سندروم روده تحریک پذیر؛ سندرومی مادام‌العمر و دردناک! - دکتر داود تاجبخش
سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر؛ سندرومی مادام‌العمر و دردناک!

یکی از اختلالات گوارشی و مزمنی که مردان و زنان بسیاری را ممکن است به خود درگیر کند، سندروم روده تحریک پذیر می‌باشد. این سندروم مادام‌العمر موجب بروز دردهای شکمی، نفخ، عادت نامنظم در دفع و… می‌شود و به عنوان شایع‌ترین مشکل گوارشی شناخته می‌شود. می‌توان گفت از هر 10 نفر در جهان ۱ نفر به این عارضه مبتلاست که تعداد بانوان مبتلا به این سندروم از مردان بیشتر خواهد بود.

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که سندروم روده تحریک پذیر (IBS) چیست و با چه علائمی همراه است؟ به شما پیشنهاد می‌کنیم تا بیشتر با سندروم روده تحرک پذیر آشنا شویم.

سندروم روده تحریک پذیر یا IBS چیست؟

سندروم روده تحریک پذیر یا آی بی اس که به انگلیسی (IBS: Irritable bowel syndrome) می‌باشد، یک بیماری مزمن گوارشی بوده که علائم این عارضه در طی سال‌ها دائما در حال تغییر بوده و بسته به شرایط گوناگون و در هر فرد علائم متفاوتی را از خود بروز خواهد داد.

سندروم روده تحریک پذیر در هر سنی ممکن است رخ دهد اما با این حال بیماری بسیار خطرناکی به شمار نمی‌رود. اما فردی که به این عارضه مبتلاست، مجبور است تا دردهای شکمی فراوانی را تحمل کند.

علائم سندروم روده تحریک پذیر

بسیاری از افرادی که از سندروم روده تحریک پذیر رنج می‌برند ممکن است با علائم زیر مواجه شوند:

• نفخ
  • کمر درد
  • درد شکمی
  • اسهال مزمن
  • ترشح مخاط
  • دفع گاز مکرر
  • یبوست مزمن
  • خستگی و کمبود انرژی

بیماری سندروم روده تحریک پذیر که بیش از یک قرن است که جامعه پزشکی را به خود درگیر کرده و برای اولین بار توسط اوسلر و به عنوان بیماری کولیت مخاطی شناخته شد. شاید جالب باشد که بدانید اغلب افرادی که به سندروم روده تجریک پذیر مبتلا هستند زیر 50 سال سن دارند! با این حال بسیاری از افراد مسن نیز با این بیماری مواجه هستند.

اصطلاح دیگری که برای این عارضه استفاده شده، “کولون تحریک پذیر” می‌باشد.

بیشتر بخوانید: چطور یبوست را درمان کنیم؟

کدام غذاها منجر به تشدید سندروم روده تحریک پذیر می‌شود؟

مصرف برخی از غذاها به صورت روزمره می‌‌تواند سندروم روده تحریک پذیر را تحت تاثر قرار دهد و درد بیشتری را برای فرد مبتلا رقم بزند. غذاهایی که منجر به تشدید سندروم روده تحریک پذیر می‌شوند عبارتند از:

• غلات
  • لبنیات
  • نان سفید
  • نوشیدنی‌های الکلی
  • نوشیدنی‌های گازدار
  • غذاهای فرآوری شده

علت ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت پزشکی، همچنان دلیل مشخصی برای عارضه سندروم روده تحریک پذیر یافت نشده است! با این حال محققان بر این باورند که عواملی میکروبی در بدن بر بروز این عارضه تاثیر می‌گذارند. از دیگر علائمی که ممکن است بر بروز این بیماری نقش داشته باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• رژیم غذایی
  • عوامل ژنتیکی
  • عوامل محیطی مانند استرس
  • تغییرات هورمونی (به خصوص در بانوان)
  • عدم توانایی سیستم عصب مرکزی در کنترل سیستم هضم و گوارش

بهترین راه برای درمان سندروم روده تحریک پذیر

شدت و وخامت بیماری مزمن IBS را می‌توانید با افزایش مصرف فیبر، حذف وعده‌های غذایی که منجر به تحریک روده می‌شوند و همچنین ورزش کردن به صورت مرتب و روزانه در درمان سندروم روده تحریک پذیر موثر هستند.

توصیه می‌شود تا پیش از اقدام به هرگونه درمانی، به یک پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید و تحت نظارت پزشک درمان خود را آغاز کنید.

برای درمان بیماری‌های مقعدی با کمترین میزان درد و خونریزی در کلینیک لیزرشفا با ما تماس بگیرید.

راه‌هایی برای تشخیص بیماری IBS

برای تشخیص این عارضه آزمایش به خصوصی وجود ندارد و پزشکان متخصص تنها با استفاده از شرح حال بیماران می‌تواند بیماری IBS را تشخیص دهد.

در کنار شرح حالی که پزشک از شما می‌گیرد ممکن است سوالاتی در خصوص علائم مربوط به سندروم روده تحریک پذیر بپرسد که عبارتند از:

• آیا بی‌دلیل وزن زیادی از دست می‌دهید؟
  • آيا اسهال خونی و یا خونریزی از مقعد دارید؟
  • هر چند وقت یکبار علائم بیماری IBS را تجربه می‌کنید؟
  • آیا دچار تنگی نفس یا تپش قلب شدید و بی دلیل هستید؟
  • آیا توده‌ای سفت و متورم را در شکم خود احساس می‌کنید؟
  • چه مدت است که از علائم سندروم روده تحریک پذیر رنج می‌برید؟