لیزر کیست مویی

قبل از پرداختن به درمان کیست مویی با لیزر اشاره کوچکی به تعریف این بیماری میپردازیم.

کیست مویی چیست؟

سینوس مویی یا کیست پیلونیدال بیماری شایع ناحیه انتهای ستون فقرات یا دنبالچه کمی نزدیک به مقعد بوده و با ترشح چرکی مزمن که گاهی همراه با خون است می باشد و این ترشحات گاهگاهی است و از سوراخهای منفرد یا متعدد در خط وسط بیرون میریزد. این بیماری به بیماری برگشت موی نیز شناخته می شود. این کیست نزدیک به ناحیه مقعد می باشد ولی در خود آن ناحیه اتفاق نیافتاده و در کمر فرد خود را نشان می دهد.

گاهی این سوراخها بسته شده و ترشحات داخل کیست در ناحیه کمر  جمع میشود و باعث تورم و درد شدید دنبالچه همراه با تب میشود که به بیماری حالت اورژانس میدهد. در مورد علت بیماری همواره از برگشت مو بداخل ذکر میگردید اما مطالعات نشان میدهد حتما زمینه ژنتیک جهت بروز بیماری کیست مویی در ناحیه کمر لازم است و گاها بیماری در چند فرزند یک خانواده یا پدر و فرزند مشاهده میشود.

جراحی با لیزر سینوس مویی و درمان آن

بعد از تشخيص بيماري توسط پزشك ناحيه عمل با بيحسي موضعي كامل بيحس ميشود و فرد هيچ دردي احساس نميكند و سپس به كمك ليزرco2 اقدام به لیزر کیست مویی و برداشتن كيست از ناحیه کمر یا انتهای دنبالچ بطور كامل ميشود.

با توجه به اينكه ليزر همزمان با برش معمولا از نوع بسيار ظريف ميباشد باعث سورزاندن رگهاي خون دهنده ناحيه عمل ميگردد و همین امر سبب می شود عمل كاملا بدون خونريزی شود. با توجه به صدمه حداقلی اعصاب و بافت های منطقه بيمار بعد از عمل نيز دردى احساس نميكند همچنين لیزر کیست مویی بخاطر حداقل صدمه به بافت هاي اطراف كيست مرحله ترميم زخم نيز سريعتر از جراحي با چاقو اتفاق مي افتد.

درمان کیست مویی بدون جراحی

درمان کیست مویی در ناحیه کمر حتما جراحی میباشد و تا زمانی که کیست حاوی مو با حاشیه ای از بافت سالم همراه آن برداشته نشود بیماری خود را بصورت عودهای مکرر همراه با ترشح چرک و درد به رخ میکشد و بنابراین درمان داروئی جایگاهی در درمان سینوس موئی ندارد.

بهترین شیوه درمانی کیست مویی چه روشی می باشد؟

در واقع اکثر پزشکان تنها راه درمان سینوس مویی را جراحی می دانند، حال جهت پیدا نمودن پاسخ این پرسش که بهترین روش جراحی این بیماری چه روشی می باشد، لذا بهتر است تفاوت بین جراحی سنتی و جراحی با لیزر را دانست تا بتوان به برداشتی درست و منطقی رسید.

آیا سینوس موئی با لیزر قابل درمان است و اصولا با جراحی معمولی چه تفاوت هایی دارد؟

پاسخ سوال مثبت است و به کمک لیزرهای برش دهنده مثل لیزر co2 و در هر اندازه و مرحله ای قابل انجام است و از نظر میزان برداشتن ضایعه هیچ تفاوتی با جراحی با چاقوی کیست مویی ندارد اما تفاوت های مثبتی نسبت به این جراحی معمولی دارد که عبارتند از:

• عدم نیاز به بیهوشی عمومی یا نخاعی و بستری شدن در بیمارستان.
  • عدم وجود درد در جراحی با لیزر بطوریکه بیمار از روز بعد از عمل کیست میتواند راحت بنشیند در حالی که در جراحی معمولی بیمار بمدت چند هفته باید در منزل بماند و از کار روزانه باز بماند.
  • در جراحی با لیزر کیست نیازی به پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم وجود ندارد و از روز بعد بیمار میتواند حمام بگیرد و داخل زخم را با آب و صابون بشوید در حالی که در جراحی معمولی پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم ضروری است.
  • میزان عود در هر دو روش جراحی و لیزر یکسان بوده و حدود 10% میباشد اما اگر بعد از جراحی با لیزر و بهبود زخم پوست ناحیه عمل با لیزرهای از بین برنده مو تابش بگیرد میزان عود به 2% میرسد.
  • در جراحی با ليزر سر پا و فعال شدن بيمار بلافاصله بعد از جراحی می باشد که سبب شده از ابتلا به آمبولی جلوگیری شود، این امر در بيماران با سن بالا كه بى تحركى طولانى مدت بدنبال جراحى سنتى در آنها منجر به لخته شدن خون (آمبولى) در رگهاى پاها مى گردد مهم است زيرا آمبولى بيمارى بسيار خطرناكى است که درمان بسيار سختى دارد و گاها منجر به مرگ بيمار مى گردد.

