تابستان امسال حواستان به ویروس گوارشی جدید باشد! - کلینیک لیزرشفا
ویروس گوارشی جدید

تابستان امسال حواستان به ویروس گوارشی جدید باشد!

با گرم تر شدن هوا و افزایش سرعت رش باکتری‌ها، میزان ابتلا به بیماری‌های گوارشی فصل تابستان روز به روز بیشتر می‌شود. اما در یک ماه گذشته بسیاری از کودکان و افراد میانسال با سیستم ایمنی ضعیف، به ویروس گوارشی جدید و واگیردار “نوروویروس” مبتلا شده‌اند. این ویروس جدید که در تابستان 1402 شیوع زیادی پیدا کرده، با علائمی همچون دل درد و تب همراه است و همین باعث شده تا بسیاری از پزشکان آن را با ویروس کرونا اشتباه بگیرند!

اما آیا واقعا ویروس گوارشی جدید سال 1402، همان کرونای جهش یافته است؟ علائم ویروس گوارشی مرداد 1402 چیست؟ چه راهی برای درمان ویروس جدید گوارشی تیر و مرداد 1402 وجود دارد؟

علائم ویروس گوارشی جدید یا نوروویروس چیست؟

تمامی عارضه‌های گوارشی با دو نشانه بارز اسهال و استفراغ همراه هستند. این علائم و نشانه‌ها معمولاً 1 تا 2 روز بعد از ابتلا به ویروس نمایان می‌شوند و سیستم گوارشی شما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند. بسیاری از بیماران با علائم زیر به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های سطح شهر مراجعه می‌کنند:

• احساس حالت تهوع و استفراغ
  • در برخی موارد تب و لرز
  • احساس تنگی نفس
  • دل درد بسیار شدید
  • نفخ و ورم روده‌ها
  • معده درد شدید
  • بدن درد
  • سر درد

درد معده، نفخ شدید شکم و همچنین تنگی نفس در ویروس جدید گوارشی مرداد 1402 به قدری زیاد است که احساس می‌کنید قرار است سکته کنید! به طوری که بسیاری از افراد با ابراز ناراحتی معده و نگرانی از بابت سکته قلبی به پزشکان مراجعه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مشاغلی که در ابتلا به بیماری بواسیر موثرند!

آیا ویروس گوارشی تابستانی واگیردار است؟

بله. این عارضه گوارشی راه انتقال سخت و پیچیده‌ای ندارد و می‌تواند به راحتی از طریق راه‌های زیر منتقل شود:

• نوشیدن آب آلوده
  • تماس با سطوح آلوده
  • خوردن غذاهای آلوده
  • تماس دست و پوست بدن با فرد مبتلا به ویروس

نشانه‌های ویروس کرونای گوارشی

اگر به ویروس جهش یافته و گوارشی کرونا مبتلا شده باشید، علائم زیر را تجربه خواهید کرد:

• درد معده
  • درد شکم و بالای ناف
  • اسهال مزمن به مدت چند روز
  • احساس حالت تهوع و استفراغ

این علائم همانند زمانی است که مسمومیت را تجربه می‌کنید و در عرض چند 5 الی 6 روز از بین می‌روند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع راه‌های درمان فیستول مقعدی را مطالعه کنید.

تفاوت ویروس گوارشی جدید با ویروس کرونا چیست؟

اولین تفاوت این دو ویروس در مدت زمان ابتلای هر یک از آن‌ها است. ویروس جدید گوارشی که میان کودکان و افراد میانسال به وفور دیده می‌شود به مدت 24 الی 72 ساعت (2 الی 3 روز) طول می‌کشد و هیچ داروی خاصی برای درمان ندارد. اما اگر ویروس کرونای گوارشی را گرفته باشید، به مدت 5 تا 6 روز اسهال هستید و برای درمان نیاز به قرص و دارو دارید.

برای مطمئن شدن از اینکه کدام ویروس را گرفتید، بهتر است تا به محض شروع علائم به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به نوروویروس گوارشی هستند؟

عواملی که شما را در معرض خطر ابتلا به اسهال و استفراغ این ویروس گوارشی می‌کنند، عبارتند از:

• تماس نزدیک پوستی با فردی که به این ویروس مبتلا می‌باشد.
  • خوردن غذاهای نیم پز و یا غذاهایی که خوب پخته نشدند.
  • خوردن میوه و سبزیجاتی که خوب شسته نشده باشند.
  • نوشیدن آب و آبمیوه‌های طبیعی آلوده به این ویروس

درمان بواسیر بدون درد و خونریزی غیر ممکن نیست!

چطور از ویروس گوارشی واگیردار در امان باشیم؟

راهکارهایی موثری برای پیشگیری و در امان ماندن از ابتلا به ویروس جدید و واگیردار گوارشی وجود دارند که عبارتند از:

نکات بهداشتی را به دقت رعایت کنید:

نکات بهداشت فردی خودتان را به دقت رعایت کنید و همچنین پیش از مصرف انواع میوه و سبزیجات آن‌ها را به خوبی بشویید و ضد عفونی کنید. حتماً دست‌های خودتان را پیش از هر وعده غذایی بشویید و از تماس دست آلوده با دهن و چشم‌هایتان پرهیز کنید.

وعده‌های غذایی‌تان را به خوبی بپزید:

در نظر داشته باشید که ویروس‌های گوارشی به خصوص نوروویروس، نسبت به گرما مقاوم هستند و از بین نمی‌روند. این ویروس تا دمای 145 درجه فارنهایت هم می‌تواند زنده و فعال باقی بماند. سعی کنید برای پخت غذاها به خصوص گوشت و مرغ و سبزیجات، حوصله بسیاری به خرج دهید و اجازه دهید تا غذای شما به خوبی پخته شود.

به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید:

در صورتی که علائم این ویروس گوارشی اعم از درد شدید شکمی، نفخ و یا حالت تهوع و استفراغ رنج می‌برید، بدون فوت وقت به دکتر متخصص گوارش مراجعه کنید. به هیچ وجه به صورت خودسرانه دارو مصرف نکنید چرا که این ویروس، با آنتی بیوتیک و مسکن درمان نمی‌شود.

دقت داشته باشید که در طول مدت بیماری حتماً آب و مایعات فراوانی بنوشید. چرا که نوروویروس (ویروس گوارشی) تا 2 هفته بعد از مبتلا شدن و رفع علائم، همچنان در مدفوع بیمار فعال خواهد ماند.

از دست زدن و تماس با سطوح تمیز در خانه و محل کار پرهیز کنید:

یکی دیگر از راهکارها برای در امان ماندن از ویروس گوارشی جدید، عدم برقراری تماس دست فرد آلوده با سطوح تمیز است. سعی کنید در مدت بیماری به سمت آشپزخانه نروید و دست به چیزی نزنید. مدام دست‌هایتان را بشویید و اگر هم به جایی دست زدید، حتماً آن قسمت را ضد عفونی کنید.

آیا بیماری گوارشی جدید قابل درمان است؟

بله. اما نیازی به قرص و داروی آنتی بیوتیک ندارد. نوروویروس گوارشی در شدیدترین حالت خود هم در طی 2 الی 3 روز از بین می‌رود. تنها توصیه پزشکان برای درمان سریع‌تر و دفع این ویروس از بدن شما، نوشیدن آب و مایعات فراوان و چند روز استراحت است. در برخی موارد نیز ممکن است یک سرم برای افزایش میزان مایعات دریافتی به بیمار تزریق شود.

منبع: cdc.gov