لیزر کیست مویی

قبل از پرداختن به درمان کیست مویی با لیزر اشاره کوچکی به تعریف این بیماری میپردازیم.

عناوین مقاله (جهت دسترسی سریع) نمایش

کیست مویی چیست؟

سینوس مویی (pilonidal sinus) یا کیست پیلونیدال (Pilonidal cyst) بیماری شایع ناحیه انتهای ستون فقرات یا دنبالچه کمی نزدیک به مقعد بوده و با ترشح چرکی مزمن که گاهی همراه با خون است می باشد و این ترشحات گاهگاهی است و از سوراخهای منفرد یا متعدد در خط وسط بیرون میریزد. این بیماری به بیماری برگشت موی نیز شناخته می شود. این کیست نزدیک به ناحیه مقعد می باشد ولی در خود آن ناحیه اتفاق نیافتاده و در کمر فرد خود را نشان می دهد.

گاهی این سوراخها بسته شده و ترشحات داخل کیست در ناحیه کمر  جمع میشود و باعث تورم و درد شدید دنبالچه همراه با تب میشود که به بیماری حالت اورژانس میدهد. در مورد علت بیماری همواره از برگشت مو بداخل ذکر میگردید اما مطالعات نشان میدهد حتما زمینه ژنتیک جهت بروز بیماری کیست مویی در ناحیه کمر لازم است و گاها بیماری در چند فرزند یک خانواده یا پدر و فرزند مشاهده میشود.

جراحی با لیزر سینوس مویی و درمان آن

بعد از تشخيص بيماری توسط پزشك ناحیه عمل با بیحسی موضعی كامل بیحس ميشود و فرد هيچ دردی احساس نميكند و سپس به كمك لیزر co2 اقدام به ليزر کيست مويی و برداشتن كیست از ناحیه کمر یا انتهای دنبالچ بطور كامل ميشود.

با توجه به اينكه لیزر همزمان با برش معمولا از نوع بسيار ظریف ميباشد باعث سورزاندن رگهای خون دهنده ناحيه عمل ميگردد و همین امر سبب می شود عمل كاملا بدون خونريزی شود. با توجه به صدمه حداقلی اعصاب و بافت های منطقه بيمار بعد از عمل نيز دردى احساس نميكند همچنين لیزر کیست مویی بخاطر حداقل صدمه به بافت هاي اطراف كیست مرحله ترمیم زخم نيز سریعتر از جراحی با چاقو اتفاق مي افتد.

مرکز درمان کیست مویی با لیزر

درمان کیست مویی بدون جراحی

درمان کیست مویی در ناحیه کمر حتما جراحی میباشد و تا زمانی که کیست حاوی مو با حاشیه ای از بافت سالم همراه آن برداشته نشود بیماری خود را بصورت عودهای مکرر همراه با ترشح چرک و درد به رخ میکشد و بنابراین درمان داروئی جایگاهی در درمان سینوس مویی ندارد.

بهترین شیوه درمانی کیست مویی چه روشی می باشد؟

در واقع اکثر پزشکان تنها راه درمان سینوس مویی را جراحی می دانند، حال جهت پیدا نمودن پاسخ این پرسش که بهترین روش جراحی این بیماری چه روشی می باشد، لذا بهتر است تفاوت بین جراحی سنتی و جراحی با لیزر را دانست تا بتوان به برداشتی درست و منطقی رسید.

آیا سینوس مویی با لیزر قابل درمان است و اصولا با جراحی معمولی چه تفاوت هایی دارد؟

پاسخ سوال مثبت است و به کمک لیزرهای برش دهنده مثل لیزر co2 و در هر اندازه و مرحله ای قابل انجام است و از نظر میزان برداشتن ضایعه هیچ تفاوتی با جراحی با چاقوی کيست مويی ندارد اما تفاوت های مثبتی نسبت به این جراحی معمولی دارد که عبارتند از:

• عدم نیاز به بیهوشی عمومی یا نخاعی و بستری شدن در بیمارستان.
  • عدم وجود درد در جراحی با لیزر بطوریکه بیمار از روز بعد از عمل کیست میتواند راحت بنشیند در حالی که در جراحی معمولی بیمار بمدت چند هفته باید در منزل بماند و از کار روزانه باز بماند.
  • در جراحی با لیزر کیست نیازی به پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم وجود ندارد و از روز بعد بیمار میتواند حمام بگیرد و داخل زخم را با آب و صابون بشوید در حالی که در جراحی معمولی پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم ضروری است.
  • میزان عود در هر دو روش جراحی و لیزر یکسان بوده و حدود ۱۰% میباشد اما اگر بعد از جراحی با لیزر و بهبود زخم پوست ناحیه عمل با لیزرهای از بین برنده مو تابش بگیرد میزان عود به ۲% میرسد.
  • در جراحی با لیزر سر پا و فعال شدن بيمار بلافاصله بعد از جراحی می باشد که سبب شده از ابتلا به آمبولی جلوگیری شود، این امر در بيماران با سن بالا كه بى تحركى طولانى مدت بدنبال جراحی سنتی در آنها منجر به لخته شدن خون (آمبولی) در رگهای پاها مى گردد مهم است زيرا آمبولی بيماری بسيار خطرناكى است که درمان بسيار سختى دارد و گاها منجر به مرگ بيمار مى گردد.

