مرکز تخصصی درمان بیماری‌های شقاق، بواسیر، فیستول، کیست مویی، زگیل تناسلی و آبسه مقعدی با لیزر

درمان گوشت اضافه مقعدی یا زائده در مقعد و برداشتن آن با لیزر - کلینیک لیزر شفا
بواسیر و گوشت اضافی در مقعد

گوشت اضافه مقعدی

0
(0)

چرا مقعدم گوشت اضافه اورده؟

خیلی از مردم ممکن است گوشت بیرون زده ای را کنار  مقعد خود احساس کنند که پس از اجابت مزاج از مقعد بیرون زده باشد یا بصورت کلی بیرون از مقعد باشد. معمولا این بیرون زدگی مقعد می تواند همان بواسیر یا شقاق باشد که یکی از علائم آن پدید آمدن گوشت اضافه در اطراف مقعد میباشد. برخی مواقع با انگشت به داخل می رود و برخی مواقع خیر.

گوشت اضافه مقعد علامت شایع پرولاپس رکتوم (بیرون زدگی روده) یا بواسیر 

گوشت اضافی مقعد معمولا می تواند نشانه بیماری بواسیر باشد و برخی مواقع نیز می تواند علامت پرولاپس رکتوم یا بیرون زدگی روده باشد. تشخیص اینکه به کدام بیماری مبتلا شده اید بر اساس معاینه پزشک مشخص خواهد شد.

بواسیر و گوشت اضافی در مقعد

به طور معمول عارضه گوشت اضافه مقعدی با بواسیر اشتباه گرفته می شود. چرا که در بواسیر نیز برجستگی در داخل یا خارج کانال رکتوم ایجاد می گردد که فرد ممکن است با لمس اولیه حس کند دچار بواسیر شده است. به همین دلیل بهتر است سایر علائمی که در این دو بیماری بروز می گردد را مورد بررسی قرار داد.

دلیل بروز بواسیر گوشتی یا همان گوشت اضافه در مقعد

وجود گوشت اضافه مقعدی نشان از وجود یک بیماری جدی است که نیاز به درمان سریع دارد. این زائده جدا از ظاهر زشتی که دارد می تواند در زندگی شخصی فرد تاثیرگذار باشد. بیماری های ناحیه مقعد مانند یبوست، بواسیر، شقاق و… عامل اصلی بروز گوشت اضافه در ناحیه تحتانی می باشند. گوشت اضافه یا همان بواسیر گوشتی عارضه ای است که در ناحیه مقعد به وجود می آید. این بیماری از عوامل زیادی می تواند نشات بگیرد که مهمترین آن یبوست، اسهال مزمن و عجله در اجابت دفع می باشد. اصلی ترین راه تشخیص این بیماری علاوه معاینات و بررسی وضعیت بیمار، انجام آندوسکوپی می باشد.

افتادگی رکتوم چیست؟

افتادگی رکتوم یک بیماری است که در آن دیواره های راست روده به دلیل شل شدن در داخل بدن بسمت درون پیچیده شده و از مقعد بیرون بزند و از موقعیت طبیعی خود خارج می شوند. در واقع  افتادگی رکتوم 3 نوع دارد:

افتادگی رکتوم - گوشت اضافه مقعدی

افتادگی جزئی رکتوم

افتادگی جزئی هنگامی اتفاق می افتد که غشای مخاطی راست روده از موقعیت خارج می شود و از مقعد شروع به بیرون زدگی می کند. افتادگی جزئی می تواند در حین دفع مدفوع رخ دهد و معمولاً در کودکان دو ساله یا کمتر اتفاق می افتد.

افتادگی کامل رکتوم

افتادگی کامل زمانی اتفاق می افتد که تمام دیواره راست روده از حالت طبیعی خود خارج شده و از مقعد بیرون بزند. هنگام دفع یا هنگام ایستادن یا راه رفتن می توانید افتادگی کامل را تجربه کنید. گاهی اوقات این افتادگی تا جایی پیشرفت می کند که بافت رکتوم دائماً بیرون می زند.

پرولاپس داخلی

پرولاپس داخلی هنگامی اتفاق می افتد که بخشی از دیواره روده بزرگ یا راست روده لغزیده یا به منطقه دیگری منتقل شود.

