مرکز تخصصی درمان بیماری‌های شقاق، بواسیر، فیستول، کیست مویی، زگیل تناسلی و آبسه مقعدی با لیزر

خارش، سوزش، درد، خونریزی و تشرح مقعدی نشان دهنده چیست؟ | کلینیک لیزرشفا
خارش و سوزش مقعد یا خونریزی مقعد علامت چیست

خارش و سوزش مقعد یا خونریزی مقعد علامت چیست و چگونه درمان میشود؟

2.3
(3)

خارش، سوزش مقعد و یا خونریزی مقعدی نشانه چیست و چطور درمان می‌شود؟ علت احساس سوزش و خارش مقعدی و خونریزی بعد از دفع چیست؟

اگر فردی هستید که تمام مدت روز را می‌نشینید، فعالیت فیزیکی ندارید، مدت طولانی برای اجابت مزاج در دستشویی می‌نشینید و یا آب کمی می‌نوشید و … این هشدار را به شما می‌دهیم که در معرض ابتلا به سوزش، خارش و یا خونریزی از مقعد هستید!

چرا که ممکن است با ایجاد اختلال در سیستم گوارش، یبوست بگیرید و به دنبال آن بیماری‌هایی را تجربه کنید که خارش، سوزش مقعد و یا خونریزی از جمله علائم آن هستند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید چرا که قصد داریم، به دلایل بروز سوزش و خارش مقعدی و همچنین راه‌های درمان و پیشگیری از آن بپردازیم.

برای بیماری‌هایی نظیر خونریزی، درد شدید، سوزش، خارش و ترشح چرک از مقعد نزد چه پزشکی برویم؟

درمان مشکلات مقعدی و گوارشی به هیچ وجه در خانه و با مطالعات آزاد از طریق مقالات اینترنتی امکان پذیر نخواهند بود. در صورتی که درد شدید همراه با سوزش و خارش مقعدی و یا خونریزی و ترشح چرک از مقعد را تجربه می‌کنید؛ به شما توصیه می‌کنیم تا در اولین فرصت به پزشک متخصص گوارش، جراح عمومی روده و یا متخصص بیماری‌های مقعدی مراجعه کنید.

تنها شرایطی که امکان درمان خانگی و دارویی برای شما وجود دارد، زمانی است که پزشک متخصص به شما توصیه کند. در غیر اینصورت خود درمانی تنها موجب شدت گرفتن بیماری شما خواهد شد.

“از مراجعه به پزشک نترسید و خجالت نکشید! تلفن همراه خود را بردارید و با تماس تلفنی و یا از طریق دریافت نوبت اینترنتی، برای مراجعه به دکتر متخصص بیماری‌های مقعدی مراجعه کنید.”

خونریزی و درد مقعدی همراه با ترشح چرک، سوزش و خارش مقعدی علائم چیست؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که “مشاهده خونریزی مقعد و یا خون در مدفوع نشانه چه بیماری‌هایی می‌باشد؟” بیماری‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند موجب بروز خونریزی مقعدی و یا درد شدید بعد از دفع مدفوع شوند. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

بواسیر یا هموروئید:

توده‌هایی گوشتی که در اثر تورم و التهاب سیاهرگ‌های انتهایی مقعد به وجود می‌آیند، بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoids) بوده و اغلب با علائم و نشانه‌های زیر همراه هستند:

بیشتر بخوانید: بواسیر چیست و چه علائمی دارد؟

شقاق یا فیشر مقعدی:

شقاق یا فیشر زخمی طولی در اطراف دهانه که بر اثر اعمال فشار زیاد، و یا دفع مدفوع سفت و خشک ایجاد می‌شود. این عارضه در بسیاری از موارد با علائم و نشانه‌های زیر همراه خواهد بود:

  • وجود ترکی متورم و ملتهب
  • وجود زخمی همراه با خارش مقعدی
  • تشدید درد هنگام دفع ادرار و یا مدفوع
  • تجربه خونریزی مقعدی بعد از اجابت مزاج
  • احساس درد و سوزشی مداوم در ناحیه نشیمنگاهی

اگر از شقاق یا فیشر مقعدی رنج می‌برید، به شما توصیه می‌کنیم تا برای درماناقدام به دریافت نوبت کنید و با شماره ۰۲۱۲۲۳۵۹۱۳۵ تماس بگیرید.

