درمان با لیزر آبسه مقعدی | با بهترین پزشک متخصص جراح بیماری های باسن و نشیمنگاهی

آبسه مقعدی

اگر متوجه یک جوش داغ و چرکی در ناحیه نشیمنگاهی و در نزدیکی مقعد خود شدید، ممکن است که آبسه مقعدی داشته باشید!

آبسه مقعدی که به نام آبسه پری آنال نیز معروف می‌باشد، یک بیماری نشیمنگاهی رایج است که از ایجاد دمل و تجمع چرک ناشی از عفونت در ناحیه اطراف مقعد و راست روده، به وجود می‌آید. در واقع آبسه یک حفره عفونی و چرکی بسته شده در نزدیکی مقعد است که می‌تواند به کمک لیزرهای پرتوان، به راحتی تخلیه و درمان شود.

برای آشنایی بیشتر با لیزر آبسه مقعدی و مزایای آن، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

عناوین مقاله (جهت دسترسی سریع) نمایش

آبسه مقعدی یا آبسه آنورکتال چیست؟

آبسه مقعدی یک جوش حاوی چرک و عفونت است که در اثر بسته شدن غدد زیر پوستی اطراف مقعد و تجمع چرک و عفونت در آن ناحیه ایجاد می‌شود. آبسه مقعدی یکی از علل رایج دردهای ناگهانی دور مقعد بوده و به دلیل چرک و عفونت می‌تواند علائم زیر را به همراه داشته باشد:

• بدن درد
  • بی اشتهایی
  • درد ناحیه مقعد
  • تب و حال عمومی نامساعد

آبسه معمولاً حوالی ناحیه مقعد ایجاد می‌شود، اما در برخی موارد ممکن است در اطراف سوراخ مقعد و یا در انتهای راست روده یا رکتوم مشاهده شود.

بیشتر بدانید: تفاوت آبسه مقعدی با هموروئید چیست؟

علائم آبسه پری آنال

از رایج‌ترین علائم آبسه، می‌توان به بیرون زدگی، چرک اطراف ناحیه مقعد، درد و تورم مقعد اشاره نمود. با توجه به مسائل بالا در برخی موارد آبسه به هیچ وجه مشخص نبوده و بایستی با یک معاینه انگشتی داخل مقعد، توده لمس شود که این فرآیند می‌تواند برای بیمار کمی دردناک باشد.

علایم آبسه مقعدی سطحی

• داشتن درد حین دفع مدفوع
  • خارج  شدن چرک از اطراف ناحیه مقعد یا باسن
  • التهاب پوست، تورم، قرمزی و حساسیت به لمس
  • احساس توده در ناحیه مقعد که میتواند اندازه یک گردو یا نارنگی نیز باشد.
  • یبوست همراه با علائم فوق می تواند نشانه ابتلا شدن فرد به آبسه را تقویت نماید.
  • درد در ناحیه مقعد یا باسن که خاصیت درد آن حین نشستن معمولاً ثابت، ضربان دار و تشدید شونده می باشد.

علائم آبسه های مقعدی عمیق

• عرق کردن در طول شب
  • احساس درد در ناحیه پایین شکم
  • داشتن حس خستگی و بی قراری
  • داشتن تب و لرز که خود میتواند علامت آبسه عمقی باشد.

آبسه مقعد یا سرماخوردگی؟!

متاسفانه به دلیل شباهت علائم آبسه به بیماری سرماخوردگی خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که دچار سرما خوردگی شده اند و به اشتباه به پزشک عمومی مراجه می نمایند و پزشک عمومی هم به دلیل اینکه بیمار اطلاعات لازم را ارائه نمی دهد، ترس و خجالتی که دارد و یا اینکه پزشک معالج به درستی معاینه نمی کند، سبب می شود ک متخصص عملاً درمان سرما خوردگی را تجویز نمایند.

آبسه مقعدی یا سرماخوردگی؟ برای معاینه و تشخیص با ما تماس بگیرید.

