مرکز تخصصی درمان بیماری‌های شقاق، بواسیر، فیستول، کیست مویی، زگیل تناسلی و آبسه مقعدی با لیزر

مشاغلی که در ابتلا به بیماری بواسیر موثر اند! - مرکز تخصصی درمان بیماری های مقعدی با لیزر
مشاغلی موثر در ابتلا به بواسیر

مشاغلی که در ابتلا به بیماری بواسیر موثر اند!

0
(0)

بیماری بواسیر که با نام علمی هموروئید (Hemorrhoid) از آن یاد می‌شود یکی از بیماری های خوش خیم و شایع مقعدی است که میلیون ها افراد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده. تحقیقات انجام شده نشان داده است که ابتلا به بواسیر محدودیت سنی ندارد اما بیش از نیمی از افراد 50 سال به بالا به بیماری بواسیر مبتلا می‌شوند.

همانطور که گفتیم ابتلا به این بیماری محدودیت سنی ندارد و هر فردی می‌تواند به آن مبتلا شود اما برخی از افرادی که مشاغل خاص دارند به دلیل شرایط شغلیشان، به احتمال بیشتری در معرض ابتلا به بواسیر قرار می‌گیرند.

آیا شغل شما در ایجاد بیماری بواسیر نقش دارد؟

بواسیر یا همورئید بیماری است که در اثر متورم شدن سیاهرگ های مقعدی در اثر متحمل شدن فشار زیادی که به سیاهرگ های این ناحیه وارد می‌شود، برجستگی هایی را به وجود می‌آورد در اثر فشار زیادی که به سیاهرگ های ناحیه رکتوم و مقعد وارد می‌شود، این رگ ها متورم و برجسته شده و در نهایت علائمی را از خود بروز می‌دهند که موجب ناراحتی افراد می‌شود. این بیماری دو نوع داخلی و خارجی دارد.

بواسیر یا هموروئید، وریدهای متورم در ناحیه مقعد یا رکتوم هستند. علت دقیق آنها ناشناخته است، اما اعتقاد بر این است که آنها در نتیجه افزایش فشار در ناحیه تحتانی رکتوم هستند. برخی مشاغل می‌توانند خطر ابتلا به هموروئید را افزایش دهند، به خصوص اگر:

نیاز به نشستن طولانی مدت داشته باشد

مشاغلی مانند رانندگی، کارمندی، برخی از هنرمندان و… که مجبور اند طولانی مدت یک جا بنشینند و تحرکی نداشته باشند، افراد را در معرض ابتلا به بیماری بواسیر قرار می‌دهند چرا که نشستن طولانی مدت موجب سکون خون در اندام تحتانی می‌شود.

مستلزم ایستادن طولانی مدت و بدون وقفه است

ثابت ایستادن هم مانند نشستن طولانی مدت گردش خون را به اندام های تحتانی دشوار می‌کند. بنابراین افرادی که به واسطه شغلشان مجبور به ایستادن طولانی مدت اند مانند مشاغل خرده فروشی.

نیاز به بلند کردن اجسام سنگین یا فعالیت های شدید بدنی دارند

فعالیت های بدنی شدید و ناگهانی می‌تواند در بروز بیماری بواسیر نقش داشته باشد مانند کسانی که درگیر فعالیت های انبارها یا باربری هستند. این مشاغل با افزایش فشار بر روی سیاهرگ های ناحیه رکتوم همراه است که در نتیجه احتمال ابتلا را در فرد بالا می‌برد.

به گفته سایت معتبر www.ncbi.nlm.nih.gov بر اساس مطالعات انجام شده بر گروهی از مراجعین بیماری های هموروئیدی نتایج زیر حاصل شد:

درصد ابتلا

مشاغل

33.5

کشاورز

24.3

خانم خانه دار

14.4

کارمند دولتی

9.4

دانشجو / دانش آموز

7.7

بازرگان

6.2

مشاغل دیگر*

4.6

کارگر روزانه

*مشاغل دیگر: شامل رانندگان، سربازان، هنرمندان، افراد بازنشسته و افراد بیکار می‌شود.

اگر شغل شما در دسته ایی از موارد مذکور قرار داشته باشد احتمال ابتلا به هموروئید یا بواسیر در شما بالا است. در صورتی که به همورئید مبتلا شده اید و روش های درمان خانگی برای شما موثر واقع نشده است می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص و انجام درمان های کم تهاجمی مانند استفاده از لیزر CO2 علائم این عارضه ناراحت کننده را درمان کنید.

