تعریف زگیل تناسلی چیست؟ زگیل روی مقعد و آلت تناسلی که از طریق تماس جنسی منتقل میشه!

زگیل تناسلی چیست؟

این مطلب در  تاریخ ۱۴۰۲/۰۴/۲۰ بروزرسانی شده است.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی و یا Genital Warts شایع‌ترین نوع از عفونت مقاربتی (STI) است که انواع مختلفی دارد. این بیماری در صورت عدم درمان، قابلیت انتقال از فردی آلوده به فردی سالم را دارد. به یاد داشته باشید که ویروس زگیل تناسلی حاصل از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بوده و هیچ گاه درمان نمی‌شود! اما زائده‌های برآمده در نواحی تناسلی بدن با روش‌های متنوعی از جمله لیزر درمانی زگیل تناسلی قابل درمان می‌باشد.

“Genital warts are a type of sexually transmitted infection (STI) that causes warts (small bumps or growths) to form in and around your genitals and rectum. Certain strains of human papillomavirus (HPV) cause genital warts.”

“زگیل تناسلی نوعی عفونت مقاربتی یا STI است که باعث ایجاد زگیل در داخل و یا اطراف اندام تناسلی و درانتهای دهانه رکتوم می‌شود. انواع خاصی از ویروس پایپلومای انسانی (HPV) در بروز زگیل‌های تناسلی موثر هستند.”

منبع: my.clevelandclinic.org

علائم زگیل تناسلی

اینفوگرافیک زگیل تناسلی چیست؟

زگیل‌های تناسلی ممکن است بسیار کوچک و همرنگ با پوست ناحیه تناسلی در مردان و زنان باشد و یا ممکن است به صورت زگیل های پراکنده و یا متعدد در نواحی مختلف تناسلی و به رنگ پوست باشند که به سرعت به رشد خود ادامه داده و در صورت عدم درمان تعداد آنها زیاد شده و باعث ایجاد علائم دیگری برای فرد می‌شود.

از دیگر علائم ناشی از زگیل تناسلی در زنان و مردان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• زوائد بزرگ، گوشتی و گل کلم شکل
  • زوائدی برآمده به رنگ قهوه‌ای تیره و یا همرنگ با سطح پوست ناحیه تناسلی

اما سوال مهم اینجاست که زگیل تناسلی چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟ زگیل تناسلی معمولاً به شکل زگیل‌های پراکنده به رنگ پوست و یا به رنگ قهوه‌ای تیره در نواحی تناسلی پدیدار می‌شود. حتی اگر نتوانید این زوائد را با چشم ببینید، ممکن است از علائم و نشانه‌های زیر از آن با خبر شوید:

• ترشحات واژن
  • خونریزی از واژن و یا محل بروز زگیل‌ها
  • زگیل‌های تکی یا متعدد در سطح پوست
  • احساس خارش و سوزش در ناحیه مقعدی و تناسلی

در صورت مشاهده هریک از علائم بالا با کلینیک لیزرشفا تماس بگیرید.

عوامل بروز زگیل تناسلی

عوامل زیادی موجب مستعد شدن فرد در دریافت ویروس می گردد و شانس ابتلا را افزایش می دهد:

• افراد سیگاری و معتادین
  • افراد جوان و به ویژه کسانی که زیر سن 30 سال هستند.
  • برقراری رابطه جنسی با فردی که از سابقه جنسی او چیزی نمی دانید.
  • افرادی که سابقه کودک آزاری دارند.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • رابطه جنسی غیر متعارف و از راه مقعد
  • رابطه جنسی محافظت نشده
  • برقراری رابطه با چندین شریک جنسی

زگیل‌های تناسلی در کجا دیده می‌شوند؟

زگیل تناسلی در مردان می‌تواند نواحی زیر را تحت تاثیر قرار بدهد:

• داخل ران
  • کشاله ران
  • آلت تناسلی
  • داخل و یا اطراف مقعد
  • کیسه بیضه (پوست بیضه)

اما در زنان این زگیل ها در ناحیه اطراف واژن و مقعد به رشد و تکثیر خود ادامه می دهند. دیگر نواحی تحت تاثیر زگیل تناسلی در زنان عبارتند از:

