مرکز تخصصی درمان بیماری‌های شقاق، بواسیر، فیستول، کیست مویی، زگیل تناسلی و آبسه مقعدی با لیزر

آبسه مقعدی چیست؟ دلایل بروز آبسه مقعدی چیست؟ علائم بروز آبسه | دکتر داود تاجبخش
آبسه مقعدی چیست؟

آبسه مقعدی چیست و چه علائمی دارد؟ علت بروز و راه تشخیص آبسه مقعدی

5
(1)

آنچه در این مطلب میخوانید:
آبسه مقعدی (Anal abscess) یکی از بیماری های شایع مقعدی است که به دلیل عفونی و مسدود شدن غدد ناحیه مقعدی بروز پیدا می‌کند. این عارضه با علائم ناراحت کننده ای همچون درد شدید مقعد، ترشح خون و چرک، ایجاد توده ای متورم و جوش مانند در ناحیه مقعد همراه است. برای تشخیص آبسه مقعدی از ام آر آی، سونوگرافی و معاینات فیزیکی استفاده میکنند و به روش های جراحی سنتی، جراحی با لیزر و … توسط پزشک متخصص قابل درمان میباشد. با این حال آبسه مقعدی یک بیماری خطرناک یا جدی نیست و افراد می‌توانند این عارضه را با تکنیک های درمانی مختلف برطرف کنند.

در ادامه این متن قصد داریم شما را بیشتر با این بیماری آشنا کنیم و علائم رایج آبسه مقعدی در زنان و مردان، علت ابتلا به آن، روش های درمانی و … را به شما معرفی کنیم.

آبسه مقعدی چیست؟

آبسه مقعدی که با نام بیماری آنورکتال نیز شناخته می‌شود نوعی بیماری نشیمنگاهی است که در اثر متورم شدن غدد ناحیه مقعدی به وجود می‌آید.

در نزدیکی مقعد یا راست روده غدد متعددی وجود دارد که ممکن است در طی شرایطی خاص بسته شوند و به عفونت و چرک دچار شوند. در نتیجه این فرآیند، برآمدگی جوش مانند در پوست اطراف ناحیه مقعد بروز پیدا می‌کند که به آن آنورکتال یا آبسه مقعدی گفته می‌شود.

آبسه مقعدی ممکن است به عمیق ترین سطح پوست نفوذ کند و یا به صورت یک آبسه سطحی پدید آید که دهانه آن به پوست وصل است و خون و چرک از آن تخلیه می‌شود.

ارتباط با مرکز درمان بیماری های مقعدی در سعادت آباد: ۰۲۱۲۲۳۶۱۰۷۱

علائم آبسه مقعدی

شایع ترین و اصلی ترین علامت آبسه مقعدی در زنان و مردان مربوط به ایجاد یک تورم جوش مانند در نزدیکی لبه مقعد است. زمانی که این تورم بروز پیدا کرد، ممکن است به رنگ قرمز مشاهده شود که درد شدید و ضربان داری را برای فرد ایجاد می‌کند. علاوه بر آن ممکن است برخی رفتارها مانند عطسه، سرفه، نشستن یا اجابت مزاج موجب تشدید علائم شود.

از دیگر علائم و نشانه های بیماری آبسه مقعدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

همچنین افراد مبتلا به آبسه مقعدی ممکن است نشانه هایی نظیر تب و لرز یا سایر علائم مشابه با آنفولانزا را تجربه کنند.

علائم آبسه مقعدی، علت ایجاد آبسه مقعدی

بیشتر بخوانید: علائم کیست مویی چیست؟ + راه های درمان کیست مویی

علت ابتلا به آبسه مقعدی

اینکه چرا به آبسه مقعدی دچار می‌شویم، یکی از چالش های ذهنی افراد است که برای پاسخ باید گفت: ابتلا به آبسه مقعدی در اکثر اوقات در اثر ورود باکتری یا حتی مدفوع به یکی از غدد ناحیه مقعد رخ می‌دهد که منجر به مسدود شدن این نوع غدد می‌شود و در نهایت فرد را با علائم بیماری آبسه مقعدی رو به رو می‌کند.

