علل مختلف درد مقعدی

از علل درد مقعد یا باسن می توان به  شقاق مقعد، آبسه مقعد، هموروئید ترومبوزه، تومورهای مقعدی و تورم پروستات و نیز گاهی علل روحی مثل اضطراب شدید می باشد.

روش تشخیص : شرح حال دقیق و معاینه (مشاهده و معاینه با انگشت) و نهایتا رکتوسیگموئیدسکپی کلیدهای اصلی تشخیص درد مقعد هستند.

1 – هموروئید ترومبوزه (هموروئید بیرونی یا هموروئید اورژانس یا هموروئید لخته ای)

یکی از شایع ترین علل درد ناگهانی مقعد و اطراف مقعد یا باسن می باشد که بطور ناگهانی و در افراد کاملا سالم بدون هیچ پیش زمینه ای از بیماری های مقعد ظاهر می گردد. و اگر چه در هر سنی دیده می شود ولی بیشترین شیوع آن در سنین بین 18 تا 35 می باشد. از عوامل مساعد کننده این بیماری برداشتن اجسام سنگین و یا زور زدن شدید حین دفع می باشد. اما مطالعات اخیر تاثیر فاکتورهای روحی و بخصوص استرس را در بروز آن موثر می دانند. درمان این موارد در مواردی که اندازه توده هموروئید ترومبوزه در حد 0.5 سانتی متر باشد تا 50% با دارو قابل انجام می باشد اما در موارد بزرگتر از این یا حتی موارد کوچکتر که درد باسن بیمار شدید می باشد حتما به روش جراحی سنتی و ترجیحا به کمک لیزر و با بی حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام پذیر است. بلافاصله بعد از انجام درمان درد مقعد بیمار بهبود یافته و می تواند به سر کار بازگردد.

هموروئید ترومبوزه

2 – آبسه مخرج (آبسه پرآنال – کورک یا دمل)

یکی از علل شایع درد مقعد و اطراف آن آبسه پرآنال یا دور مقعدی می باشد و معمولا در هر سنی اتفاق می افتد اما در سنین 20 تا 35 بیشتر می باشد. در شروع علائم به صورت درد مبهم ناحیه مقعد همراه با کوبیدگی بدن و بی اشتهایی و گاهی این علائم با یک سرماخوردگی معمولی که همین علائم دارد از سوی بیمار به اشتباه تفسیر می شود اما به تدریج که بیماری پیشرفت می کند درد مقعد سریع تر شده به طوری که حتی با حرکت و یا سرفه کردن درد بیمار تشدید می گردد و بیمار حتی به علت درد شدید باسن نمی تواند بنشیند و تمایل دارد به طور ایستاده قرار گیرد . تب بیمار در مراحل پیشرفته تر بیماری به 39 درجه سانتی گراد و حتی بالاتر همراه با لرز شدید می رسد. درمان آن حتما و در هر مرحله ای جراحی و به صورت تخلیه آبسه و یا دمل می باشد و معمولا با لیزر و به صورت سرپایی قابل انجام است. بلافاصله بعد از پایان عمل بیمار احساس راحتی و بهبود کامل نموده و تب بیمار قطع می گردد .

آبسه

3 – شقاق مقعد – فیشر

پارگیtearing  و خراشیدگی و ترک abrasion و زخم در مخرج را شقاق یا فیشر گویند. این پارگی سبب اسپاسم(انقباض) اسفنگتر داخلی مخرج می شود و این یکی خود سبب درد و افزایش عمق پارگی بر اثر کاهش خونرسانی به مخرج شده و زخم شدید می شود.

شیوع: از نوزادی تا پیری دیده می شود و کلا بی نهایت شایع است.

علل: معمولا یبوست و اسهال طولانی و زور زدن streining زیاد در موقع دفع مدفوع و زایمان و استفاده طولانی از ملین ها عامل آن است.

· گاهی فشار داخل کانال مخرج بعلت افزایش فعالیت (تونیسیته) سیستم اسفنکتریک ( سیستم کنترل دفع مدفوع) بالا می باشد و در نتیجه خونرسانی به پوست ومخاط مخرج مختل می شود و شقاق ایجاد می شود.
· اختلالات روحی و روانی نیز سبب افزایش تونوسیته سیستم اسفنکتریک شده و گاهی سبب شقاق می شود.
· علل ناشناخته :گاهی در هر حال علتی واضح برای شقاق پیدا نمی شود.

