ورم مقعد چیست؟ روش های تشخیص ورم مقعد چیست؟ درمان ورم مقعد

علل ایجاد ورم مقعد چیست؟ درمان خانگی و سایر روش های درمان ورم مقعد

آنچه در این مطلب میخوانید
مقعد به وسیله دو ماهیچه اسفنتکر کنترل می شود، گاهی عوامل و بیماری های مختلف باعث ایجاد ورم در ناحیه مقعد میشوند که میتواند در ادامه باعث درد، سوزش، خارش و خونریزی در ناحیه مقعد شود. تشخیص سریع علت ورم مقعد و استفاده از روش های مناسب برای درمان و کنترل آن که در ادامه گفته شده است میتواند درد و ناراحتی ناشی از آن را به سرعت کاهش و از بین ببرد.

علت التهاب و ورم مقعد چیست؟

ورم و التهاب مقعد یکی از اختلالات شایع مقعدی است که می‌تواند در اثر ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند بواسیر یا شقاق به وجود بیاید و زمینه‌ساز بیماری‌های جدی و خطرناک دیگری نظیر سرطان باشد! اغلب بیمارانی که از ورم و التهاب مقعد رنج می‌برند، علائم و نشانه‌هایی نظیر سوزش، خارش، درد و تیر کشیدن مقعد را نیز تجربه می‌کنند.

اگر شما هم احساس می‌کنید مقعدتان ملتهب و متورم شده اما دلیل آن را نمی‌دانید، در ادامه همراه ما باشید تا با ۸ علت التهاب و ورم مقعد آشنا شوید.

۸ دلیل تورم و التهاب مقعد

1. شقاق یا زخم مقعد (Anal Fissure)

بیماری زخم مقعد، شقاق یا همان فیشر، به پارگی کوچکی در نزدیکی چین‌های اسفنکتر و پوشش اطراف دهانه رکتوم گفته می‌شود. معمولاً شقاق مقعدی، در اثر اعمال فشار زیاد حین اجابت مزاج اتفاق افتاده و باعث احساس سوزش و خارشی آزار دهنده در مقعد می‌شود. به عبارتی اگر یبوست یا اسهال مزمن دارید، در معرض ابتلا به شقاق قرار خواهید گرفت!

زمانی که به زخم شقاق مقعدی دست می‌زنید، متوجه یک برآمدگی متورم و ملتهب در اطراف دهانه مقعد خواهید شد. دیگر علائمی که در کنار مقعد ملتهب و متورم مشاهده می‌کنید، عبارتند از:

• درد مقعد به همراه حرکات روده
  • خون قرمز روشن روی مدفوع یا دستمال
  • لمس توده‌ای کوچک و گوشتی زخم فیشر

بیشتر بخوانید: بهترین راه درمان شقاق مقعدی

2.یبوست یا هموروئید (Hemorrhoids)

هموروئید یا بواسیر، شایع‌ترین بیماری نشیمنگاهی است که در اثر کشیده شدن و اعمال فشار بیش از اندازه بر روی سیاهرگ‌های انتهایی مقعد به وجود می‌آید. ۳ نوع توده‌ی بواسیری رایجی که در اثر تحریک بیش از اندازه عروق انتهای راست روده تشکیل می‌شوند، عبارتند از:

همچنین در علائم و نشانه‌هایی که در اثر بواسیر به وجود می‌آیند عبارتند از:

• التهاب و ورم مقعد
  • درد و خونریزی مقعدی
  • لمس توده‌های گوشتی بیرون زده از دهانه مقعد

با اینکه علائم بواسیر در زنان و مردان تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ اما ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در زنان، شدت درد، خونریزی و یا احساس سوزش و خارش، بیشتر از مردان باشد.

“درد و خونریزی ناشی از بیماری بواسیر می‌تواند به کمک روش‌های خانگی مانند نشستن در حمام سیتز و یا در موارد حاد، به کمک جراحی با لیزر درمان شود.”

بیشتر بخوانید: اگر میخواهی سریع از دردهای بواسیر رها بشی اینجا کلیک کن

3.آبسه مقعدی (Peri Anal Abscess)

آبسه مقعدی در ۸۰ تا ۹۰٪ از موارد دلیلی برای التهاب و ورم مقعد به شمار می‌رود. گاهی اوقات ورم و التهاب مقعدی در اثر آبسه به قدری زیاد می‌شود که می‌تواند نشستن و خوابیدن را هم برای مبتلایان با درد زیادی مواجه کند!

آبسه مقعدی یا آبسه پری آنال، یک جوش چرکی، ملتهب و دردناک در پوست اطراف ناحیه نشیمنگاهی است که در اثر بسته شدن غدد باز پوست و تجمع چرک و عفونت در زیر آن می‌باشد. آبسه مقعدی ممکن است که در اثر ضربه شدید و ناگهانی به باسن به وجود بیاید. به علاوه اینکه اگر آبسه را توسط جراحی با لیزر تخلیه و درمان نکنید، احتمال تخلیه شدن خود به خود و تشکیل فیستول بالاست.