درمان افتادگی رکتوم 

درمان دارویی یا تحرک کافی ممکن است تا بیماری درمان شود.

افتادگی رکتوم - گوشت اضافه مقعدی

بواسیر چیست ‎‌؟

به زبان ساده واریس سیاهرگهای (وریدهای) مخرج را بواسیر یا هموروئید گویند و واریس اتساع و گشاد شدن و پیچ در پیچ شدن سیاهرگهاست.

جهت مشاهده کامل مطلب بواسیر چیست اینجا کلیک کنید.

علائم بواسیر

برخی از رایج ترین علائم بواسیر شامل موارد زیر است:

  • خون در مدفوع
  • خارش در اطراف مقعد
  • درد و تحریک در ناحیه مقعدی
  • تورم یا توده سخت در اطراف ناحیه مقعدی

البته برای مشاهده کلیه علائم بواسیر می توانید این مقاله را مطالعه بفرمائید.

گوشت اضافه مقعدی در چه افرادی بیشتر دیده می شود؟

معمولا افرادی که مستعد یکی از موارد زیر باشند بیشتر دچار این بیماری می شوند:

  • ژنتیک
  • خانم های باردار
  • افراد چاق و دارای اضافه وزن
  • زور زدن زیاد هنگام دفع مدفوع 
  • کسانی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند 

زور زدن زیاد حین دفع مدفوع

زور زدن زیاد حین دفع مدفوع
زور زدن زیاد حین دفع مدفوع سبب ایجاد گوشت اضافه مقعدی میشه

نحوه تشخیص زائده های اضافی مقعد

معمولا این عارضه رنگی شبیه به رنگ پوست داشته و اندازه آن حدودا چند میلی متر می باشد. چنانچه اندازه این زائده بزرگ باشد  توسط معاینات پزشک قابل تشخیص می باشد اما برای تشخیص دقیق تر بهتر است تصویربرداری و حتی آزمایش سیگموئیدوسکوپی صورت بگیرد. تصویربرداری برای بررسی داخل روده و آزمایش سیگموئیدوسکوپی از افراد دارای پولیپ روده گرفته می شود.

پیشگیری از گوشت اضافه مقعدی

پیشگیری از بواسیر گوشتی اولین راه پیشگیری و درمان این بیماری قراردادن یک الگوی غذایی صحیح می باشد. مدفوع نرم، دفع راحت تری نیز خواهد داشت. بنابراین قرار دادن غذاهای حاوی فیبر و نوشیدن آب فراوان اولین راه درمان می باشند. خشک کردن مقعد با دستمال مرطوب راه حلی است که از وخیم تر شدن شرایط جلوگیری می کند.

مشکلات گوشت اضافه مقعدی

درست است که این عارضه آشکار نیست اما مشکلاتی که به همراه دارد می تواند باعث سخت شدن شرایط و خجالت فرد گردد. از جمله مشکلاتی که این زائده با خود به همراه دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روش قطعی درمان گوشت اضافه مقعدی

برخی مواقع در صورتیکه ابتدای بیماری باشد و تازه حس کنیم این زائده اضافی در مقعد پدید آمده می شود آن را با دارو و تغذیه مناسب و تحرکات کافی کنترل نمود اما وقتی که این گوشت اضافه تبدیل به یک مشکل جدی میشود دیگر بایستی به دنبال درمان با جراحی یا درمان با لیزر آن کرد.

برداشتن گوشت اضافه مقعدی با لیزر

قطعی ترین و سریع ترین روش درمان زائده گوشتی در ناحیه مقعد لیزر درمانی می باشد. این روش در کمترین زمان ممکن و بدون درد و خونریزی صورت می گیرد. لیزر درمانی نه تنها جایی از گوشت اضافه باقی نمی گذارد بلکه هیچ آسیبی به بافت پوست وارد نمی کند و فرد پس از یک روز استراحت می تواند به فعالیت های روزانه خود بپردازد.

در کلینیک لیزر شفا این جراحی بسیار راحت و بصورت سرپایی درمان میشود بطوریکه بیمار براحتی میتواند به زندگی عادی خود باز گردد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

از راست به چپ به ما امتیاز دهید.

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای‌ها: 0

بدون امتیاز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
تماس با ما مسیریابی