• اطراف دهانه رحم
  • داخل واژن یا مقعد
  • خارج از واژن یا مقعد
  • لب، دهان، زبان و گلو
  • لابیاهای کوچک و بزرگ واژن

بیشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی با لیزر

راه های درمان زگیل تناسلی

روش‌ها و متدهای پزشکی متنوعی وجود دارد که قابلیت معالجه و درمان زگیل‌های تناسلی را برای بیماران مبتلا به آن فراهم می‌کند. علاوه بر لیزر زگیل تناسلی که روشی سریع و قطعی برای درمان این عارضه به شمار می‌رود، روش‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم نیز منجر به درمان و معالجه زگیل‌های تناسلی خواهند شد:

• درمان زگیل تناسلی مقعد و واژن با دارو
  • درمان زگیل تناسلی مقعد و واژن در خانه
  • درمان زگیل تناسلی مقعد و واژن با کرایوتراپی
  • درمان زگیل تناسلی مقعد و واژن با جراحی سنتی
  • درمان زگیل تناسلی با لیزر

درمان زگیل تناسلی مقعد و واژن با دارو:

بسیاری از پزشکان درمان دارویی را درمانی مفید و کم ضرر برای از بین بردن زوائد زگیل تناسلی می‌دانند. با این حال امکان عود مجدد بیماری وجود دارد و نمی‌توان تنها به این روش برای ریشه کن کردن زگیل تناسلی بسنده کرد.

توجه داشته باشید که به هیچ وجه بدون توصیه پزشک و به صورت سر خود از دارو و پمادهای از بین برنده زگیل تناسلی استفاده نکنید!

پمادهایی که در ادامه نام آن‌ها ذکر شده، درمان‌هایی دارویی هستند که توانستند زگیل تناسلی را به خوبی معالجه و درمان کنند. برای استعمال هر یک از پمادها و داروهای زیر، حتماً تحت نظارت پزشک متخصص بیماری‌های مقعدی و واژینال عمل کنید:

• پماد آلدارا
  • پماد پودوفیلین
  • پماد پودوفیلوکس
  • محلول اسید سالیسیلیک

درمان زگیل تناسلی واژن و مقعد در خانه:

درمان‌ها و ترفندهای خانگی از گذشته تا به امروز جز محبوب‌ترین روش‌ها برای درمان هر بیماری از سرما خوردگی گرفته تا زگیل تناسلی به شمار می‌روند. با اینکه می‌توانیم اضافات زگیل تناسلی را در خانه معالجه کنیم، اما نمی‌توانیم ویروس بیماری را و همچنین زوائد آن را به کلی از بین ببریم. در واقع ترفندهای خانگی برای درمان و معالجه زگیل‌های تناسلی، تنها منجر به مدیریت این عارضه و پیشگیری از تکثیر زائده‌هل می‌شود.

درمان‌هایی که در طب سنتی برای معالجه زگیل تناسلی پیشنهاد می‌شند عبارتند از:

درمان زگیل تناسلی در طب سنتی با سیر:

در این روش سیرهای له شده بر روی زگیل‌ها به مدت 20 دقیقه باقی می‌مانند تا از التهاب، عفونت و همچنین تکثیر این زوائد جلوگیری شود.

درمان زگیل تناسلی مقعد و واژن در طب سنتی با سرکه سیب:

در این روش می‌توانید از یک پنبه آغشته به سرکه سیب که خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد، استفاده کنید و آن را به مدت 20 دقیقه بر روی پوست قرار دهید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

درمان زگیل تناسلی مقعد و واژن در طب سنتی با روغن درخت چای:

روغن درخت چای روغنی است که می‌تواند درمان خوبی در برابر قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌های آسیب زننده به بدن باشد. این روغن حساسیت زا بوده و توصیه می‌شود که اگر تحریکی اتفاق افتاد، حتماً مصرف آن را قطع کنید.

“درمان‌های خانگی زگیل تناسلی را تحت هیچ شرایطی به صورت سر خود و بدون مشورت پزشک انجام ندهید. این ترفندها در معالجه این زوائد تناسلی موثر هستند اما توصیه می‌شود تا حتماً بعد از مشورت با دکتر متخصص اجرایی شوند.”