احساس خارش در ناحیه باسن علامت کدام بیماری نشیمنگاهی است؟

اگر خارش مقعدی دارید، دو حالت وجود دارد: 1. ابتلا به یکی از انواع بیماری‌های شایع مقعدی و یا 2. تجربه یک بیماری یا حساسیت پوستی در این ناحیه.

اگر بیماری‌هایی مانند فیستول و یا آبسه مقعدی داشته باشید و خارش در باسن را تجربه کنید، بهتر است جهت درمان و معالجه این عارضه حتماً و در اولین فرصت؛ به پزشک متخصص بیماری‌های مقعدی مراجعه کنید.

در برخی موارد ممکن است که کیست مویی در انتهای کمر هم موجب ایجاد احساس خارش و یا سوزش شود. با این حال تا زمانی که شما دکتر نرفته باشید، نمی‌توان به راحتی تصمیم گرفت که چه شرایطی دارید و چه راهکاری برای درمان شما وجود دارد.

درد شدید در ناحیه نشیمنگاهی؛ نشانه‌ای از بیماری‌های شقاق، آبسه و هموروئید ترومبوزه

اگر درد شدیدی در ناحیه نشیمنگاهی دارید که با هر بار نشستن، خوابیدن و یا حتی راه رفتن تشدید می‌شود، به احتمال خیلی زیادی با پارگی شقاق، بیرون زدگی هموروئید و یا عفونت آبسه مقعدی مواجه شده‌اید.

معمولاً درد اولین و رایج‌ترین علامتی است که شما بعد از مبتلا شدن به بیماری‌‌های مقعدی ممکن است که تجربه کنید.

مطالب مرتبط: علائم بروز کیست مویی چیست؟ + کیست مویی چگونه درمان می‌شود؟

ترشح چرک در اطراف یا در خود ناحیه مقعدی یکی از نشانه‌های آبسه یا کیست مویی

ترشح چرک از مقعد یکی دیگر از علائم و نشانه‌های نگران کننده است که بایستی به محض مشاهده، سریعاً برای معالجه و درمان آن به متخصص بیماری‌های نشیمنگاهی مراجعه کرد. اگر آبسه و یا کیست مویی داشته باشید، ترشح چرکی از مقعد عادی بوده و در اثر ترکیدن آبسه و کیست مویی (سینوس پیلونیدال) به وجود می‌آید.

برای درمان ترشحات چرکی در اطراف مقعد خود در تهران، همین حالا با کلینیک لیزر شفا تماس بگیرید.

سوزش مقعد نشان دهنده چیست؟

دلایل متعددی وجود دارند که در بروز سوزش مقعد نقش بسیار پر رنگی دارند. از جمله عللی که موجب تشدید سوزش مقعدی می‌شوند، عبارتند از:

  • نشستن طولانی مدت در توالت
  • نشستن طولانی مدت پشت میز
  • پوشیدن لباس‌های زیر تنگ و چسبان

بیشتر بخوانید: کیست مویی را چگونه تشخیص دهیم؟ + روش های درمان کیست مویی چیست؟

سوزش مقعدی چطور تشخیص داده می‌شود؟

لازمه تشخیص دقیق علت بروز سوزش، خارش و یا خونریزی مقعدی مراجعه به پزشک متخصص می‌باشد. به طور کلی 3 مرحله برای تشخیص علت سوزش مقعدی وجود دارد که عبارتند از:

۱- مرحله اول:

اغلب دکترهای گوارش و جراحان عمومی برای بررسی علت ابتلا به سوزش، یک معاینه بالینی و چشمی انجام می‌دهند.

۲- مرحله دوم:

سپس برای کسب اطمینان بیشتر از اینکه آیا به بیماری‌های مقعدی مبتلا هستید یا خیر، از روش معاینه دستی استفاده خواهد شد.

