آیا بواسیر یا هموروئید عامل سرطان است؟

در جواب سوال می توات گفت که خیر هموروئید نمی‌تواند سبب به وجود آمدن سرطان شود. زیرا این دو بیماری هیچ ارتباطی باهم ندارند. در حقیقت ممکن است هموروئید و سرطان علائم مشابهی داشته باشند اما این دو بیماری کاملا متفاوت هستند.

ابتدا یک توضحی از هموروئید و سرطان مقعد می دهیم تا بتوان بدرستی به درک درستی از هر دو داتشه باشیم.

هموروئید چیست؟

هموروئید وریدهای متورم در بخش های تحتانی رکتوم و مقعد است. گاهی اوقات دیواره این عروق متورم و کشیده آنقدر نازک می شود که ورید بیرون زده، تحریک می شود و به خصوص مدفوع ورید را تحریک کرده و موجب خراش و تحریک دیواره ورید می شود.

هموروئید یا بواسیر بیماری مزمن و شایعی است که اکثر انسان های بالغ در دوره ای از زندگی‌ به آن‌ دچار می شوند. این عارضه با خارش و احساس ناراحتی‌ و شاید خونریزی همراه است. همورویید عبارت است از سیاه رگ ‌های گشاد شده و واریسی در مقعد که ممکن است در مجرای مقعدی که آن را بواسیر داخلی‌ یا بواسیر خارجی‌ می‌نامند ایجاد شود. این عارضه میتواند به هنگام دفع مدفوع درد و ناراحتی‌ و گاهی خونریزی به همراه داشته باشد.

هموروئید شایعترین علت خونریزی مقعد است که به ندرت خطرناک است و معمولا در طی چند هفته درمان کاملا برطرف می شود. اما باید برای اجتناب از تشدید و بدتر شدن بیماری، خیلی زود به مراکز درمانی مراجعه کرد. اگر هموروئید خودبخود برطرف نشود یا خیلی دردناک باشد، بایستی به جراح عمومی مراجعه کرد و طی یک جراحی سرپایی برطرف گردد.

سرطان مقعد چیست؟

سرطان عبارت است از یك سری سلول سالم بدن كه كنترل رشد خود را از دست می دهند و با رشد بی رویه موجب تشکیل تومور می شوند. دلیل تبدیل شدن سلول ها به تومور هنوز نامعلوم است ولی فرض بر این است كه سیستم ضعیف ایمنی بدن بیمار باعث آن می شود.

سرطان مقعد هم شامل رشد غيرعادی سلول های اطراف مقعد يا كانال آن است. سرطان ناحیه مقعد از معمول ترين انواع سرطان بوده و به نوعی عفونت ويروسي كه می تواند منجر به سرطان های ديگر نیز شود مربوط مي شود.

معمولا درمان سرطان مقعد با پرتو و شيمی درمانی انجام می گردد. در صورتی که سرطان كوچك باشد يا درمان هاي ديگر ناموفق باشند ابتدا از جراحی استفاده مي شود.

علائم هموروئید و سرطان مقعد

بواسیر و سرطان روده هر دو علائم مشابهی دارند. هر دو بیماری با خونریزی و درد همراه هستند. در ادامه به بررسی علائم این دو بیماری می پردازیم.

علائم هموروئید

علائم سرطان مقعد

• خارش مقعد
  • تورم غدد لنفاوی
  • خونریزی از مقعد
  • باریك شدن مدفوع
  • درد مداوم در ناحیه مقعد
  • خارج شدن چرك از مقعد
  • احساس وجود توده در دهانه مقعد
  • كمتر یا بیشتر شدن دفعات اجابت یا افزایش فشار دفع

آیا هموروئید باعث ایجاد سرطان است؟

هموروئيد سرطاني نمي‌شود ولی ممکن است سرطان‌ با هموروئيد اشتباه گرفته شود. گاهی بيمار تصور مي‌كند دچار هموروئيد شده است، بنابراين آن را جدي نمي‌گيرد در صورتي كه اين توده سرطان است و باید سریعا به پزشك مراجعه ‌كند.

بنابراين به محض مشاهده خونريزي از يا لمس توده‌اي در ناحيه مقعد به پزشك مراجعه كنيد و معاينه شويد. در نتیجه نمي‌توانيم بگوييم هموروئيد سرطاني مي‌شود بلكه سرطان مي‌تواند خود را به شكل هموروئيد نشان دهد.

نحوه تشخیص هموروئید و سرطان مقعد

پزشک برای تشخیص هموروئید ابتدا معاینات بالینی انجام می دهد. اگر پزشک به هموروئید داخلی مشکوک شود، برای تشخیص دقیق تر بیماری کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی تجویز می کند.

اما اگر پزشک بیماری را سرطان تشخیص دهد برای اطمینان انجام آزمایشات و تست‌هایی مثل بیوپسی، آزمایش دیجیتال کولون، آزمایش خون، پروکتوسکوپی و… را توصیه می‌کند. درمان به موقع سرطان می‌تواند احتمال بهبود بیماری را بسیار افزایش دهد.