علت تکرر مدفوع یا احساس مکرر دفع مدفوع چیست؟ راه های درمان تکرر مدفوع چیست؟
علت احساس مکرر مدفوع چیست؟

علت احساس تکرر مدفوع چیست؟ چگونه آن را درمان کنیم؟

3.4

آنچه در این مطلب میخوانید:
احساس نیاز به دفع مدفوع در بازه زمانی های کوتاه مدت و یا مدفوع کردن بیش از حد معمول در طول روز نشانه هایی از تکرر مدفوع است که میتواند ناشی از ناراحتی های گوارشی باشد. بطور کلی تکرر مدفوع وضعیت نگران کننده ای نیست اما باید بیمار حتما به پزشک متخصص مراجعه کند زیرا میتواند باعث ایجاد انسداد روده، سرطان روده، بیماری های التهابی روده و … شود که در ادامه معرفی خواهیم کرد. درمان تکرر مدفوع در ابتدا تغییر عادات غذایی، تغییر فعالیت های بدنی و در ادامه مصرف داروهایی است که پزشک در صورت نیاز برای شما تجویز میکند.

چرا انقدر مدفوع می‌کنم؟ آیا تکرر مدفوع نشانه بیماری است؟ شاید مدتی است که شما هم این عارضه را تجربه می‌کنید و نسبت به قبل، بیشتر نیاز دارید تا برای دفع مدفوع به دستشویی بروید. اما آیا این وضعیت عادی است؟ یا نیاز به بررسی بیشتر دارد؟ در ادامه متن با ما همراه باشید تا به طور کامل عوامل دخیل در تکرر مدفوع و تکنیک هایی برای درمان و جلوگیری از این عارضه را به شما معرفی کنیم:

منظور از تکرر مدفوع چیست؟

تکرر مدفوع وضعیتی است که فرد در طول روز بیش از حد معمول مدفوع دفع می‌کند. به طور کلی کسی نمی‌تواند یک الگو ثابت برای تعداد دفعات اجابت مزاج تعریف کند چرا که الگو طبیعی دفع مدفوع برای هر شخص متفاوت بوده و ممکن است از 3 بار دفع در روز تا 3 بار دفع در هفته متغییر باشد.

منظور از تکرر مدفوع این است که تعداد دفعات دفع مدفوع در افراد نسبت به الگوی معمول اجابت مزاج خودشان افزایش یافته باشد.

بررسی علت تکرر مدفوع در افراد

در صورتی که افراد دچار تکرر مدفوع در مدت زمان کوتاه شوند جای نگرانی نیست چرا که ممکن است این اتفاق ناشی از ناراحتی گوارشی در اثر مصرف غذای چرب، ادویه دار، فاسد، غیر قابل تحمل یا باکتری روده ای باشد که در طی 1 الی 2 روز برطرف می‌شود.

البته گاهی اوقات نیز مدفوع زیاد، ممکن است در اثر افزایش فعالیت بدنی در طی روز، مصرف برخی داروهای خاص مانند آنتی بیوتیک یا تغییر رژیم غذایی مانند گنجاندن فیبر، مایعات یا قند بیشتر در وعده های غذایی باشد. در این حالت بعد از عادت کردن بدن به تغییرات ایجاد شده مجددا تعداد دفعات اجابت مزاج به حالت طبیعی خود برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: راه‌های درمان یبوست چیست؟ + درمان بواسیر با لیزر

چه زمانی تکرر مدفوع نگران کننده می‌شود؟

اگر افزایش دفع مدفوع در بزرگسالان به همراه علائم خاصی ظاهر شود ممکن است نشانه ای از ایجاد یک اختلال در بدن باشد. در این شرایط لازم است تا فرد برای ارزیابی و بررسی دقیق تر به پزشک متخصص مراجعه کند.