آبسه مقعدی بدنبال عفونت در بافت اپیتلیوم پوشش کانال مقعد و در نتیجه عفونت کلی غدد کوچک مقعدی است بنابراین اگر به هر علتی غده های اطراف مقعد مسدود شوند، منجر به التهاب، عفونت و تورم شده که این تجمع عفونت باعث ایجاد آبسه در ناحیه‌ی مقعد می‌گردد.

انواع آبسه مقعدی

آبسه مقعدی انواع مختلفی دارد که در اینجا به اختصار اشاره ای خواهیم داشت:

اینفوگرافیک آبسه مقعدی

آبسه بين‌عضلانى

آبسه بين لايه‌هاى عضلات اسفنکتر قرار دارد.

آبسه کناره‌اى (مارژينال)

در زير آنودرم و در مجرای مقعدى ایجاد می شود.

آبسه پشت مقعد عميق (رترورکتال)

در فضاى رترورکتال ایجاد می شود.

آبسه زير مخاطي

در زير مخاط بلافاصله و در بالای مجرای مقعد ایجاد می شود.

آبسه ایسکیورکتال

نوع غیر شایع آن است که حفرهٔ ایسکیورکتال را پر مى‌نماید.

آبسه دور مقعدى

این آبسه زير پوست مقعد و پائين‌ ترين قسمت مجرا مقعدى ايجاد مى‌شود.

آبسه لگنى (پِلوى، رکتومی، سوپرالواتور)

بالای عضله بالابرنده مقعد و زير صفاق قرار دارد.

آبسه جانبى

در برخی مواقع ممکن است آبسه از پشت مقعد عبور کند و به‌ سمت مخالف دور آن بزند تا يک آبسه به شکل مثلثی یا نعل اسبی را ایجاد کند.

چرا آبسه مقعدی خطرناک است؟

آبسه پری آنال یا به زبان عامیانه دمل یا کورک داخل معقد، معمولاً به تنهایی خطرناک نیست. ولی در صورتیکه بدرستی تشخیص داده نشود و به موقع درمان نگردد، در ۵۰٪‌ از موارد می‌تواند منجر به بروز سایر بیماری‌های مقعدی مانند فیستول شود.

بیشتر بخوانید: فیستول مقعدی چیست؟

سرنوشت آبسه مقعدی…

اگر به موقع به فکر درناژ آبسه و درمان آن باشید‌، تا ۵۰ ٪‌ از تکرار مجدد این عارضه جلوگیری می‌شود. اما اگر درناژ‌ و لیزر آبسه مقعدی را به تاخیر بیندازید، تا ۵۰٪‌ شانس بروز بیماری‌هایی نظیر فیستول بالا خواهد رفت.

در 50% موارد دیگر تکرار نمی شود ولی در 50% موارد تبدیل به بیماری ای به نام فیستول می گردد.

همچنین بخوانید: تفاوت اصلی فیستول با آبسه مقعدی در چیست؟

تشخیص بیماری آبسه مقعدی

پیش از عمل جراحی آبسه مقعدی، ابتدا بایستی این عارضه توسط پزشک متخصص آنورکتال یا جراح عمومی به درستی تشخیص داده شود. متاسفانه در بسیاری از موراد بدلیل عدم شناخت کافی بیمار نسبت به علائم، تشخیص آبسه مقعدی برای پزشک سخت خواهد شد.

