مرکز تخصصی درمان بیماری‌های شقاق، بواسیر، فیستول، کیست مویی، زگیل تناسلی و آبسه مقعدی با لیزر

رابطه مقعدی یا رابطه جنسی از پشت، مزایا و معایب رابطع مقعدی چیست؟
رابطه مقعدی یا سکس از پشت

رابطه مقعدی، معایب و مزایا آن چیست؟

3
(6)

شاید رابطه مقعدی برای برخی از افراد یکی از لذت بخش ترین نوع رابطه جنسی باشد. اما آیا تاکنون به عوارض آن فکر کردید؟ متاسفانه بر خلاف تصور برخی از افراد، رابطه مقعدی می‌تواند خطرات متعددی را برای زنان و یا مردان به همراه داشته باشد که در ادامه این متن به معرفی و بررسی عوارض رابطه جنسی از پشت خواهیم پرداخت:

رابطه مقعدی چیست؟

قبل از پرداختن به عوارض رابطه مقعدی برای افراد به همراه دارد بهتر است به تعریف رابطه مقعدی بپردازیم: رابطه مقعدی در واقع عمل جنسی است که با دخول آلت تناسلی یا هر شیء دیگری به مقعد انجام می‌شود.

مضرات رابطه مقعدی بسیار زیاد و خطرناک بوده و آسیبهای جبران ناپذیری به فرد وارد می کند. به گفته سایت معتبر www.cdc.gov %35.9 از زنان و %42.3 درصد از مردان تاکنون رابطه مقعدی را تجربه کردند که البته این نوع رابطه جنسی از نظر متخصصان بهداشت منع شده است.

” 35.9% of women and 42.3% of men had ever had anal sex. “

چرا رابطه مقعدی مضر است؟

در ابتدا بهتر است نگاهی به مکانیزم عملکرد عضلات ناحیه مقعد بپردازیم. دستگاه گوارشی دارای دو نوع اسفنکتر داخلی و اسفنکتر خارجی است. اسفنکتر داخلی غیر ارادی و اسفنکتر خارجی ارادی است.

زمانی که عضله غیر ارادی اسفنکتر داخلی باز می‌شود شما احساس دفع مدفوع دارید و هنگام دفع مدفوع عضله اسفنکتر خارجی را به اراده باز می‌کنید. به همین دلیل است در مواقعی که احساس نیاز به دفع پیدا می‌کنید می‌توانید خودتان را نگه دارید تا به محل مناسب برسید و سپس به اراده خود عمل دفع را انجام دهید.

در اطراف مقعد رشته های عصبی زیادی وجود دارد که بسیار آسیب پذیر و حساس می باشند و هنگامی که در دهانه مقعد چیزی وارد شود به سرعت واکنش نشان می‌دهند.

بنابراین رابطه جنسی از طریق مقعد یا وارد شدن هر شئی در درون مقعد به اسفنکتر خارجی آسیب می‌رساند و سبب از دست دادن قدرت ارادی آن می‌شود.

این عارضه باعث می شود کنترل خروج مدفوع از دست برود و به صورت ناخواسته و غیر ارادی مدفوع از دریچه مقعد خارج شود.

” شاید برخی از افراد تصور کنند رابطه مقعدی سلامتشان رابه خطر نمی‌اندازد اما متاسفانه یکی از شایع ترین عارضه و طاقت فرسا ترین آن، احساس درد و خونریزی از مقعد است که می‌تواند برای شریکتان بسیار ناراحت کننده باشد. “

 عوارض رابطه مقعدی (رابطه جنسی از پشت)

معایب و عوارض سکس از پشت

عوارض و خطراتی که رابطه از پشت برای افراد به همراه دارد و باید از آنها مطلع بود موارد زیر را شامل می‌شود:

  • خونریزی از مقعد

بر خلاف واژن که هنگام تحریک شدن مایعات روان کننده ای را از خود ترشح می‌کند، مقعد کاملا خشک است و دخول بسیار سخت انجام می‌شود. همچنین مویرگهایی ریز در ناحیه مقعد وجود دارد که اگر آمیزش مقعدی با احتیاط صورت نگیرد منجر به زخم ناحیه مقعد و در نهایت باعث خونریزی از آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت خونریزی مقعد هنگام دفع مدفوع چیست؟

  • زود انزالی

یکی از عوارض مهمی که رابطه مقعدی ایجاد می‌کند زود انزالی است. در نتیجه افراد نمی‌تواند از رابطه با همسرشان لذت کافی را ببرد و دچار سرد مزاجی می‌شود.

  • انتقال ایدز

همان طور که گفته شد در آمیزش مقعدی خونریزی وجود دارد و از این جهت احتمال انتقال ویروس ایدز  از طریق رابطه مقعدی بالا می‌رود. بنابراین در صورتی که قصد چنین رابطه ایی را دارید، استفاده از کاندوم ضروری است.

به دلیل وجود عصب های حسی قوی در اطراف مقعد، دخول آلت تناسلی به مقعد یا هر شی دیگری می‌تواند منجر به درد شدید مقعد را به همراه دارد.