۳- مرحله سوم:

اگر در مرحله قبلی و حین معاینه با دست، متخصص متوجه بیرون زدگی بواسیر، پرولاپس روده و یا زخم شقاق و … شده باشد، می‌تواند برای کسب اطمینان بیشتر؛ از روش‌های دیجیتالی همچون آنوسکوپی، پروکتوسکوپی، کولونوسکوپی و … استفاده کند.

اما اگر هیچ علامت و نشانه‌ای را پیدا نکند، ممکن است که شما را به متخصص پوست ارجاع دهد تا احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی را در شما بررسی کند.

تشخیص علت بروز سوزش و خارش مقعدی خود را به پزشکان ماهر کلینیک لیزرشفا بسپارید و با شماره ۰۲۱۲۲۳۶۱۰۷۱ تماس بگیرید.

پیشگیری و درمان سوزش و خارش مقعد

بهترین و موثرین راه‌هایی که منجر به پیشگیری از بروز خارش مقعدی و سوزش مقعدی می‌شود، می‌توانند شامل توصیه‌های پیشگیرانه زیر باشند:

  • اصلاح عادات تغذیه: فیبر بیشتری بخورید، میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید و روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.
  • افزایش فعالیت فیزیکی: ورزش کردن و داشتن فعالیت فیزیکی به شما کمک می‌کند تا گوارش بهتری داشته باشید و همچنین سیستم گردش خون شما، به خوبی کار کند. در اینصورت از انواع بیماری‌های مقعدی به دور خواهید بود.
  • رعایت بهداشت فردی و شستشوی مقعد: برای آنکه سوزش مقعد کمتری را تجربه کنید و خارش مقعدی نداشته باشید، توصیه می‌شود بعد از هر اجابت مزاج؛ ناحیه مقعدی خود را به خوبی بشویید و به آرامی با دستمالی نرم خشک کنید.
  • پرهیز از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان: پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبانی که از جنس نخ هم نباشند؛ آسیب بزرگی به سلامت مقعد شما وارد می‌کند. این لباس‌ها از گردش هوا در ناحیه نشیمنگاهی جلوگیری کرده و با افزایش رطوبت در این ناحیه سبب احساس خارش و سوزش بیشتری خواهد شد. لباس‌های تنگ و چسبان نپوشید تا سوزش و خارش نداشته باشید.

با این بیماری‌ها، سوزش و خارش مقعد را تجربه می‌کنید!

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که “کدام بیماری‌ها، علائم درد، خارش و احساس سوزش در باسن را به همراه دارند؟” دلایل متعددی در بروز سوزش و خارش مقعدی نقش دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

جهت درمان کلیه بیماری‌های مقعدی، حتماً به متخصص جراحی عمومی مراجعه فرمایید!

بیماران گرامی که به سوزش، خارش و یا خونریزی مقعدی مبتلا هستند و ترشح چرک و عفونت را تجربه می‌کنند، بهتر است تا حتماً به پزشک متخصص بیماری‌های مقعدی و یا فوق تخصص جراحی عمومی مراجعه کنند.

کلینیک لیزرشفا کلینیکی با سابقه 17 ساله و با بیش از 20 هزار عمل موفیقت آمیز در غرب تهران می‌باشد. این مجموعه کادری از پزشکان آقا و خانم ماهر و باتجربه در زمینه درمان و جراحی انواع بیماری‌های مقعدی را دارند که می‌توانند اختلالات و ناهنجاری‌های شما را چه به کمک توصیه‌های مراقبتی در خانه، دارو و یا لیزر درمان کنند.

برای تشخیص علت، درمان و معالجه سوزش، خارش، خونریزی و ترشح چرک از مقعد با کلینیک لیزر شفا تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

سوزش مقعدی 

ترشح مقعدی

درد در ناحیه مقعد

خونریزی مقعدی

خارش در مقعد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

از راست به چپ به ما امتیاز دهید.

میانگین امتیازات 2.3 / 5. تعداد رای‌ها: 3

بدون امتیاز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
تماس با ما مسیریابی