این فرآیند سبب می‌شود تا یک محیط مناسب برای رشد و تکثیر باکتری ها در غدد مقعدی ایجاد شود و در مدت زمان کوتاهی به یک توده عفونی و کیست مانند در مقعد که درد بسیار شدید را به همراه دارد تبدیل شود.

اما اصلی ترین عواملی که افراد را در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد عبارتند از:

  • ابتلا به شقاق مقعدی
  • ابتلا به مقاربت های عفونی
  • ابتلا به اختلال هیدرادنیت چرکی
  • ایجاد کیست های اپیدرموئید عفونی در مقعد
  • آسیب به راست روده (مانند رابطه جنسی مقعدی)
  • ابتلا به بیماری هایی که بر ناحیه روده یا راست روده تاثیرات منفی می‌گذارد

” آبسه مقعدی بیماری ناخوشانید و آزار دهنده ای است که در صورت بی توجهی و عدم درمان به موقع ممکن است شما را به عوارض دیگر دچار کند. “

صحبت های دکتر داود تاجبخش درباره آبسه مقعدی، علائم و درمان آن

چه افرادی در معرض ابتلا به آبسه مقعدی قرار می‌گیرند؟

به طور کلی افرادی که یکی یا چند شرایط زیر را تجربه می‌کنند ریسک ابتلا به بیماری آبسه مقعدی در آنها بالاتر از سایر افراد است:

از دیگر عوامل خطر عبارتند از:

  • دوران بارداری
  • اسهال یا یبوست مکرر
  • استعمال سیگار و سایر دخانیات
  • قرار دادن چیزی در ناحیه راست روده (مانند رابطه جنسی)
  • استفاده از دارو پردنیزون (داروهایی که برای درمان سرطان مودرد استفاده قرار می‌گیرند یا سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند.)

بیشتر بخوانید: راه های انتقال زگیل تناسلی چیست؟

چگونه می‌توان از آبسه مقعدی جلوگیری کرد؟

در صورتی که شما از دسته کسانی باشید که ریسک ابتلا به آبسه مقعدی در شما بالا است، می‌توانید با رعایت نکات گفته شده در ادامه متن از ابتلا به آبسه مقعدی جلوگیری کنید:

  • استفاده از خوراکی ها و غذاهای حاوی فیبر در طول روز مانند انواع میوه‌ها و سبزیجات
  • ورزش و تحرک روزانه برای بهبود حرکات دودی شکل روده و کمک به هضم بهتر
  • شست و شو منظم ناحیه مقعد با آب ولرم برای پاکسازی این ناحیه از باکتری
  • پرهیز از نشستن در محیط های مرطوب برای جلوگیری از عفونت مقعد
  • نوشیدن مقدار زیادی از آب یا سایر مایعات در طول روز (6 تا 8 لیوان)
  • استفاده از کاندوم در حین انجام رابطه جنسی

ارتباط با مرکز تخصصی درمان بیماری های مقعدی در تهران: ۰۲۱۲۲۳۶۱۰۷۲

چطور می‌توان بیماری آبسه مقعدی را تشخیص داد؟

برای آنکه بتوان بیماری آبسه مقعدی را تشخیص داد نیاز است تا در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی در ناحیه مقعد به پزشک مراجعه کنید. متخصص بیماری های مقعدی در وهله اول علائم ایجاد شده و سوابق پزشکی شما را می‌پرسد و سپس ناحیه مقعد را از بابت هر چیز غیر عادی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

معمولا معاینات جسمی برای بررسی و تشخیص آبسه مقعدی کافی است اما در برخی شرایط ممکن است فرد برای ارزیابی دقیق تر این بیماری نیاز به انجام برخی آزمایشات پیدا کند. (مانند کسانی که در اثر بیماری هایی نظیر عفونت مقاربتی، بیماری التهابی روده، بیماری دیوریکولار یا سرطان رکتوم به این عارضه دچار شده اند )