  • ابتلا به بیماری های عفونی و باکتریایی

احتمال انتقال بیماری های عفونی در رابطه مقعدی بسیار بالا می‌رود، مخصوصا هنگامی که پس از آمیزش مقعدی، بدون شستشوی كامل طرفین رابطه جنسی واژینال (رابطه جنسی از جلو) را انجام می‌دهند.

علاوه بر آن مقعد سرشار از باکتری است که ایجاد رابطه از پشت می‌تواند شما را در مدت زمان  به بیماری هایی نظیر هپاتیت A و E.Coli دچار کند.

بیشتر بخوانید: بواسیر چیست؟ + بواسیر چه علائمی دارد؟

  • آسیب به عضلات مقعد

گیرنده‌هایی حساس در مقعد وجود دارد که به محض ورود مدفوع انتهای رکتوم احساس دستشویی در فرد ایجاد می کند. این گیرنده ها تفاوت وجود گاز و مدفوع را می‌فهمد اما آمیزش مقعدی در درازمدت سبب آسیب‌هایی به این گیرنده ها می شود.

  • بی اختیاری مدفوع

انجام مکرر آمیزش مقعدی به عضلات حلقوی آسیب می رساند. عضلات حلقوی وظیفه بستن مقعد را بر عهده دارند. در موارد پیشرفته تر سبب آسیب به عضله اسفنکتر مقعد و بی اختیاری مدفوعی می‌گردد.

  • سوراخ شدن روده ها

رابطه از پشت و آمیزش مقعدی می‌تواند به بافت روده ها آسیب برساند و سبب سوراخ شدن روده ها شود.

  • عوارض روحی سکس مقعدی

علاوه بر اینکه رابطه مقدی می‌تواند عوارضی را بر سلامت جسم افراد بگذارد ممکن است آسیب های روحی شدیدی را نیز برای فرد به همراه داشته باشد. یکی از این عورض تجربه نکردن ارگاسم زن یا شخص مفعول یا بیزاری او از انجام این کار است.

  • شکستگی آلت تناسلی مردان

شکستگی آلت تناسلی مردان به این معنی نیست که این ناحیه از بدن آنها استخوانی است و می‌تواند خرد شود! بلکه منظور از این عبارت این است زمانی که مردان در حالت نعوظ قرار می‌گیرند، غشای اطراف پنیس (penis) سفت می‌شود؛ در صورتی که در شرایط عادی (یعنی آلت خوابیده) حالت آن انعطاف پذیر و نرم است.

در آلت تناسلی مردان (penis) سلیندرهای زیادی وجود دارد که ممکن است در اثر فشار بالا بترکند و در زیر پوست خونریزی اتفاق افتد. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد صدایی شبیه به شکستیگ استخوان به گوش می‌رسد و آلت تناسلی از حالت سفت به حالت شکسته یا افتاده تغییر شکل می‌دهد.

در رابطه مقعدی به دلیل تنگ بودن دهانه مقعد و وارد شدن فشار زیاد به ناحیه تناسلی مردان ممکن است این عارضه برایشان رخ دهد.

  • بازگشت منی

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم آناتومی ناحیه مقعد با ناحیه واژن کاملا متفاوت است به همین دلیل با وارد شدن آلت تناسلی مردان به ناحیه مقعد، فشار وارد شده بالا  به پنیس ممکن است منجر به برگشت مایع منی شود.

در نتیجه بازگشت منی به کیسه های منی و غدد پروستات می‌تواند برای مردان مشکل ساز شود.

فواید رابطه مقعدی چیست؟

فواید سکس مقعدی در صورتی که کاملا ایمن باشد می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • حفظ سیستم ایمنی سالم
  • برای برخی از زنان نیز لذت بخش است
  • از نظر روان برای بسیاری از مردان لذت بخش است
  • احساس متفاوت برای هر دو طرف در مقایسه با سکس واژینال

با این حال بهتر است به این نکته توجه کنید، رابطه از پشت عوارضی متعددی دارد و ممکن است برای هر دو نفر مشکل ساز شود.

رابطه مقعدی باعث هموروئید می‌شود؟

یکی از مهمترین خطرات و آسیب های رابطه مقعدی، امکان ابتلا به بیماری بواسیر (هموروئید) و یا شقاق است.

همانطور که گفته شد سکس مقعدی به دلیل آسیبی که به اسفنکتر خارجی وارد می‌کند احتمال ابتلا به بواسیر را افزایش می دهد، زیرا برقراری رابطه جنسی از طریق مقعد سبب گشاد شدن عروق و تورم آن و در نتیجه ایجاد بواسیر و یا هموروئید می‌شود که بایستی جهت درمان بواسیر اقدام نمود.

به علاوه هنگامی که مبتلا به بواسیر هستید برقراری رابطه ممنوع است زیرا بیماری را تشدید می‌کند و سبب افزایش عفونت و خونریزی می‌گردد.

همچنین افرادی که یکبار مبتلا به بواسیر شده اند برقراری رابطه از پشت می‌تواند ریسک بیشتری داشته باشد. بنابراین تا بهبودی کامل صبر کنید تا احتمال آسیب به حداقل برسد.

