سینوس مویی یا پیلونیدال – کیست مویی

سینوس مویی یا کیست پیلونیدال بیماری شایع ناحیه انتهای ستون فقرات یا دنبالچه بوده وبا ترشح چرکی مزمن که گاهی همراه با خون است می باشد و این ترشحات گاهگاهی است و از سوراخهای منفرد یا متعدد در خط وسط بیرون میریزد.

گاهی این سوراخها بسته شده و ترشحات داخل کیست جمع میشود و باعث تورم و درد شدید همراه با تب میشود که به بیماری حالت اورژانس میدهد. در مورد علت بیماری همواره از برگشت مو بداخل ذکر میگردید اما مطالعات نشان میدهد حتما زمینه ژنتیک جهت بروز بیماری کیست مویی لازم است و گاها بیماری در چند فرزند یک خانواده یا پدر و فرزند مشاهده میشود.

جراحی با لیزر سینوس مویی و درمان آن

حتما جراحی میباشد و تا زمانی که کیست حاوی مو با حاشیه ای از بافت سالم همراه آن برداشته نشود بیماری خود را بصورت عودهای مکرر همراه با ترشح چرک و درد به رخ میکشد و بنابراین درمان داروئی جایگاهی در درمان سینوس موئی ندارد.

آیا سینوس موئی با لیزر قابل درمان است و اصولا با جراحی معمولی چه تفاوت هایی دارد؟

پاسخ سوال مثبت است و به کمک لیزرهای برش دهنده مثل لیزر co2 و در هر اندازه و مرحله ای قابل انجام است و از نظر میزان برداشتن ضایعه هیچ تفاوتی با جراحی با چاقوی کیست مویی ندارد اما تفاوت های مثبتی نسبت به این جراحی معمولی دارد که عبارتند از:

• عدم نیاز به بیهوشی عمومی یا نخاعی و بستری شدن در بیمارستان.
  • عدم وجود درد در جراحی با لیزر بطوریکه بیمار از روز بعد از عمل کیست میتواند راحت بنشیند در حالی که در جراحی معمولی بیمار بمدت چند هفته باید در منزل بماند و از کار روزانه باز بماند.
  • در جراحی با لیزر کیست نیازی به پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم وجود ندارد و از روز بعد بیمار میتواند حمام بگیرد و داخل زخم را با آب و صابون بشوید در حالی که در جراحی معمولی پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم ضروری است.
  • میزان عود در هر دو روش جراحی و لیزر یکسان بوده و حدود 10% میباشد اما اگر بعد از جراحی با لیزر و بهبود زخم پوست ناحیه عمل با لیزرهای از بین برنده مو تابش بگیرد میزان عود به 2% میرسد.

کیست مویی – سینوس پيلونيدال عود شده

در مواردی كه در طی عمل جراحی بافت كيست بطور كامل برداشته نميشود و يا در عملهايی كه بعد عمل جهت بهبود سريعتر زخم بخيه ميشود و يا اينكه بعد جراحی موهای ناحيه با ليزر از بين برده نميشوند احتمال عود بيماري وجود دارد در روشهای قديم درمان سينوس عود شده يك جراحي به مراتب وسيعتر و عميق تر ميباشد در صورتيكه ميتوان براحتی و با سوزاندن ريشه موهاي موجود در ناحيه عمل جراحي احتمال جراحي مجدد را تا ٩٠٪ كاهش داد لذا بهترين روش جهت درمان موارد عود بيماري در مرحله اول پس از لیزر کیست مویی استفاده از ليزرهاي سوزاننده مو ميباشد.

مزایای درمان سینوس مویی با لیزر

• 1) نیازی به بستری در بیمارستان و گرفتن بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی که یکی از علل ترس بیماران است نداشته و متعاقب آن نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی است را ندارند و از روز بعد از عمل میتوانند به سرکار خود بازگردند زیرا بیمار بیهوشی نگرفته و درد زیادی بعد از عمل ندارد.
  • 2) نیازی به پانسمان داخلی (توپی یا تامپون) ندارد که معمولا در جراحی سنتی اجباری و خارج کردن آن بسیار دردناک است .
  • 3) عمل معمولا در مطب انجام و بیمار بعد از عمل مرخص و میتواند بعد از عمل تغذیه معمولی و دفع مدفوع داشته باشد در حالی که در جراحی سنتی اصل برعدم تغذیه حداقل برای24ساعت وسپس تغذیه با سوپ برای به تاخیر انداختن دفع برای مدت چند روزمی باشد.
  • 4) درد بعد از عمل با لیزر کیست مویی نسبت به جراحی سنتی بسیارکمتر و میزان خونریزی نیز کمتر است همچنین میزان عود کمتر است.
  • 5) انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.

پیشنهاد میشود بعد از عمل لیزر سینوس مویی، لیزر موهای زائد انجام شود.برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.