شماره تماس مرکز تخصصی درمان بیماری های مقعدی با لیزر: ۰۲۱۲۲۳۶۱۰۷۲

4.فیستول (Anal Fistula)

فیستول مقعدی که یک کانال غیر عادی و چرکی در راست روده است، از دیگر دلایل ورم و التهاب مقعد به شمار می‌رود. فیستول مقعدی معمولاً دو دهانه دارد که با توجه به شکل آن، ممکن است یک دهانه متصل به راست روده، و دهانه دیگری در نزدیکی کانال رکتوم قرار داشته باشد. البته در برخی موارد، هر دو دهانه فیستول می‌تواند در پوست اطراف مقعد دیده شود که به این نوع، فیستول نعل اسبی گفته می‌شود.

اگر فیستول مقعدی داشته باشید، علائم زیر را تجربه خواهید کرد:

• خونریزی از رکتوم
  • التهاب و ورم دهانه مقعد
  • مشاهده ترشحات چرکی و بدبو
  • وجود سوراخ‌هایی چرکی در اطراف دهانه رکتوم

5.سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ یا سرطان کلورکتال (Colorectal Cancer) با ایجاد تورم و التهاب در دستگاه گوارش و آسیب زدن به انتهای راست روده، به مقعد نیز آسیب وارد کرده و می‌تواند آن را ملتهب و متورم کند.

6.بیماری‌های التهابی روده

بیماری‌های التهابی روده مانند کرون و یا کولیت همانند سرطان روده بزرگ، منجر به ورم و التهاب دستگاه گوارش می‌شوند؛ به دنبال التهاب سیستم گوارشی، شانس بروز عارضه‌ای همچون بواسیر و التهاب و ورم مقعد بالا خواهد رفت.

7.رابطه جنسی مقعدی

بسیاری از افرادی که رابطه جنسی مقعدی را تجربه می‌کنند، عضلات اسنفکتر داخلی و خارجی آن‌ها آسیب دیده و دچار پارگی و تورم خواهند شد. فشار بیش از حدی که حین رابطه جنسی به این عضلات وارد می‌شود، باعث تحریک آن‌ها و در نتیجه تورم و التهاب مقعدی خواهد شد.

رابطه جنسی مقعدی نه تنها باعث ورم و التهاب مقعد می‌شود، بلکه شانس ابتلا به انواع عفونت‌های مقاربتی را بالا خواهد برد.

8. زگیل تناسلی

زگیل تناسلی که ناشی از ویروس HPV می‌باشد، از دیگر دلایل بروز التهاب و تورم مقعد می‌باشد. این عارضه به شکل برجستگی‌هایی همرنگ یا به رنگ قهوه‌ای روشن در اطراف پوست مقعد و دهانه آن مشاهده شده و هنگام لمس، حالتی گوشتی دارد. زگیل تناسلی طی معاینه بالینی توسط پزشک متخصص پوست تشخیص داده شده و به کمک روش‌های مختلفی از جمله لیزر درمانی، قابل معالجه می‌باشد.

بیشتر بخوانید: لیزر بهترین روش برای رهایی از زگیل تناسلی

درمان التهاب و ورم مقعدی؛ از درمان خانگی تا تیغ و جراحی!

ورم و التهاب مقعد تا زمانی که نشانی از یک بیماری سخت و خطرناک نباشد، تهدید کننده نبوده و می‌تواند به کمک روش‌های خانگی، بهبود پیدا کند. اما اگر تورم و التهاب شدید باشد و با درد و خونریزی مقعدی همراه شود، نیاز به مراجعه فوری به پزشک متخصص کلورکتال برای درمان خواهد داشت.

درمان خانگی ورم و التهاب مقعد در طب سنتی

شما می‌توانید به کمک تغییر سبک زندگی و اصلاح عادات غذایی خود، تا حد قابل قبولی التهاب و ورم مقعد را التیام ببخشید. از جمله روش‌های درمانی ورم و التهاب مقعد در خانه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اصلاح رژیم غذایی:

با افزایش مصرف میوه و سبزیجات تازه، نوشیدن آب فراوان و افزایش فیبر مصرفی روزانه، می‌توانید از یبوست و زور زدن برای دفع جلوگیری کنید. اصلاح عادات غذایی شما را از یبوست و شقاق مقعدی و … در امان نگه داشته و التهاب و ورم مقعدتان را کاهش خواهد داد.