آیا رابطه مقعدی دردناک است؟

رابطه مقعدی هم ممکن است برای فرد دردناک باشد و یا بدون درد! برخی مواقع ممکن است در 2_3 روز اول علائم ناراحت کننده ای مانند درد و خونریزی از ناحیه مقعد را تجربه کنید.

توصیه می‌شود در صورت مشاهده چنین علائمی هر چه سریع تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید چرا که ممکن است دخول بسیار شدید بوده باشد یا به بیماری خاصی دچار شده باشید.

راهکارهای کاهش عوارض

معمولا رابطه مقعدی توصیه نمی شود ولی کسانی که اصرار بر این موضوع دارند بهتر است موارد زیر را رعایت نمایند:

  • برای رابطه مقعدی از کاندوم استفاده کنید تا از ابتلا به بیماری های آمیزشی جلوگیری کند.
  • ناحیه مقعد دارای نورون های حسی زیادی است بنابراین قبل از برقراری رابطه به خوبی همسر خود را آماده کنید وعمل دخول را به آرامی انجام دهید.
  • ساختار واژن و مقعد باهم متفاوت هستند و نمی توان با قدرت و سرعت رابطه واژنی، رابطه مقعدی هم برقرار کرد.
  • سکس مقعدی دائمی نداشته باشید زیرا که مضرات بسیاری را برای هر دو طرفین این رابطه به همراه می آورد.
  • به هیچ عنوان از یک کاندوم یکسان برای سکس مقعدی و سکس واژینال استفاده نکنید.
  • بهتر است هنگام برقراری رابطه از ژل های روان کننده استفاده کنید تا آسیب کمتری به ناحیه مقعد وارد شود و احتمال ابتلا به بیماری هایی مثل بواسیر، شقاق و …کاهش یابد.

سوالات متداول درباره عوارض رابطه مقعدی از پشت

خیلی از افراد تصور می‌کنند رابطه مقعدی محافظت نشده به معنی عدم بارداری در زنان است که این تصور کاملا اشتباه است. در حین سکس مقعدی ممکن است مقدار کمی مایع منی از مقعد به واژن نفوذ کند و سبب بارداری شود.
یکی از عوارض رابطه از پشت، ابتلا به سرطان مقعد است. به طوری که اگر شما یا همسرتان به طور مکرر سکس مقعدی داشته باشید ممکن است در اثر ابتلا به زگیل تناسلی که یکی از عوامل زمینه ساز سرطان مقعد است، به این عارضه دچار شوید.
عوارض سکس مقعدی عبارتند از: •بارداری •زود انزالی •درد مقعدی •آسیب به روده •خونریزی از مقعد •بی اختیاری مدفوع •عفونت مجاری ادراری •ابتلا به شقاق و بواسیر •آسیب به عضلات مقعد •ابتلا به بیماری های عفونی یا باکتریایی •ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند زگیل تناسلی یا ایدز
ممکن است این یک علامت هشدار دهنده بیماری های مقاربتی نظیر زگیل تناسلی، تبخال مقعد و یا سایر بیماری های مقعدی مانند ابتلا به شقاق باشد.
آب منی از ترکیبات بی ضرری مانند فروکتوز، ترشحات پروستات، ترشحات بیضه و اسپرم تشکیل شده اما ممکن است با ریختن اسپرم در باسن، مشکلاتی برای فرد مفعول به وجود بیاید مانند ابتلا به عفونت های مقاربتی (ایدز، زگیل تناسلی، هپاتیت، تبخال تناسلی) و حاملگی (به ندرت)
پوزیشن لاک پشتی (Turtle)،  پوزیشن محافظ شخصی (Bodyguard)، پوزیشن داگی استایل (Doggy Style)، پوزیشن دختر گاوچران (Cowgirl)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

از راست به چپ به ما امتیاز دهید.

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد رای‌ها: 6

بدون امتیاز

5 در مورد “رابطه مقعدی، معایب و مزایا آن چیست؟”

  1. سلام من چندبار با دوست پسم رابطه مقعدی داشتم
    الان احساس میکنم مقعدم گشاد شده، میخواستم بدونم درمان خاصی داره، یا اگر یه مدت از مقعد رابطه نداشته باشم احتمال تنگ شدنش وجود داره؟

    1. Avatar photo
      دکتر داود تاجبخش

      سلام. بهبود آسیب دیدگی مقعد در اثر رابطه جنسی زمان می‌برد. احتمال جمع شدن بافت مقعد وجود دارد اما زمان بر است.

  2. من 2 شب پیش با دوست پسرم رابطه از مقعد داشتم
    از دیروز تا حالا احساس درد در مقعد داشتم که فکر میکردم به خاطر رابطه ای بوده که داشتم
    اما الان متوجه شدم مقعدم ورم کرده و قرمز شده
    خطرناکه؟

    1. Avatar photo
      دکتر داود تاجبخش

      سلام. همه مشكلات بخاطر نزديكى از پشت هست و براى بهبود زمان ميبرد. مشکل حادی نیست اما اگر احساس کردید مدت زیادی طول کشیده تا خوب شوید و علائمتان بدتر شد، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
تماس با ما مسیریابی