بیماری دیورتیکولیت چیست؟ راه های درمان و پیشگیری از دیورتیکولیت
التهاب روده بزرگ یا دیورتیکولیت چیست؟ راه های درمان التهاب روده بزرگ

بیماری دیورتیکولیت یا التهاب روده بزرگ چیست؟ راه های درمان آن

” بیماری دیورتیکولیت روده بزرگ چیست؟ ” ” آیا این بیماری شایع است؟ ” ” علت درد شدید درسمت چپ شکم نشانه چیست؟ ” و …

ابتلا به بیماری دیورتیکولیت روده یکی از مشکلاتی رایجی است که تقریبا به یک میزان زنان و مردان را در سنین زیر 50 سال تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. یکی از علائم ناراحت کننده ای که بیماری دیورتیکولیت روده از خود بروز می‌دهد ایجاد درد های شدید شکمی در قسمت چپ است. در ادامه متن با ما همراه باشید تا ابعاد مختلف این بیماری را با یک دیگر بررسی کنیم:

دیورتیکولیت یا التهاب دیورتیکولوم‌های روده بزرگ چیست؟

دیورتیکولیت یک بیماری التهابی در دیواره روده بزرگ است که به دنبال آن کیسه‌های کوچکی در دیواره روده بزرگ یا همان دیورتیکول‌ها دچار التهاب و تورم می‌شوند. کیسه‌های التهابی و برآمده دیورتیکول شبیه به تاول‌هایی کوچک است که سرطانی و بدخیم نبوده و به کمک عمل جراحی قابل درمان است.

دیورتیکولیت می‌تواند در هر نقطه از روده بزرگ ایجاد شود، اما در اغلب موارد در قسمت پایینی روده بزرگ یا کولون سیگموئید دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: سوزش مقعد نشانه چیست؟‌ + چطور میتوانیم سوزش مقعد را درمان کنیم؟

علائم و نشانه های دیورتیکولیت روده

علائم و نشانه های بیماری دیورتیکولیت روده

درد شدید در ناحیه روده بزرگ (زیر شکم و اطراف ناف) شایع‌ترین علامت دیورتیکولیت است که در اثر التهاب و عفونت کیسه‌های دیوتیکولوم به وجود می‌آید.

از دیگر علائم و نشانه‌های شایع بیماری دیورتیکولیت می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

• تب و لرز
  • مدفوع خونی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد شدید در ناحیه سمت چپ شکم
  • گرفتگی در ناحیه شکم و بروز دردی که با گذشت زمان بدتر و دردناک تر می‌شود.

در موارد شدید، دیورتیکولیت می‌تواند باعث پارگی دیورتیکول و پخش عفونت در داخل شکم شود. این وضعیت به نام پریتونیت شناخته شده و یک وضعیت پزشکی فوری است که نیاز به درمان فوری دارد.

درصورت مشاهده هر یک از علاپم دیورتیکولیت روده، میتوانید با کلینیک لیزرشفا (۰۲۱۲۲۳۵۹۱۳۵) تماس بگیرید و همچنین میتوانید سوالات خود را در انتهای این صفحه مطرح نمایید، دکتر داود تاجبخش در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

بیشتر بخوانید: علت درد شکمی چیست؟

علل ابتلا به دیورتیکولیت روده چیست؟

کمبود فیبر در رژیم غذایی علت اصلی ابتلا به دیورتیکولیت روده است. به طور کلی عدم مصرف منابع کافی فیبر می‌تواند موجب بروز مشکلات بسیار جدی مانند یبوست یا نفخ شکم در سیستم گوارش شود.

زمانی که به یبوست مبتلا می‌شوید، این عارضه می‌تواند به روده بزرگ فشار زیادی وارد کند و در نتیجه با تضعیف دیواره‌های روده بزرگ آن را در معرض ابتلا به بیماری دیورتیکوریت قرار بدهد.

به طور کلی یکی از علل به وجود آمدن کیسه‌‌های دیورتیکولیت تضعیف شدن بخشی از روده است. زمانی که جداره‌های روده بزرگ تضعیف شوند، کیسه‌های دیورتیکولیت ظاهر می‌شوند.

با پاره شدن این کیسه‌ها عفونت و التهاب شکل گرفته و درد مقعدی و خونریزی مقعدی، اسهال و استفراغ را با خود به همراه خواهد داشت. بعضی از دانشمندان عقیده دارند که یکی از علل‌ خطرناک به وجود آمدن دیورتیکولیت و خونریزی، چاقی و اضافه وزن زیاد افراد است.

