آبسه مقعدی و هموروئید چه فرقی باهم دارند؟ - کلینیک لیزر شفا
تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید

آبسه مقعدی و هموروئید چه فرقی با هم دارند؟

آبسه مقعدی و هموروئید هر دو جز بیماری‌های دردناک در ناحیه مقعد هستند که گاهی به دلیل علائم و نشانه های مشابه‌شان، توسط افراد غیر متخصص به اشتباه یکسان به شمار می‌وند و تفاوتی بین این دو عارضه قائل نمی‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که علائم و نشانه‌های بواسیر و آبسه مقعدی چه تفاوت‌هایی دارند و هر کدام چطور تشخیص داده می‌شوند، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بررسی ماهیت بواسیر و آبسه مقعدی

پیش از بررسی دقیق تفاوت‌ آبسه مقعدی و هموروئید، بهتر است تا ابتدا به بررسی ماهیت هر یک از این بیماری‌ها بپردازیم و بدانیم که بواسیر و آبسه مقعدی دقیقاً به چه چیزی گفته می‌شود:

بواسیر یا هموروئید(Hemorrhoids): به زائده هایی گوشتی، متورم و ملتهب گفته می‌شود که در داخل و خارج از مقعد در اثر اعمال فشار بیش از اندازه بوجود می‌آید. اگر بواسیر داشته باشید، حین دفع درد دارید و دچار خونریزی قطره‌ای به رنگ قرمز روشن خواهید شد.

آبسه آنورکتال (پری آنال-Anal abscess): آبسه مقعدی زمانی ایجاد می‌شود که عفونت و چرک در زیر پوست اطراف مقعد جمع شود و توده‌ای عفونی همراه با تب و درد ممتد و مزمن بوجود آورد.

آبسه مقعدی و هموروئید چه فرقی با هم دارند

تفاوت و تشخیص آبسه و هموروئید با توجه به علائم آن

اگر علائم هر یک از بیماری‌های بواسیر و آبسه مقعد را جداگانه بشناسیم، می‌توانیم هر کدام از این بیماری‌ها را به درستی تشخیص دهیم. به کمک علائم زیر می‌توانید بواسیر را از آبسه مقعدی تمایز دهید:

علائم بواسیر یا هموروئید:

• سوزش و خارش اطراف مقعد
  • وجود توده‌های گوشتی بیرون زده
  • وجود ترشحات ژله‌ای سفید یا بی رنگ
  • خونریزی به رنگ قرمز روشن و بدون درد
  • درد حین دفع و یا هنگام فعالیت های روزمره مانند نشستن

بیشتر بدانید: علائم و نشانه‌های انواع هموروئید (بواسیر)

با توجه به نشانه‌های آبسه آنورکتال می‌توانید تفاوت این عارضه را از بواسیر تشخیص دهید:

علائم آبسه مقعدی:

مقایسه در علل بروز آبسه مقعدی و هموروئید

از دیگر تفاوت‌هایی که آبسه مقعد و هموروئید با هم دارند، تفاوت در علت بروز هر یک از این بیماری‌هاست. دلایلی که باعث بروز آبسه می‌شوند عبارتند از:

علت بروز آبسه آنورکتال

آبسه مقعدی ممکن است زمانی بوجود بیاید که یک بافت یا غده باز در اطراف مقعد دچار عفونت شود و غدد چرکی آبسه را در اطراف مقعد بوجود آورد. علل رایج دیگری که موجب بروز آبسه مقعدی عبارتند از:

• اسهال و یبوست
  • بیماری های مقاربتی (STI)
  • فیشر یا شقاق مقعدی (Fissure)
  • بیماری های التهابی روده مانند دیورتیکولیت
  • ابتلا به بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی مانند HIV

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بیشتر با بیماری آبسه مقعدی آشنا شوید مقاله زیر را مطالعه کنید:

آبسه مقعدی چیست؟ + راه های تشخیص و درمان آبسه مقعدی

علت بروز هموروئید یا بواسیر

علت اصلی بروز هموروئید یا بواسیر، فشار مضاعف بر روی عروق انتهای مقعد می‌باشد. با این حال از دیگر عواملی که موجب بروز بواسیر می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

• چاقی مفرط
  • یبوست مزمن
  • برنامه غذایی کم فیبر
  • نشستن طولانی مدت
  • فشار آوردن هنگام دفع مدفوع
  • ورزش و فعالیت سنگین مانند وزنه برداری

علت بروز هموروئید چیست؟ اینجا بخوانید!

آیا آبسه مقعدی و هموروئید شباهتی به هم دارند؟

بله. یکسالن بودن شکل ظاهری و علاپم اولیه این دو بیماری علت تشخیص نابجا یا اشتباه گرفتن این دو عارضه می‌باشد. چرا که علائم و نشانه‌های آبسه مقعدی و هموروئید جز مواردی هستند که هر دو به شکل توده‌هایی متورم و دردناک در اطراف مقعد ظاهر شده و می‌توانند فعالیت‌های روزمره شما را با درد فراوانی همراه کند.

آبسه آنورکتال و بواسیر در دیگر علائم شباهتی به یکدیگر نداشته و سایر علائم هر دو بیماری، تفاوت میان این دو محسوب می‌شوند.

