خارش و سوزش مقعد یا خونریزی مقعد علامت چیست و چگونه درمان میشود؟

سوالات و پرسش های رایج در مورد بیماری آبسه
30/03/2020
خارش مقعدی
خارش مقعد و درمان آن
01/04/2020

امروزه به دلیل عادات نادرست غذایی، عدم تحرک کافی، نشستن های طولانی مدت پشت میز کار، طولانی بودن زمان اجابت مزاج، کم نوشیدن آب، زور زدن های زیاد حین دفع مدفوع سبب خونریزی، سوزش، خارش و درد مقعدی میگردند که در نهایت ممکن سبب بیماری های مقعدی شوند. حال اگر این اتفاق افتاد نزد چه پزشکی می بایستی مراجعه نمود؟

برای بیماری هایی نظیر خونریزی، درد شدید، سوزش، خارش، ترشح چرک مقعد نزد چه پزشکی بایستی مراجعه کرد؟

خب اکثر بیماران زمانی که دچار هر یک از علائم آزاد دهنده مقعدی یا باسن می شوند از اینکه به پزشک متخصص مراجعه کنند خجالت کشیده و میترسند که به دکتر مناسب درمان این بیماری مراجعه نمایند به همین دلیل اکثرا از طریق مطالعه آزاد در بستر اینترنت سعی می کنند كه اين امر منجر به انجام كارهايى از جمله خود درمانی اشتباه ميشود كه در نهايت بيمارى فرد تشديد مى يابد و يا دچار عوارض بيمارى ميشوند لذا بهتر است بجاى خود درمانى كه باعث وخامت بيمارى ميشود به پزشك متخصص اين كار كه معمولا جراحان عمومى و مقعد ميباشند مراجعه كنيد تا دچار دردسرهاى بعدى نشويد.

‌خونریزی، درد، ترشح چرک، سوزش و خارش مقعدی علائم کدام بیماری ها هستند؟

در زیر سعی می کنیم شمارا تا حدودی در شناخت نوع بیماریتان آگاه کنیم.

علائم بیماری های مقعد

مشاهده خونریزی مقعد و یا خون در مدفوع نشانه چه بیماری هایی می باشد؟

اگر شما متوجه خونریزی در ناحیه مقعدی خود پس از دفع مدفوع شدید احتمالا خیلی زیاد شما مبتلا به بیماری بسیار شایع انواع بواسیر یا هموروئید شده اید و به احتمال کمتر دچار بیماری شقاق شده اید چون خونریزی می تواند یکی از علائم شقاق نیز باشد.

خونریزی مقعدی نشانه هموروئید

حس خارش در ناحیه باسن علامت چه بیماری ای می باشد؟

اگر دچار خارش مقعدی شده اید این علامت معمولا برای اکثر انواع بیماری های شایع مقعدی از جمله فیشر یا شقاق، هموروئید یا بواسیر،، فیستول و  آبسه مقعدی می باشد البته تا حدودی ممکن است علامتی از بیماری کیست مویی در ناحیه انتهای کمر و دنبالچه باشد که نزدیک ناحیه مقعد هست و نمی توان بدرستی محل خارش را مشخص نمود. با توجه به موارد فوق بطور قطع نمیتوان براحتی تصمیمی در این مورد اتخاذ نمود که دقیقا بیماری شما چیست.

تفاوت شقاق، فیستول و بواسیر یا هموروئید

درد شدید در ناحیه نشیمنگاه نشانه بیماری های شقاق، آبسه و هموروئید ترومبوزه

اگر دچار درد یا درد شدید در ناحیه نشیمنگاه یا مقعدی خود شده اید به احتمال خیلی زیاد دچار بیماری شقاق یا پارگی و خراشیدگی در ناحیه مقعد شده اید. البته ممکن است این علامت درد نشانه از بیماری هموروئید ترومبوزه نیز باشد که معمولا باعث می شود یک توده ای از مقعد شما مانند شکل زیر بیرون زده باشد.

آبسه مقعدی

درد یکی دیگر از نشانه های آبسه مقعدی نیز بوده که به دلیل تجمع چرک در ناحیه مقعدی می باشد که برخی مواقع ممکن است چرک ها تخلیه شده و شما شاهد ترشح چرک از مقعد خود باشید.

هموروئید ترومبوزه

ترشح چرک در اطراف یا خود ناحیه مقعدی یکی از نشانه های آبسه یا کیست مویی

ترشح چرک از مقعد یکی دیگر از نشانه های آبسه مقعدی بوده که به دلیل تجمع چرک در ناحیه مقعدی می باشد که برخی مواقع ممکن است چرک ها تخلیه شده و شما شاهد خارج شدن ترشح چرک از مقعد خود باشید. البته خارج شدن ترشح چرکی از یک سوراخ ناحیه بالای مقعد و انتهای دنبالچه نشانه بیماری کیست مویی (سینوس پیلونیدال) نیز می باشد.

کیست پیلونیدال

احساس سوزش هنگام دفع مدفوع یا اجابت مزاج

داشتن سوزش مقعدی هنگام دفع مدفوع معمولا نشانه اصلی شقاق می باشد اما تا حدود کمی نیز می تواند نشانه بیماری هموروئید یا بواسیر نیز باشد.

جهت درمان کلیه بیماری های مقعدی به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید!

بعضی بیمارانی که درنهایت به این نتیجه می رسند که بهتر است نزد یک پزشک متخصص مقعد مراجعه کنند، سردرگم شده و نمیدانند به کی و کجا مراجعه کنند که این خود سبب تاخیر درمان می شود.

بیماری گرامی شما می توانید با مراجعه به پزشک متخصص جراحی عمومی نزدیک به محل زندگی خود یا اینکه به کلینیک ما جهت درمان مراجعه نمائید. معمولا این نوع بیماری ها در صورتیکه همان ابتدای مراحل مراجعه نمائید با برخی تغییر رفتارهای روزمره و رژیم غذایی یا درمان دارویی قابل درمان می باشد.

درمان سریع و قطعی بیماری های مقعدی