با این حال پزشک از روش‌های زیر برای تشخیص این بماری استفاده می‌کند:

• ام آر آی
  • آنوسکوپی
  • سی تی اسکن
  • سونوگرافی مقعد
  • معاینه بالینی رکتوم

درمان آبسه مقعدی

بهترین و موثترین روش برای درمان این عارضه، درناژ آبسه یا تخلیه چرک  عفونت دمل می‌باشد. اغلب روش‌هایی که برای درمان و جراحی آبسه مقعدی مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

درمان آبسه مقعد با طب سنتی

طب سنتی حتی در خشک کردن چرک و درمان آبسه مقعدی نیز نقش بسزایی دارد برهی از مواد غذایی که ومجب کاهش التهاب و عفونت آبسه می‌شوند عبارتند از:

سبوس گندم: برای درمان آبسه با سبوب گندم، توصیه می‌شود تا مقداری سبوس را در یک پارچ آب به مدت ۱۲ ساعت قرار دهید. بعد از ۱۲ ساعت این مخلوط را داخل یک تشت تمیز بریزید و به مدت ۵ الی ۶ دقیقه در آن بنشینید بعد از اتمام کارف ناحیه مقعدی به خصوص اطراف آبسه را با پنبه خشک کنید.

زنجیبل: چند تکه زنجبیل تازه را بجوشانید تا حدی که نرم شود. بعد نرم شدن پوست زنجیبل را بگیرید و آن را روی محل آبسه قرار دهید تا التهاب و عفونت را کاهش دهد.

بارهنگ: مقداری از برگ گیاه بارهنگ را بردارید، له کنید و داخل آب داغ بریزید. سپس گیاه نرم شده را روی مقعد بگذارید و با نایلون و چسب، محکم کنید. گرما و رطوبت بارهنگ می‌تواند التهاب و عفونت آبسه مقعدی را کاهش دهد.

درمان آبسه مقعدی با دارو

از دارو نمی‌توان به عنوان یک راهکار قطعی برای درمان آبسه مقدی استفاده کرد بلکه این راهکار، روشی مفید و موفق برای کاهش التهاب و همچنین بهبود عفونت و چرک داخل آبسه می‌باشد. داروهای موثری که برای درمان آبسه مقعدی مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل آنتی بیوتیک‌ها و مسکن‌ها برای کاهش درد و عفونت آبسه مقعدی می‌باشد.

درناژ آبسه مقعد

یکی دیگر از روش‌هایی که همانند لیزر آبسه مقعد موثر هستند، درناژ آبسه مقعد یا همان تخلیه آبسه می‌باشد. در این روش ابتدا بیمار بیهوش می‌شود و سپس با استفاده از تیغ جراحی، آبسه باز شده و چرک و عفونت آن تخلیه خواهد شد. بعد از اتمام کار و برای جلوگیری از عفونت، ناحیه مقعد خشک شده و توسط پزشک پانسمان می‌گردد.

درمان آبسه مقعدی با لیزر

شاید بتوان گفت که بهترین روشی که کمترین میزان درد و خونریزی را برای درمان آبسه مقعدی به همراه دارد، لیزر درمانی است. لیزر آبسه مقعدی متدی قطعی برای درمان آبسه بوده که به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان انجام می‌شود.

عمل لیزر آبسه مقعدی به کمک لیزرهای پرتوان CO2 انجام می‌شود تا بافت آبسه را برش دهد. بعد از برش دادن آن، پزشک آبسه را تخلیه می‌کند و روی زخم جراحی را با گاز استریل می‌پوشاند یا دو لبه آبسه را به هم بخیه می‌زند.

شما می‌توانید برای درمان آبسه مقعدی با لیزر در تهران، به کلینیک لیزرشفا واقع در غرب تهران مراجعه نمایید.

تعیین نوبت برای درمان ابسه مقعد در کلینیک لیزر شفا از اینجا

مزایای لیزر آبسه مقعدی

مزایا و فوایدی که لیزر آّسه مقعد می‌تواند برای بیماران به همراه داشته باشد عبارتند از:

1- مدت زمان کوتاه جراحی

عمللیزر آبسه مقعد معمولاً طی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در کلینیک یا مطب پزشک انجام شده و بیمار می‌تواند در همان روز جراحی، مرخص شود و به خانه برود.