علائم: درد مخرج و خونریزی علائم اصلی آن است.

درد مقعد یا باسن مهمترین عامل تشخیصی شقاق می باشد این درد در زمان دفع تشدید می شود و نیز دوره ای می باشد یعنی دوره های پی در پی تسکین و عود دارد و درد در هر دوره شدید و طولانی تر می شود تا اینکه دائمی شود. منحنی زیر درد در نظر داشته باشید. به دلیل تشدید درد مقعد در زمان دفع بیمار حتی المقدور از دفع مدفوع امتناع می کند و لذا یبوست تشدیده شده و آن نیز سبب شدید تر شدن زخم شده و چرخه معیوب ایجاد می شود. اگر از شروع اولین درد 6-3 هفته گذشته باشد آنرا شقاق حاد واگر بیشتر باشد آنرا شقاق مزمن گویند و شقاق مزمن اغلب یک حاشیه برجسته در اطراف خود دارد.

شقاق حاد معمولا با درمان طبی و داروی درمان می شود ولی شقاق مزمن اغلب نیازمند جراحی (لیزری یا استاندارد) است.

شقاق مقعد

خونریزی مقعد

دفع خون روشن در زمان دفع یا بعداز آن از دیگر علائم شقاق است. با دفع مدفوع سیاهرنگ (melena) باید علل دیگری را جستجو نمود.

· ترشحات چرکی می تواند بعلت عفونت ثانویه شقاق ایجاد شود.
· گاهی در حاشیه های برجسته شقاق فیستول کوچکی سبب دفع ترشحات چرکی می شود.
· خارش مخرج گاهی ایجاد می شود ولی وجود آن برای تشخیص ضرورت ندارد.
· گاهی بواسیر(هموروئید) بطور همزمان با شقاق وجود دارد و وجود توام آنها دلیلی برای اقدام جراحی( لیزری با استاندارد) حتی در شقاق حاد می باشد.
· شقاق در ذات خود سرطان زا نیست اما خاصه در بالای 40 سالگی باید وجود همزمان آنها را در نظر داشت.

درمان درد مقعد ناشی از شقاق

درمان طبی: شقاق حاد در50% موارد و شقاق مزمن در 10% موارد با درمان داروئی بهبود می آبد. بطور کلی در شقاق حاد درمان داروئی و در شقاق مزمن درمان جراحی ارجح تر است.

درمان شقاق چند اصل مهم دارد: درمان یبوست- کنترل درد- لگن آب گرم

درمان داروئی شقاق را با استفاده از رژیم پر فیبر آب فراوان و تحرک بیشتر (ورزش بیشتر) درمان کنید و در صورت لزوم از ملین استفاده کنید.
درد با استفاده از کرم های بیحس کننده زایلوکائین محتوی ضد التهاب مثل کورتیزون خاصه در زمان دفع تسکین داده می شود.

درمان جراحی: موثرترین روش درمان شقاق مزمن قطع اسفنکتر داخلی است و میزان موفقیت آن 100-95% است.
بطور کلی هر گاه علیرغم درمان طبی درد فیشر بمدت یکماه باقی بماند و یا بعداز بهبود اولیه عود نماید اقدام به جراحی می شود. در صورت درد شدید نیز تصمیم به عمل جراحی سریعتر انجام می شود.

در عمل جراحی با بیحسی موضعی و بصورت سرپائی در مطب روشهای استاندارد و یا با استفاده از لیزر اقدام به قطع اسفنکتر داخلی در نواحی طرفی می شود و زائده پوستی sentinel pile نیز برداشته می شود. با استفاده از داروهای بیحسی کننده طولانی اثر بیمار می تواند بلافاصله به محل کار خود مراجعه نماید. اکثر بیماران بهبود فوری درد را تجربه می کنند ولی تا چند روز بعد از آن درد حاصله را می توان با مصرف مسکن کنترل نمود.

