درمان نکردن کیست مویی چه عوارضی به دنبال دارد؟ - دکتر داود تاجبخش
عوارض درمان نکردن کیست مویی

درمان نکردن کیست مویی چه عوارضی به دنبال دارد؟

در صورتی که هر بیماری ای بدرستی درمان نشود عوارض و عواقب خوبی در پی نخواهد داشت و سبب گسترده شدن آن بیماری می گردد که کیست مویی از این قاعده مستثنا نمی باشد در صورتی که کیست مویی درمان نشود عوارضی شامل تشدید درد، عفونت و سرطان می شود که در پایین به آن اشاره می نمائیم.

بطور خلاصه کیست مویی چیست ؟

کیست مویی از بیماری های کمتر شایع مقعدی است که امروز به دلیل تغییرات سبک زندگی و کاهش تحرک افزایش پیدا کرده است. کیست مویی ناشی از برگشت مو به داخل پوست تشکیل می‌شود. در نتیجه کیسه ای حاوی مو بر روی پوست ظاهر می شود که می تواند دارای سوراخ بوده و یا حتی دچار آبسه گردد.

این بیماری بر اثر عواملی مانند سایش پوست، استفاده از لباس هایی با الیاف غیر طبیعی، نشستن طولانی مدت، اضافه وزن و … ایجاد شود.

علائمی که این بیماری به همراه خواهد داشت علائمی مانند، تب، درد، سوزش، خارش، قرمزی و التهاب است و می تواند خونریزی را نیز به دنبال داشته باشد.

برگشت مویی نزدیک مقعد

عوارض درمان نکردن کیست مویی

اگر کیست مویی به موقع درمان نشود عوارضی را به دنبال خواهد داشت. ممکن است این عوارض شامل موارد زیر باشد.

• درد شدید در ناحیه کمر
  • عفونت کل بدن
  • سرطان پوست
  • تب در صورت عفونت شدید
  • ترشحات چرکی آزار دهنده و بد بو
  • آبسه یا تجمع عفونت در کیست مویی

کیست مویی در ابتدا بیماری خطرناکی نیست اما اگر درمان نشود عوارضی را ایجاد می کند که ممکن است خطراتی را به وجود آورد.. به طور مثال اگر کیست مویی در اثر درمان نشدن دچار آبسه و عفونت مزمن شود می تواند انواع مختلفی از فیستول را نیز ایجاد کند. فیستول ها هم به مرور زمان به دستگاه گوارش راه پیدا می کنند و سبب سرطان و مرگ بیمار می گردد.

اما معمولا کسی نمی تواند درد و ترشحات این ناحیه را تحمل کند و به سرعت برای درمان کیست مویی اقدام می کنند.

علت به تاخیر انداختن درمان

زخم کیست معمولاً پایین کمر قرار دارد بنابراین اغلب افراد به سبب عواملی چون ترس و یا خجالت از درمان این بیماری سرباز می زنند.

از دیگر علت های به تاخیر انداختن درمان می توان به بی توجهی به درمان به سبب ترس از درد جراحی اشاره کرد. زیرا کیست مویی با درمان های خانگی و دارویی درمان نمی شود و تنها با عمل جراحی امکان پذیر است. اما درمان کیست مویی با لیزر می تواند شدت درد و خونریزی تا حد زیادی بکاهد.

عده ای از بیماران هم به بهانه ی نداشتن زمان کافی از درمان سر باز میزنند. درحالی که درمان کیست مویی با لیزر به صورت سرپایی انجام می شود. در درمان با لیزر بیمار نیازی به بستری در بیمارستان ندارد و می تواند پس از درمان به کار های روزمره خود بازگردد. همچنین در این روش نیازی به تعویض مرتب پانسمان و یا استراحت مطلق نیست.

برای درمان کیست مویی چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

این بیماری در ابتدا به صورت یک جوش مشاهده می شود. سپس در اثر عفونت متورم می شود. از علائم بارز دیگر این بیماری می توان به درد، دشواری در راه رفتن و نشستن، تب، حالت تهوع و بی قراری اشاره کرد. در صورت هرگونه التهاب پوستی و موقعیت غیر طبیعی در ناحیه کمر و پایین کمر آن را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.