نتیجه گیری در تفاوت بواسیر و آبسه مقعدی

به طور کلی می‌‌توانیم تفاوت بین آبسه مقعدی و هموروئید را در تفاوت میان نشانه‌ها و علائم آن‌ها خلاصه کرد:

• توده‌های آبسه درد بسیار زیاد و اندازه بسیار بیشتری نسبت به توده‌های هموروئید دارند.
  • آبسه های مقعدی توده‌های حاوی چرک و عفونت در اطراف مقعد هستند. اما بواسیر توده‌های بیرون زده از دهانه مقعدی هستند که گاهی به صورت ناگهانی با یک لخته از خون همراه هستند.
  • آبسه آنورکتال در صورت عدم درمان می‌تواند عوارضی همچون تب و لرز را به همراه داشته باشد، در حالیکه بواسیر چنین اختلالاتی را به همراه نخواهد داشت.
  • بواسیر توده‌هایی سفت هستند که حین لمس درد ندارند، اما آبسه مقعدی توده‌هایی نرم بوده که حین لمس درد بسیار زیادی دارند.

تفاوت در روش های درمان آبسه مقعدی و هموروئید

برای درمان اغلب بیماری‌های مقعدی از روش‌های رایجی مانند جراحی سنتی با چاقو و یا لیزر درمانی به کمک لیزرهای پرتوان صورت می‌گیرد. با این حال برخی از بیماری‌ها همچون آبسه مقعدی و هموروئید، ممکن است روش‌های متفاوتی در درمان داشته باشند.

درمان آبسه مقعدی:

آبسه های پری آنال اغلب به کمک لیزر و یا چاقو در جراحی سنتی باز شده و چرک و عفونت داخل این بافت‌ها تخلیه می‌گردد. روش تخلیه آبسه نیز جز مواردی است که اگر با دقت و تحت نظر پزشک متخصص صورت نگیرد، می‌تواند فیستول مقعد را رقم بزند. پس بهتر است تا برای درمان آبسه‌های آنورکتال حتما به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید تا درمان شما بدون نگرانی انجام شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را درباره فیستول مقعدی مطالعه کنید:

درمان فیستول با لیزر؛ درمانی سریع و قطعی

درمان هموروئید یا بواسیر:

برای درمان بواسیر هم از دو روش جراحی سنتی با چاقو و لیزر استفاده می‌شود اما در کنار این دو، با توجه به شدت و وخامت بیماری، از سایر روش‌هایی همچون رابربند و یا تزریق (اسکروتراپی) استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان بواسیر از روش خانگی تا تیغ و لیزر

تفاوت در عوارض عدم درمان هموروئید و آبسه مقعدی

در صورتی که بیماری های هموروئید و آبسه مقعدی به موقع درمان نشوند، می‌توانند عوارضی را رقم بزنند که با بررسی هرکدام از این عوارض می‌توانیم به تفاوت بین آبسه آنورکتال و بواسیر پی ببریم.

عوارض درمان نکردن هموروئید:

• بروز لخته های خون
  • در موارد نادر، کم خونی
  • بیرون زدگی شدید توده‌ها
  • احساس درد شدید حین نشستن و انجام فعالیت‌های روزانه

عوارض درمان نکردن آبسه مقعدی:

تفاوت در نحوه تشخیص آبسه مقعدی و هموروئید

برای تشخیص بیماری های مقعدی روش های مشخصی وجود دارد و هیچ تفاوتی بین نحوه تشخیص هموروئید و آبسه مقعدی وجود ندارد. شما برای تشخیص دقیق و درمان آبسه پری آنال و بواسیر خودتان، بهتر است تا به پزشک متخصص گوارش و یا متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

دکتر برای شناسایی بواسیر و آبسه مقعدی شما از روش‌های متفاوتی استفاده نکرده و از روش‌های تشخیصی زیر استفاده می‌کنند:

1. معاینه فیزیکی و چشمی بیمار
  2. معاینه با دست (به کمک دستکش)
  3. معاینه با دستگاه‌ (آنوسکوپ و سیگموئیدسکوپ)

سوالات متداول درباره تفاوت هموروئید و آبسه مقعدی

خیر؛ ماهیت و علت بروز بیماری های هموروئید و آبسه مقعدی از یکدیگر متفاوت بوده و هموروئید باعث ایجاد آبسه مقعدی نمی‌شود
در صورتیکه بیماری به موقع درمان شود خطری برای جان بیمار ندارد. اما اگر آبسه درمان نشود، می‌تواند منجر به عفونت و یا تشکیل فیستول شود.
متاسفانه بله. اگر آبسه به خوبی درمان نشود و اگر رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبری نداشته باشید ممکن است بواسیر و آبسه شما دوباره عود کند.
به طور کلی خیر؛ اما اگر که بواسیر درمان نشود و به شدت بیماری اضافه شود احتمال عفونی شدن توده‌ها وجود دارد. اما توده‌های هموروئید هرگز مانند آبسه نخواهند شد.
بهترین و مطمئن‌ترین راه برای درمان آبسه آنورکتال و هموروئید، درمان این رو بیماری به کمک لیزرهای پرتوان است.
هر زمان که توده‌های دردناک، ناراحتی، ترشحات و یا خونریزی را همراه با آبسه پری آنال و هموروئید تجربه کردید، بهتر است تا به پزشک متخصص مراجعه کنید.
برای تشخیص تفاوت بین هموروئید و آبسه مقعدی توصیه می‌شود تا علائم، روش های درمان و علل بروز بیماری را بررسی کنید.
بله. بارزترین نشانه بواسیر، وجود لخته های ریز خون به رنگ قرمز روشن می‌باشد.
بله. هر دو بیماری مقعدی آبسه و هموروئید، دردناک هستند و باعث بروز ناراحتی در بیمار می‌شوند.
بله. بی اختیاری در نگهداری گاز روده، یکی از عوارض رایج بواسیر می‌باشد.