دستورات بعد از عمل شقاق

1- رژیم پرفیبر
2- استفاده از ملین در صورت لزوم
3- مسکن
4- آنتی بیوتیک
5- پیاده روی و استحمام و نیز رانندگی بلامانع است.

درمان زخم مقعد

درمان زخم مقعد يا همان فيشر (شقاق) بصورت سرپايي و با بيحسي موضعي و با ليزر انجام ميگيرد و درد بيمار بلافاصله بعد از عمل از بين ميرود و بيمار ميتواند بعد عمل به كار روزمره خود بپردازد در حاليكه در جراحي معمولي و با چاقو نياز به بستري شدن در بيمارستان وبيهوشي و دوران نقاهت طولاني دارد.

زائده گوشتی (گوشت اضافه مقعدی)

یکی از عامل های درد در مقعد می باشد معمولا گوشت اضافه مقعد نشانه بیماری های شقاق، بواسیر بیرونی و بواسیر ترومبوزه نیز می باشد. البته ممکن است گوشت اضافه علامت بیماری افتادگی روده نیز باشد که بایستی توسط پزشک چک شود.

استفاده از ليزر در درمان درد و سوزش، خونریزی مقعد

درد و سوزش مقعد یا باسن علل متعددی ميتواند داشته باشد اما آنچه محرز است بيمار حتما زمينه يبوست را قبل از شروع درد و سوزش دارد و در نهايت بعلت دفع مدفوع خشك و يا با قطر زياد منجر به زخم سطحي مقعد ميگردد و در اثر تداوم يبوست منجر به ايجاد زخم مزمن ناحيه مقعد يا همان فيشر ميشود كه متاسفانه اگر درست درمان نشود ميتواند منجر به ساير بيماريهاي مقعد ازجمله خونريزي، آبسه يا دمل و بدنبال آن فيستول و هموروييد شود، لذا درمان بموقع باعث جلوگيري از ابتلا به ساير بيماريهاي مقعدي ميشود.

اولین کلینیک تخصصی درمان درد، سوزش و خونریزی مقعدی با لیزر در ایران

کلینیک لیزر شفا با مدیریت دکتر داود تاج بخش تاسیس شده و همچنین این کلینیک مجهز به تخصصی ترین و بروزترین دستگاه های لیزر ( که امروزه در دنیا استفاده میگردد) می باشد.

دکتر داود تاج بخش از سال 1382 به بعد تصمیم گرفتند که یک کلینیک خصوصی تاسیس کرده و فعالیت هایی که تا به حال در بخش عمومی بوده را در بخش خصوصی از لیزر و درمان بیماریهای نشیمنگاه استفاده نمایند. این کلینیک فقط و فقط بر روی بیماری های مقعدی تمرکز داشته و تمامی متخصصین در این رابطه دور یکدیگر گرد آمده اند. این در صورتی است که برخی از کلینیک ها گهگاهی بیماری های مقعد هم جراحی میکند.

کلینیک لیزر شفا به طور متوسط در ماه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ مورد از این موارد بیماران را با لیزر درمان می نمایند. چیزی در حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ مورد مشابه در ماه ویزیت می شوند که خود این امر سبب می شود تا بعد از مدتی در مورد این نوع بیماریها تجربه عملی خیلی بهتری کسب نماید، هر مریضی را متناسب با موقعیت بیماریش و وضعیت بیماریش معالجه نموده و در نتیجه کارها بسیار تخصصی تر و بهتر و دایرکته شده تر می باشند.

هشدار

این نکته حائز اهمیت می باشد که حتما جراحی لیزر یا حتی جراحی سنتی بایستی تحت نظارت پزشک با تجربه صورت گیرد تا اشتباها عضله کنترل کننده دفع و گاز در طی جراحی بریده نشود در غیر اینصورت سبب بی اختیاری در دفع و گاز خواهد شد.

جهت مشاهده پرسش ها و پاسخ های مرتبط به خونریزی، سوزش و درد مقعدی متقاضیان یا ارسال پرسش از طریق لینک زیر اقدام نمائید:

پرسش و پاسخ در مورد بیماری های مقعدی

درد و زخم مقعدRefrence:sabistor text book of surgery, Shwartz principle of sursery, Current treatuent of surgery

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Call Now Buttonتماس بگیرید