رابطه جنسی ایمن:

اگر روابط جنسی ایمنی نداشته باشید و از کاندوم استفاده نکنید، در معرض ابتلا به عفونت‌های مقاربتی و بیماری‌هایی نظیر آبسه مقعد، زگیل تناسلی و … قرار خواهید گرفت. شما می‌توانید با استفاده از کاندوم، انجام آزمایشات جنسی منظم و همچنین پرهیز از داشتن پارتنرهای متعدد، شانس بروز التهاب و ورم مقعد را به حداقل برسانید.

ارتباط با مرکز درمان بیماری های مقعدی با لیزر در سعادت آباد

ورزش مرتب و روزانه:

اگر روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه فعالیت داشته باشید و ورزش کنید، حرکات روده منظم شده و فشار اضافی روی عروق انتهایی مقعد کاهش خواهد یافت. در نتیجه هرگونه التهاب و تورم ناشی از زور زدن زیاد، یبوست و یا بواسیر و … بهبود خواهد یافت.

پرهیز از زور زدن هنگام دفع:

اگر در اثر یبوست و خشکی مدفوع فشار زیادی برای دفع به خودتان وارد می‌کنید، بهتر است تا تحت نظر پزشک متخصص گوارش و با تغییر رژیم غذایی، ورزش کردن، نوشیدن آب فراوان و مصرف ملین، فشار اضافی روی مقعد حین دفع را به حداقل برسانید.

درمان پزشکی ورم و التهاب مقعد با دارو و جراحی

اگر تغییر سبک زندگی به شما کمکی نکند و یا علت التهاب و ورم مقعد بیماری‌های التهابی روده و یا سرطان باشد، درمان‌های پزشکی با دارو و یا جراحی در اولویت قرار خواهند گرفت. روش‌های پزشکی برای درمان التهاب و ورم مقعدی که بعد از مراجعه به پزشک متخصص اجرا می‌شوند به شرح زیر هستند:

جراحی سنتی بیماری‌های نشیمنگاهی:

اگر بواسیر، شقاق مقعد، آبسه، فیستول و یا پرولاپس رکتوم داشته باشید، جراحی با تیغ به روش سنتی، درمانی موثر برای بهبود عوارض ناشی از این بیماری‌ها خواهد بود.

درمان  ورم و التهاب مقعد با لیزر:

درمان بواسیر، شقاق، فیستول و آبسه و … با لیزر، به شما کمک می‌کند تا درد و التهابات ناشی از این بیماری‌ها را به حداقل برسانید. لیزر درمانی، یک جراحی کم تهاجمی، فوری و بسیار کم خطر بوده که می‌تواند درد و خونریزی و التهابات مقعدی شما را به حداقل برساند.

از جمله مزایایی که به دنبال معالجه عارضه‌های نشمینگاهی تجربه خواهید کرد عبارتند از:

• انجام جراحی تحت بی حسی موضعی و با حداقل درد و خونریزی
  • انجام عمل به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی
  • به حداقل رساندن عوارض ناشی از جراحی
  • درمان فوری و در کمتر از ۱ ساعت

بیشتر بخوانید: فیستولگرافی چیست؟ + درمان بواسیر به روش رابربند

مصرف داروهای ضد التهابی:

داروهایی نظیر ایبوپروفن و یا استامینوفن، به کاهش التهاب در مقعد کمک می‌کند. این داروها به منظور بهبود و کاهش شدت بیماری‌های التهابی روده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصرف آنتی بیوتیک‌ها:

بعد از بهبود ورم و التهاب مقعدی، درمان عفونت‌های ناشی از فیستول و یا آبسه مقعدی، به کمک مصرف انواع آنتی بیوتیک‌های تجویز شده آغاز خواهد شد.

شیمی درمانی:

اگر سرطان مقعد و یا کلورکتال داشته باشید، شیمی درمانی و یا پرتو درمانی راهکار موثری برای بهبود درد، ورم و التهابات مقعد خواهد بود.

کلینیک لیزرشفا؛ اولین مرکز تخصصی درمان بیماری‌های نشیمنگاهی با لیزر

کلینیک تخصصی لیزرشفا در غرب تهران، اولین مرکز درمان بیماری‌های نشیمنگاهی با لیزر بوده که با بیش از ۱۷ سال سابقه، تحت نظارت دکتر داوود تاجبخش مشغول به فعالیت می‌باشد. این مجموعه کادر پزشکی مجرب و متشکل از پزشکان آقا و خانم متخصص بوده و توانسته است تا به امروز، بیش از ۲۰ هزار عمل موفقیت آمیز را در کارنامه کاری خود داشته باشد.

کلینیک لیزرشفا آماده به ارائه انواع مشاوره‌های تغذیه‌ای برای درمان بیماری‌های نشیمنگاهی شما و در صورت نیاز، لیزر درمانی می‌باشد.

دریافت نوبت اینترنتی برای معاینه و ویزیت از اینجا