5 روش برای جلوگیری از خطر ابتلا به بواسیر در افراد شاغل

بعد از نشستن مکرر استراحت کنید

 نشستن طولانی مدت نه تنها منجر به بیماری های مقعدی در افراد می‌شود، بلکه احتمال ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی را افزایش می‌‎دهد؛ به همین منظور متخصصان سلامت به افراد توصیه می‌کنند بعد از نشستن مکرر و طولانی مدت حتما تایمی را به استراحت کردن اختصاص دهند.

توصیه می‌شود به ازای هر یک ساعت نشستن طولانی مدت، چند دقیقه به حالت ایستاده یا کشیده بدنتان را استراحت دهید تا با انجام آن به گردش بهتر خون در بدن کمک کرده و در نتیجه احساس انرژی بیشتری را در طول روز داشته باشید. شما با رعایت این نکته می‌توانید خطر ابتلا به بواسیر ناشی از شغلتان را کاهش دهید.

صندلی ارگونومیک را امتحان کنید

این نوع صندلی ها ممکن است نسبت به صندلی های معمولی که در اداره ها مورد استفاده قرار می‌گیرد گران تر باشد اما ارزش پولی را که بابت آن پرداخت می‌کنید را دارد چرا که صندلی های با کیفیت ارگونومیک اغلب می‌تواند فشار وارد شده بر رکتوم را کم کند و به نواحی کمر نیز کمک کند.

استفاده از میز های ایستاده

میز های ایستاده می‌توانند گزینه خوبی برای جلوگیری از نشستن های مکرر و طولانی مدت باشند مگر اینکه شغل شما مستلزم این باشد که در تمام شیف خود بر روی صندلی بنشینید.

تفاوت اصلی میز های ایستاده با میز های معمولی استفاده شده در اداره ها در آن است که ارتفاع این نوع میز ها، قابل تنظیم است و کارمندان می‌توانند در طول روز هر زمانی که مایل هستند، بنشینند یا ایستاده به کارشان ادامه دهند. در نتیجه می‌توان از خطرات احتمالی ابتلا به بواسیر جلوگیری کرد.

بدن را هیدراته نگه دارید

از نوشیدن مقدار کافی آب و مایعات در طول روز قافل نشوید. هیدارته ماندن بدن می‌تواند گردش خون شما را بهبود بخشد و آن را سالم نگه دارد در نتیجه با کاهش فشار به سیاهرگ های اطراف مقعد و رکتوم می‌تواند در پیشگیری از هموروئید موثر باشد.

همچنین نوشیدن آب و مایعات می‌تواند از ابتلا به یبوست در افراد جلوگیری کند. زور زدن و فشار آوردن به ناحیه رکتوم و مقعد هنگام یبوست، خود عاملی است که ریسک ابتلا به بیماری بواسیر را افزایش می‌دهد.

توصیه می‌شود روزانه ۸ لیوان آب بنوشید. همراه داشتن یک بطری آب در محل کار، راه خوبی برای یادآوری به خود برای نوشیدن مقدار کافی آب است.

استفاده از رژیم غذایی سالم

گنجاندن منابع غذایی حاوی فیبر و حذف غذاهای چرب از برنامه رژیم غذایی، علاوه بر افزایش حجم مدفوع و جلوگیری از ابتلا به یبوست، می‌تواند به حرکات منظم و دودی شکل روده کمک کند. در نتیجه هر چه در طول اجابت مزاج کمتر زور بزنید، خطر ابتلا به بواسیر در شما کاهش می‌آبد.

عوامل ابتلا به بیماری بواسیر

عوامل ابتلا به بیماری بواسیر به طور کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • چاق بودن
  • باردار بودن
  • رابطه مقعدی
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • داشتن رژیم غذایی کم فیبر
  • زور زدن در هنگام اجابت مزاج
  • ابتلا به اسهال مزمن یا یبوست مزمن
  • نشستن طولانی مدت خصوصا در توالت
  • ژنتیک و سابقه خانوادگی در بیماری بواسیر

بیشتر بخوانید: درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر؛ درمانی سرپایی و قطعی

جمع بندی

برخی از افراد به دلیل شرایط خاص مشاغلشان (مانند: نیاز به نشستن طولانی مدت در محل کار یا ایستادن بی وقفه، انجام فعالیت های شدید بدنی و بلند کردن اجسام سنگین) خون رسانی را به نواحی مقعدی تضعیف کرده و با متحمل شدن فشار وارد شده به این نواحی خطر ابتلا به بواسیر افزایش میابد.

افراد شاغل می‌توانند مطابق با نوع کاری که انجام می‌دهند شرایط را تا حدی تغییر داده و از ابتلا به هموروئید یا بواسیر به طور چشم گیری جلوگیری کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

از راست به چپ به ما امتیاز دهید.

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای‌ها: 0

بدون امتیاز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
تماس با ما مسیریابی