آزمایشات تشخیصی برای بیماری آبسه مقعدی شامل موارد زیر می‌شود:

  • سونوگرافی
  • ام آر آی (MRI)
  • سی تی اسکن (CT SCAN)

بیشتر بخوانید: تشخیص بیماری های مقعدی و گوارشی به روش سیگموئیدوسکوپی

روش های درمانی بیماری آبسه مقعدی

خوشبختانه با پیشرفت علم و فناوری در حوزه های پزشکی، افرادی که به بیماری آبسه مقعدی دچار هستند می‌توانند این عارضه دردناک را با توجه به شدت علائم و علت بروز آن به بهترین شکل درمان کنند. اما سوال اینجاست چه روش هایی برای درمان آبسه مقعدی وجود دارد؟ آیا افراد می‌توانند این عارضه در خانه و به کمک ترفندهای خانگی درمان کنند؟

در ادامه این بخش قصد داریم تا شما را با موثرترین روش های درمانی آبسه مقعدی آشنا کنیم:

۱- درمان آبسه مقعدی با لیزر co2

بی شک یکی از بهترین و موثرترین راه هایی که به درمان قطعی آبسه مقعدی کمک می‌کند استفاده از لیزردرمانی است. لیزردرمانی به سبب مزایای متعددش مورد استقبال بسیاری از افراد در سراسر دنیا قرار گرفته است. درمان با لیزر این امکان را به افراد می‌دهد تا بدون نیاز به استفاده از تیغ جراحی یا مواد بیهوشی، عارضه ایجاد شده را درمان کنند. علاوه بر آن، این تکنیک با حداقل درد و خونریزی انجام شده و فرد در مدت زمان بسیار کوتاهی بهبود میابد.

در درمان آبسه مقعدی با لیزر پرتوان کربن دی اکسید، پزشک در ابتدا فرد را تحت بی حسی موضعی قرار می‌دهد و در ادامه با استفاده از دستگاه لیزر و تاباندن اشعه لیزر پرتوان co2 ناحیه آسیب دیده را درمان می‌کند.

” دیگر نیازی نیست نگران درمان آبسه مقعدی باشید؛ با انجام لیزردرمانی درد و خونریزی ناشی از جراحی را به حداقل برسانید و از ابتلا به عفونت یا آسیب به بافت های اطراف در امان باشید. “

بیشتر بخوانید: درمان لیزری آبسه مقعدی

۲- درمان آبسه مقعدی با جراحی

گاهی اوقات ممکن است پزشک جراحی سنتی را برای درمان آبسه مقعدی به فرد مبتلا پیشنهاد کند. با وجود اینکه این روش نیز برای درمان و بهبود آبسه مقعدی موثر است اما با این حال معایبی مانند احساس درد، خونریزی زیاد و یا آسیب به بافت های اطراف را نیز به همراه دارد.

در این روش جراح در وهله اول بیمار را تحت بیهوشی عمومی قرار می‌دهد تا در حین عمل جراحی فرد متوجه درد و ناراحتی شدید نشود. سپس با استفاده از تیغ جراحی و ایجاد برش در محل آسیب دیده، به درمان آبسه مقعدی می‌پردازد و در نهایت با استفاده از نخ بخیه محل برش را می‌بندد.

درمان آبسه مقعدی در مرکز تخصصی بیماری های مقعدی تهران؛ شماره تماس: ۰۲۱۲۲۳۶۱۰۷۱

۳- دارو درمانی آبسه مقعدی

معمولا پزشکان در کنار روش های درمانی که تاکنون صحبت کردیم مصرف اروهای آنتی بیوتیک را به منظور جلوگیری و کنترل عفونت ایجاد شده در بدن تجویز می‌کند. این نوع از داروها معمولا برای افرادی که علائم شدیدی را تجربه می‌کنند یا به تازگی جراحی آبسه مقعدی انجام داده اند تجویز می‌شود.