کیست مویی – سینوس پيلونيدال عود شده

در مواردی كه در طی عمل جراحی لیزر کیست مویی بافت كيست بطور كامل برداشته نميشود و يا در عملهايی كه بعد عمل جهت بهبود سريعتر زخم بخيه ميشود و يا اينكه بعد جراحی موهای ناحيه با ليزر از بين برده نميشوند احتمال عود بيماري وجود دارد در روشهای قديم درمان سينوس عود شده يك جراحي به مراتب وسيعتر و عميق تر ميباشد در صورتيكه ميتوان براحتی و با سوزاندن ريشه موهاي موجود در ناحيه عمل جراحي احتمال جراحي مجدد را تا ٩٠٪ كاهش داد لذا بهترين روش جهت درمان موارد عود بيماري در مرحله اول پس از لیزر کیست مویی استفاده از ليزرهاي سوزاننده مو ميباشد.

مزایای درمان سینوس مویی با لیزر

1- مدت زمان کوتاه جراحی

عمل معمولا بمدت 15 دقیقه الی 30 دقیقه در کلینیک یا مطب انجام و بیمار بعد از عمل مرخص می شود و  معمولادر منزل حداکثر یک روز استراحت خواهد نمود.

2- عدم ابتلا به بیماری آمبولی

همانطور که اشاره شد یکی از مزایای جراحى با ليزر کیست مویی سرپا شدن بيمار بلافاصله بعد از ليزر می باشد كه اين امر بخصوص در بيماران با سن بالا كه بى تحركى طولانى مدت بدنبال جراحى سنتى دارند که منجر به لخته شدن خون (آمبولى) در رگهاى پاها مى گردد که خطرناک بوده و ممکن است سبب بيمارى بسيار خطرناك آمبولى شود که درمان بسيار سختى دارد و گاها منجر به مرگ بيمار مى گردد.

3- حداقل بودن درد و خونریزی

درد بعد از عمل با لیزر کیست مویی نسبت به جراحی سنتی بسیارکمتر و میزان خونریزی نیز کمتر است همچنین میزان عود کمتر است.

4- عدم نیاز به پانسمان طولانی

نیازی به پانسمان طولانی مدت ندارد که معمولا در جراحی سنتی طولانی تر می باشد.

5- عدم انتقال عفونت های خطرناک

انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.

6- برگشت سریع به روال عادی روزمره

بیماری پس از جراحی لیزر کیست مویی در سریعترین زمان ممکن می تواند فعالیت های روزمره خود را از سر گیرد و بعد از عمل لیزر تغذیه معمولی و دفع مدفوع داشته باشد در حالی که در جراحی سنتی اصل برعدم تغذیه حداقل برای24ساعت وسپس تغذیه با سوپ برای به تاخیر انداختن دفع برای مدت چند روزمی باشد.

7- بی حسی موضعی جایگزین بیهوشی عمومی

نیازی به بیهوشی عمومی و یا بی حسی نخاعی ندارد و با بی حسی موضعی جراحی صورت می گیرد.

8- اثری از اسکار بزرگ و محل زخم بزرگ نیست

در جراحی با لیزر حداقل آسیب به بافت اطراف ناحیه درگیر بیماری وارد خواهد شد به گونه ای که میزان محل زخم یا همان اسکار بسیار کوچک تر خواهد بود.

9- جراحی سرپایی می باشد و نیازی به بستری در بیمارستان ندارد

جراحی سرپایی بوده و نیازی به بستری در بیمارستان که یکی از علل ترس بیماران است نداشته و متعاقب آن نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی است را ندارند و از روز بعد از عمل میتوانند به سرکار خود بازگردند زیرا بیمار بیهوشی نگرفته و درد زیادی بعد از عمل ندارد.

هزینه عمل جراحی لیزر سینوس مویی

میزان هزینه جراحی کیست مویی بستگی به میزان وسعت و شدت بیماری دارد، زیرا  هزینه عمل جراحی این بیماری وابسته به پارامترهای مختلف می باشد که در این مورد پس از معاینه توسط پزشک متخصص هزینه دقیق قابل بیان خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه های جراحی با لیزر و نحوه پوشش بیمه درمانی این بیماری اینجا کلیک نمائید.

آیا تجربه پزشک نقشی در درمان این بیماری دارد یا خیر؟

در کلینیک شفا بیش از 15 سال است که تمرکز صرفا بر روی درمان بیماری های نشیمنگاهی یا همان مقعدی بوده و تجربه ای ارزشمند در طی این سال ها کسب شده است که نقش این تجربه در کاهش درصد عود بیماری و تشخیض و درمان صحیح بیماری بسیار ارزشمند می باشد.

پیشنهاد میشود بعد از عمل لیزر سینوس مویی، لیزر موهای زائد انجام شود.