در این شرایط عواملی که باعث تکرر مدفوع می‌شوند عبارتند از:

• انسداد روده
  • عفونت باکتریایی
  • عفونت ویروسی
  • بیماری سلیاک
  • حساسیت غذایی
  • سرطان روده بزرگ
  • بیماری التهابی روده
  • مشکلات کیسه صفرا
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • عوارض جراحی روده یا شکم
  • انواع سرطان دستگاه گوارش
  • پانکراتیت (التهاب لوزالمعده)
  • عفونت انگلی، مانند کرم یا پروتوزوئا
  • عوارض درمان های سرطان مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی
  • عفونت دیفیسیل (که در صورت عدم درمان می تواند جدی باشد)
  • استفاده از آنتی بیوتیک‌ که می‌تواند باکتری ‌های طبیعی روده را از بین ببرد
  • عوارض جانبی داروها (از جمله داروهای آنتی اسید، ملین، نرم کننده مدفوع)
  • عدم تحمل لاکتوز (عدم توانایی هضم لاکتو ، قند موجود در شیر و محصولات لبنی)
  • غذاها و نوشیدنی‌های خاص، از جمله گیاهان خاص و دمنوش های گیاهی، الکل و کافئین
  • دیورتیکولیت (کیسه های کوچک در امتداد دیواره روده بزرگ که با مواد مدفوع راکد پر شده و ملتهب می شوند)

بیشتر بخوانید: علت ترشح مقعد چیست؟ + درمان شقاق مقعدی با لیزر

چگونه می‌توان علت تکرر مدفوع را تشخیص داد؟

پزشک متخصص در وهله اول شروع به گرفتن شرح حال، سوابق پزشکی و تاریخچه علائم فرد می‌کند. در صورتی که علتی برای تکرر مدفوع مشخص نشود ممکن است برخی از آزمایشات زیر را برای بیمار تجویز کند:

درمان تکرر مدفوع چیست؟

تماس با کلینیک تخصصی درمان بیماری با لیزر در تهران

درمان تکرر مدفوع

درمان تکرار مدفوع بستگی به علت این مشکل دارد. ابتدا، تشخیص صحیح عامل ایجاد‌کننده تکرار مدفوع ضروری است. برخی از اقدامات ممکن در درمان تکرار مدفوع عبارتند از:

1. تغییرات در رژیم غذایی:
    • افزایش مصرف فیبر: مصرف غذاهای غنی از فیبر، مانند میوه، سبزیجات، نخود، و غلات کامل، می‌تواند به تنظیم عملکرد روده کمک کند.
    • محدود کردن مصرف غذاهای پر ادویه و چرب: غذاهای پر ادویه، تند و چرب ممکن است عملکرد روده را تشدید کنند.
    • مصرف آب: کافی بودن مصرف آب نقش مهمی در جلوگیری از تشدید مشکلات مدفوع دارد.
    • کاهش مصرف نوشیدنی های کافئین دار
  2. فعالیت بدنی:
    • تحرک بیشتر و فعالیت ورزشی منظم می‌تواند به تنظیم عملکرد روده و کاهش تکرار مدفوع کمک کند.
  3. داروها:
    • مصرف داروهای ضد اسهال یا داروهای تنظیم‌کننده روده به دستور پزشک.
  4. تغییرات در عادات زندگی:
    • کاهش استرس: مدیریت استرس و اضطراب می‌تواند به بهبود عملکرد روده کمک کند.
    • تعیین زمان مناسب برای دفع: ایجاد یک روزانه منظم برای دفع می‌تواند به کنترل مشکلات مدفوع کمک کند.
  5. مشاوره پزشکی:
    • اگر تغییرات در رژیم غذایی و عادات زندگی بهبود نیاورند، مشاوره با پزشک تا حد ممکن استراتژی‌های درمانی دیگر را شامل شود.

توجه: قبل از هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا مصرف داروها، لازم است که با پزشک خود مشورت کنید.