معمولا آنتی بیوتیک ها به عنوان داروهای پیشگیری کننده در نظر گرفته می‌شوند و با توجه به دوز مصرفی بین 7 تا 10 روز به بیماران توصیه می‌شود.

چقدر طول می‌کشد تا آبسه مقعدی بهبود یابد؟

به طور میانگین حدود 3 الی 4 هفته طول می‌کشد تا آبسه مقعدی تخلیه شده به طور کامل بهبود یابد. به نقل از سایت موثق my.clevelandclinic.org و طبق گفته های انجمن جراحان کولون و رکتوم آمریکا، حدود نیمی از افرادی که آبسه مقعدی دارند، دچار فیستول مقعدی (مجاری عفونی بین پوست و مقعد) می‌شوند.

” According to the American Society of Colon and Rectal Surgeons, about half of people who have an anal abscess will develop an anal fistula (an infected tunnel between their skin and anus). “

آبسه مقعدی چه تفاوتی با بیماری فیستول مقعدی دارد؟

برخی افراد ممکن است افراد علائم بروز آبسه مقعدی را با علائم بیماری فیستول اشتباه بگیرند و تصور کنند که این دو عارضه همانند یکدیگر هستند؛ در صورتی که چنین نیست!

گاهی اوقات ممکن است در صورت سهل انگاری در درمان آبسه مقعدی افراد به بیماری فیستول مقعدی نیز دچار شوند. فیستول مقعدی یکی دیگر از مشکلات نشیمنگاهی است که در اثر ایجاد مجاری عفونی بین دو بافت بدن به وجود می‌آید؛ این در حالی است که آبسه مقعدی یک تورم یا توده در نزدیکی مققعد است که با مسدود شدن، حاوی چرک و عفونت شده است.

بیشتر بخوانید: تفاوت آبسه و هموروئید چیست؟

بهترین پزشک برای درمان آبسه مقعدی

دکتر داود تاجبخش یکی از به نام ترین و بهترین جراحان بیماری های مقعدی است که توانسته با دانش بالا و به کارگیری از به روزترین تجهیزات روز دنیا، امراض مختلف مرتبط به ناحیه نشیمنگاهی را از جمله آبسه مقعدی را درمان کند.

اگر به دنبال این هستید که آبسه مقعدی را تحت نظر یک پزشک متخصص و ماهر درمان کنید، بی شک دکتر داوود تاجبخش می‌تواند به بهترین شکل به بهبود شما و رهایی از علائم آزاردهنده بیماری آنورکتال کمک کند.

سوالات متداول درباره آبسه مقعدی

دو بار در روز استحمام با آب گرم و نمک داغ (Sitz) در ناحیه مقعد تسکین دهنده و ضد عفونی کننده است و باید به مدت 1 هفته بعد از عمل انجام شود. یک مشت نمک را در یک حمام کم عمق آب گرم تا گرم بریزید و به مدت 10-15 دقیقه در آنجا بنشینید.
بیماری هایی که بر سیستم دفاعی تاثیر می‌گذارند، مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، خستگی مفرط، موقعیت های بسیار استرس زا و غیره می توانند باعث ایجاد آبسه مقعدی شوند. با این حال، به طور کلی، آبسه ها را نه می توان پیش بینی کرد و نه می توان از آن پیشگیری کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

از راست به چپ به ما امتیاز دهید.

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای‌ها: 1

بدون امتیاز

2 در مورد “آبسه مقعدی چیست و چه علائمی دارد؟ علت بروز و راه تشخیص آبسه مقعدی”

  1. سلام من نزدیک مقعدم آبسه دارم که دوبار ترکیده و تخلیه شده ولی هی دوباره ورم میکنه. علتش چیه؟

    1. Avatar photo
      دکتر داود تاجبخش

      سلام. احتمال دارد كه به فيستول تبديل شده باشد. بهتر است تا براى معاينه به جراح مراجعه كنيد. البته اگر بخواهيد ميتوانيد عكس به واتس اپ ٠٩٣٧١٣٠٩٣٧٦ ارسال کنید تا شما را راهنمايى كنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
تماس با ما مسیریابی