مکان تشکیل کیست پیلونیدال

کیست مویی – سینوس پیلونیدال عود شده

در مواردی كه در طی عمل جراحی ليزر کيست مويی بافت كیست بطور كامل برداشته نميشود و يا در عملهایی كه بعد عمل جهت بهبود سریعتر زخم بخیه ميشود و يا اينكه بعد جراحی موهای ناحیه با لیزر از بين برده نميشوند احتمال عود بيماري وجود دارد در روشهای قديم درمان سینوس عود شده یك جراحی به مراتب وسیعتر و عمیق تر ميباشد در صورتيكه ميتوان براحتی و با سوزاندن ریشه موهای موجود در ناحيه عمل جراحی احتمال جراحی مجدد را تا ۹۰٪ كاهش داد لذا بهترین روش جهت درمان موارد عود بیماری در مرحله اول پس از لیزر کیست مویی استفاده از لیزرهای سوزاننده مو ميباشد.

تشکیل سینوس مویی در پایین کمر

مزایای درمان سینوس مویی با لیزر

۱- مدت زمان کوتاه جراحی

عمل معمولا بمدت ۱۵ دقیقه الی ۳۰ دقیقه در کلینیک یا مطب انجام و بیمار بعد از عمل مرخص می شود و معمولا در منزل حداکثر یک روز استراحت خواهد نمود.

۲- عدم ابتلا به بیماری آمبولی

همانطور که اشاره شد یکی از مزایای جراحی با لیزر کیست مویی سرپا شدن بیمار بلافاصله بعد از لیزر می باشد كه اين امر بخصوص در بيماران با سن بالا كه بى تحركی طولانی مدت بدنبال جراحی سنتی دارند که منجر به لخته شدن خون (آمبولی) در رگهای پاها می گردد که خطرناک بوده و ممکن است سبب بیماری بسیار خطرناك آمبولی شود که درمان بسيار سختی دارد و گاها منجر به مرگ بیمار مى گردد.

۳- حداقل بودن درد و خونریزی

درد بعد از عمل با لیزر کیست مویی نسبت به جراحی سنتی بسیار کمتر و میزان خونریزی نیز کمتر است همچنین میزان عود کمتر است.

۴- عدم نیاز به پانسمان طولانی

نیازی به پانسمان طولانی مدت ندارد که معمولا در جراحی سنتی طولانی تر می باشد.

۵- عدم انتقال عفونت های خطرناک

انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.

۶- برگشت سریع به روال عادی روزمره

بیماری پس از جراحی لیزر کیست مویی در سریعترین زمان ممکن می تواند فعالیت های روزمره خود را از سر گیرد و بعد از عمل لیزر تغذیه معمولی و دفع مدفوع داشته باشد در حالی که در جراحی سنتی اصل برعدم تغذیه حداقل برای ۲۴ ساعت وسپس تغذیه با سوپ برای به تاخیر انداختن دفع برای مدت چند روزمی باشد.

۷- بی حسی موضعی جایگزین بیهوشی عمومی

نیازی به بیهوشی عمومی و یا بی حسی نخاعی ندارد و با بی حسی موضعی جراحی صورت می گیرد.

۸- اثری از اسکار بزرگ و محل زخم بزرگ نیست

در جراحی با لیزر حداقل آسیب به بافت اطراف ناحیه درگیر بیماری وارد خواهد شد به گونه ای که میزان محل زخم یا همان اسکار بسیار کوچک تر خواهد بود.

۹- جراحی سرپایی می باشد و نیازی به بستری در بیمارستان ندارد

جراحی سرپایی بوده و نیازی به بستری در بیمارستان که یکی از علل ترس بیماران است نداشته و متعاقب آن نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی است را ندارند و از روز بعد از عمل میتوانند به سرکار خود بازگردند زیرا بیمار بیهوشی نگرفته و درد زیادی بعد از عمل ندارد.

هزینه عمل جراحی لیزر سینوس مویی

میزان هزینه جراحی کیست مویی بستگی به میزان وسعت و شدت بیماری دارد، زیرا  هزینه عمل جراحی این بیماری وابسته به پارامترهای مختلف می باشد که در این مورد پس از معاینه توسط پزشک متخصص هزینه دقیق قابل بیان خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه های جراحی با لیزر و نحوه پوشش بیمه درمانی این بیماری اینجا کلیک نمائید.

لیزر سینوس پیلونیدال و درمان آن

آیا تجربه پزشک نقشی در درمان این بیماری دارد یا خیر؟

در کلینیک شفا بیش از ۱۵ سال است که تمرکز صرفا بر روی درمان بیماری های نشیمنگاهی یا همان مقعدی بوده و تجربه ای ارزشمند در طی این سال ها کسب شده است که نقش این تجربه در کاهش درصد عود بیماری و تشخیض و درمان صحیح بیماری بسیار ارزشمند می باشد.

سوالات رایج درباره لیزر کیست مویی

آیا کیست مویی بدون جراحی درمان می شود؟

خیر، تنها راه از بین بردن کیست مویی جراحی است، که بهترین روش آن لیزر است.

آیا جای اسکار (جای زخم) در روش لیزر کیست مویی می ماند؟

اگر درمان کیست مویی با روش لیزر و به درستی صورت گیرد، ناحیه مقعد پس از جراحی به حالت عادی باز می گردد.

آیا جراحی کیست مویی نیازمند بستری و یا پانسمان داخلی می باشد؟

جراحی با لیزر در یک جلسه، به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری و پانسمان داخلی انجام می شود.

پیشنهاد میشود بعد از عمل لیزر سینوس مویی، لیزر موهای زائد انجام شود.