” اگر مدتی است که تکرر مدفوع دارید و هنوز اقدام خاصی برای درمان آن انجام ندادید بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که ممکن است زنگ خطری از یک بیماری جدی تر باشد و به اقدامات فوری نیاز پیدا کند. “

بیشتر بخوانید: معایب رابطه مقعدی چیست؟ + درمان بی اختیاری مدفوع

آیا می‌توان از تکرر مدفوع جلوگیری کرد؟

حرکات مکرر روده همیشه قابل پیشگیری نیست اما در شرایطی که این موضوع ناشی از تغییر سبک زندگی افراد باشد می‌توان تا حد قابل توجهی از این عارضه جلوگیری کرد. افراد با آگاهی داشتن از برخی رفتارهای سالم و پیروی از رژیم غذایی مناسب میتوانند به طور موثری از ابتلا به تکرر مدفوع پیشگیری کنند:

• محدود کردن مصرف گلوتن و محصولات حاوی گلوتن
  • اضافه کردن تدریجی غذاهای سرشار از فیبر مانند انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل
  • پیروی از توصیه های پزشکی برای تکمیل رژیم غذایی با پروبیوتیک ها برای افزایش باکتری های خوب در روده

همچنین علاوه بر موارد فوق برخی اقدامات نیز به افراد کمک می‌کند تا به طور سالم تری اجابت مزاج کنند:

• خواب کافی
  • ورزش منظم
  • مدیریت استرس با تکنیک های تمدد اعصاب، ذهن آگاهی و بیوفیدبک
  • بهره‌مندی از درمان های سلامت روان مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) و هیپنوتیزم درمانی مبتنی بر روده

بیشتر بخوانید: درمان فیستول مقعدی با لیزر + فیستول چیست؟

سوالات متداول درباره تکرر مدفوع در کودکان

اگر به یبوست متلا شده باشید ممکن است تعداد دفعات دفع شما کاهش پیدا کند و کمتر از 3 بار در هفته شود.
معمولا افرادی که دچار اسهال می‎شوند، بیش از 3 بار در روز به دفع نیاز دارند.
برخی از اختلالات گوارشی باعث ایجاد مدفوع حجیم و مکرر می‌شود حتی زمانی که زیاد غذا نمی‌خورید. حتی اگر دچار اختلال گوارشی هم نباشید، آنچه می‌خورید بر مدفوع شما تاثیر می‌گذارد.  اگر رژیم غذایی پرفیبر دارید، حتی اگر زیاد غذا نمی‌خورید، ممکن است به دلیل فیبر، دچار تکرر مدفوع شوید.
مدفوع سالم معمولاً به عنوان یک حرکت روده نرم و شکل‌گرفته در نظر گرفته می‌شود که رنگ آن معمولاً قهوه‌ای است. اگر فردی متوجه تغییر در عادات روده خود همراه با یبوست یا اسهال شود، یا متوجه تغییر رنگ مدفوع خود شود، مدفوع ممکن است نشان دهنده ایجاد یک مشکل در سلامتی او باشد .
اجابت مزاج مکرر که اسهالی نباشد، ممکن است به دلیل ابتلا به عفونت، آلرژی غذایی و موارد دیگر اتفاق بیفتد.  بسیاری از افراد حرکات مکرر روده را با اسهال مرتبط می‌دانند که شامل مدفوع شل یا آبکی است.  با این حال، طیف گسترده ای از عوامل می‌توانند باعث دفع مکرر روده جامد شوند. این عوامل شامل رژیم غذایی، آلرژی غذایی و بیماری های زمینه ای است.

میانگین امتیازات 3.4 / 5. تعداد رای‌ها: 8

2 در مورد “علت احساس تکرر مدفوع چیست؟ چگونه آن را درمان کنیم؟”

1. سلام من یک.راننده.کامیون.هستم.غذا.وخواب.واب.نوشیدن.همه..دچار.اختلال.هستند.یوبوست.4روزه.داشته.ام.ولی.24.ساعت.خونه.باشم‌.همه.دستگاه.بدن.میزان.میشود.سیر.ترش.ولواشک.برای.یوبوست.عالی.است

1. Avatar photo
      دکتر داود تاجبخش

سلام. بله شرایط سخت کار و استرس میتواند بر ایجاد اختلال در دستگاه گوارش تاثیر بگذارد. بهتر است اگر کارمند هستید یا ساعات طولانی مینشینید، میوه و سبزیحات تازه مصرف کنید و آب فراوان بنوشید.