درمان زگیل تناسلی مقعد و واژن با کرایوتراپی:

از دیگر روش‌های مورد استفاده برای درمان زگیل‌های تناسلی می‌توان به کرایو تراپی، سرما درمانی، فریز کردن و یا منجمد کردن آن‌‌ها اشاره داشت. در این روش از یک دستگاه الکترونیکی استفاده شده و به وسیله نیتروژن مایع، بافت‌های زگیل مانند سرد و منجمد می‌شوند و به مرور زمان از بین می‌روند.

درمان زگیل تناسلی مقعد و واژن با جراحی سنتی:

اگر اندازه زگیل‌های تناسلی بزگ باشند و درمان‌های خانگی هیچ تاثیری در بهبود این زوائد نداشته باشند، روش‌های درمان و جراحی در پیش گرفته خواهند شد. در جراحی سنتی زگیل تناسلی، این بافت‌ها بعد از بی حسی موضعی ناحیه تناسلی به کمک دستگاه‌هایی از جمله کوتر برداشته خواهند شد.

لیزر زگیل تناسلی، روشی قطعی برای درمان زوائد تناسلی مقعد و واژن:

درمان و جراحی با لیزر زگیل‌های تناسلی معمولاً برای جلوگیری از ازدیاد و گسترش این بیماری اتفاق می‌افتد. لیزر می تواند نقش تعیین کننده ای را برای درمان زگیل های تناسلی ایفا نماید. با اینکه روش‌های متعددی برای از بین بردن زگیل‌ها تناسلی وجود دارد اما در این میان، اثر لیزر زگیل تناسلی نسبت به سایر روش‌ها بسیار بیشتر بوده و راهی سریع و مطمئن به شمار می‌رود.

همچنین مواردی که در ادامه ذکر شده‌اند از مزایای فوق‌العاده درمان زگیل تناسلی با لیزر به شمار می‌روند:

• مدت زمان کوتاه جراحی
  • عدم به جا ماندن زخم و اسکار جراحی
  • حداقل میزان درد و خونریزی در روش لیزر
  • دوران نقاهت کوتاه مدت (حداکثر یک روز)
  • به حداقل رساندن ریسک عود مجدد بیماری
  • عدم انتقال عفونت‌های خطرناکی نظیر هپاتیت
  • داشتن تغذیه معمولی و عمل دفع عادی بعد از جراحی
  • جلوگیری از گسترش بیماری و انتقال آن از فردی به فرد دیگر
  • جراحی فوری و سرپایی بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان
  • عدم نیاز به بیهوشی و اجرای جراحی لیزر زگیل تناسلی تحت بی حسی موضعی

ویروس HPV

عامل اصلی زگیل در بدن انسان ها ویروسی با نام HPV می باشد. این ویروس در نقاط بدن رخنه می کند و تا پایان عمر در سلول های پوست باقی می ماند. بیشتر از 40 نوع ویروس HPV عامل اصلی زگیل تناسلی می باشند. روش های درمانی بسیاری برای از بین بردن این زائده گوشتی وجود دارد.

زگیل ها حاصل انتقال ویروسی است به نام HPV که به شدت مسری بوده و با تماس فرد مبتلا به فرد سالم قابل انتقال است. این ویروس در نقاط مختلفی از بدن فرد آلوده ممکن است وجود داشته باشد و در صورت، دست و اندام تناسلی بروز کند. معمولا نوع 6، 11، 16 و 18 این ویروس منجر به زگیل تناسلی می شود.

زگیل تناسلی در یک نگاه

بیشتر از 40 گونه از ویروس HPV وجود دارد که از راه تماس جنسی منتقل می شوند و فرد سالم را آلوده می کنند. این بیماری شکل گوشتی به رنگ صورتی و قهوه ای داشته و به شکل خوشه انگور رشد و تکثیر می شود. معمولا افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. علائمی که در این بیماری مشاهده می شود با خونریزی، خارش و درد فرد را ناراحت خواهد کرد.

زگیل تناسلی در بارداری

درمان خانگی زگیل تناسلی