2- عدم ابتلا آمبولی

درمان سرپایی آبسه مقعد با لیزر منجر می‌شود تا بعد از درمان، بتوانید به فعالیت روزمره خود ادامه دهید و استراحت مطلق نباشید! شما می‌توانید از یک روز بعد از عمل با رعایت نکات مراقبتی، به راحتی حرکت کنید و بر خلاف جراحی سنتی، از خطر بروز آمبولی به دور باشید.

3- حداقل درد و خونریزی

درد بعد از عمل لیزر آبسه مقعدی و همچنین میزان خونریزی بعد از عمل جراحی، نسبت به عمل جراحی سنتی بسیار کمتر و در حداقل مقدار خود می‌باشد.

4- عدم نیاز به پانسمان داخلی

برخلاف جراحی سنتی که به پانسمان داخلی (توپی یا تامپون) نیاز است، لیزر آبسه مقعد هیچ احتیاجی به پانسمان‌های داخلی و دردناک نخواهد داشت.

5- عدم انتقال عفونت های خطرناک

انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است در عمل با لیزر وجود ندارد.

6- برگشت سریع به روال عادی روزمره

بیماری پس از جراحی لیزر آبسه مقعدی، می‌تواند در سریعترین زمان ممکن به فعالیت های روزمره خود برگردد و عادات روزمره‌ای مانند تغذیه معمولی و دفع مدفوع را داشته باشد.

7- بی حسی موضعی جایگزین بیهوشی عمومی

درمان آبسه مقعدی با لیزر در تهران، نیازی به بیهوشی عمومی و یا بی حسی نخاعی ندارد و تنها با بی حسی موضعی انجام می‌شود.

8- عدم بروز اسکار و زخم جراحی

در جراحی با لیزر حداقل آسیب به بافت اطراف ناحیه درگیر بیماری وارد خواهد شد و هیچ خبری از اسکارها و جای زخم بزرگ جراحی نیست.

9- عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان

جراحی سرپایی بوده و برخلاف جراحی سنتی، نیازی به بستری شدن در بیمارستان نخواهد داشت.

عوارض عدم درمان آبسه مقعدی

در صورتی که اقدام به درمان به موقع و صحیح بیماری آبسه مقعد نشود ممکن است که بیماری شدت یابد و یا منجر به موارد زیر شود:

• در صورتی که آبسه بدرستی درمان نشود احتمال بازگشت بسیار زیاد می شود.
  • در صورت عدم درمان صحیح بیماری ممکن است منجر به ایجاد فیستول مقعدی گردد.
  • اگر درمان آبسه مقعدی بدرستی انجام نشود احتمال گسترش عفونت و پخش شدن آن در سرتاسر بدن افزایش می یابد.

در صورتی که آبسه درمان نشود، ممکن است خود دمل بترکد که این امر سبب خواهد شد مریض بسیار بسیار بد حال تر شود و پروسه درمان نیز سخت تر گردد.

هزینه درمان آبسه مقعدی با لیزر

با توجه به شدت آسیب دیدگی، نوع آبسه و همچنین میزان چرک و عفونت آن، هزینه جراحی آبسه مقعدی با لیزر تغییر پیدا کرده و می‌تواند بین ۵ تا ۷ میلیون تومان متغیر باشد.

نکات بسیار مهم در پیشگیری از آبسه مقعد

نکاتی که در پیشگیری از آبسه مقعد و بی نیاز کردن شما از لیزر درمانی نقش دارند، عبارتند از:

• مصرف میوه و سبزیجات تازه و منابع سرشار از فیبر
  • دفع به موقع، بدون عجله و بدون استرس
  • پرهیز از عقب انداختن زمان اجابت مزاج
  • درمان یبوست و خشکی مزاج
  • نوشیدن آب فراوان

با رعایت این نکات می‌توانید از بروز دمل (آبسه) مقعد و هر نوع بیماری مقعدی دیگری پیشگیری کنید تا دچار درد و ناراحتی نشوید.

ویدئو آبسه مقعدی