علاوه بر این از آنجایی که عدم تحرک و فعالیت سبب یبوست و سفت شدن شکم می‌شود، می‌توان گفت که این موضوع یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن دیورتیکولیت در روده بزرگ است.

بیشتر بخوانید: بواسیر چیست؟ + علت بروز بواسیر چیست؟

چه عواملی که ریسک ابتلا به دیورتیکولیت روده را افزایش می‌دهند؟

علت دقیق بروز دیورتیکولوز یا همان دیورتیکولیت مشخص نیست، اما عواملی که ممکن است خطر ابتلا به آن را افزایش دهند عبارتند از:

• سن: دیورتیکولیت بیشتر در افراد بالای 40 سال دیده می‌شود.
  • رژیم غذایی: مصرف کم فیبر و زیاد گوشت قرمز و چربی‌های اشباع شده ممکن است خطر ابتلا به دیورتیکولیت را افزایش دهد.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن خطر ابتلا به دیورتیکولیت را افزایش می‌دهد.
  • عدم تحرک: عدم تحرک، اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به دیورتیکولیت را افزایش می‌دهد.
  • مصرف داروهای خاص: اگر داروهای استروئیدی، مواد مخدر و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن را به مقدار زیادی مصرف می‌کنید، در معرض ابتلا به دیورتیکولیت روده قرار دارید.

بیشتر بخوانید: درمان بیماری های مقعدی با لیزر در تهران

راه های درمان دیورتیکولیت روده چیست؟

راه های درمان التهاب روده بزرگ

درمان دیورتیکولیت به نوع آن بستگی دارد. به طوری که اگر:

• دیورتیکولیت خفیف باشد، درمان آن شامل استراحت، مصرف آنتی بیوتیک، اصلاح رژیم غذایی و افزایش فیبر مصرفی می‌باشد.
  • دیورتیکولیت شدید باشد، درمان آن عمل جراحی خواهد بود.

بهترین روش‌هایی که برای درمان دیورتیکولیت روده مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

۱- درمان دیورتیکولیت روده با دارو

مصرف دارو برای درمان دیورتیکولیت روده آن هم بدون مشورت با پزشک متخصص خطرناک بوده و می‌‎توند تاثیر منفی بر روی وضعیت سلامتی بیمار داشته باشد.

بنابراین توصیه می‌شود تا ابتدا به پزشک متخصص داخلی یا متخصص جراحی گوارش مراجعه کنید و بعد از معاینه و تشخیص نوع و شدت دیورتیکولیت، روند درمانی خود را آغاز کنید.

آنتی بیوتیک‌ها و داروهایی که برای درمان دیورتیکولیت روده بزرگ تجویز می‌شوند عبارتند از:

• مترونیدازول
  • سفالکسین
  • دوکسی سایکلین
  • سیپروفلوکساسین (سیپرو)

اگر این داروها را مصرف کنید ممکن است عوارض جانبی از قبیل سرگیجه، حالت تهوع، اسهال و استفراغ را تجربه کنید.

برای انتخاب بهترین روش درمان دیورتیکولیت روده حتما با پززشکات کلینیک لیزرشفا تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: راه های درمان شقاق چیست؟

۲- جراحی دیورتیکولیت روده

یکی دیگر از روش‌‌های درمان بیماری دیورتیکولیت روده جراحی است. در مواردی که دیورتیکولوز عفونی باشد، دچار پارگی شده باشد و موجب خونریزی شدید مقعدی در بیمار شده باشد، پزشک تصمیم می‌گیرد که از عمل جراحی دیورتیکولیت روده استفاده کند تا فوراً این وضعیت را درمان کند.

در عمل جراحی دیورتیکولیت طی بیهوشی، بخشی از روده بزرگ یا قسمتی از دستگاه گوارش که آسیب دیده برداشته می‌شود و قسمت‌های سالم روده را به یکدیگر متصل می‌کند.

بیشتر بخوانید: علائم ابتلا به فیستول مقعدی چیست؟ + انواع فیستول مقعدی

روش های پیشگیری از دیورتیکولیت روده

تاثیرگذارترین روش‌هایی که برای پیشگیری از دیورتیکولیت روده مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارتند از:

• مصرف انواع میوه و سبزیجات تازه شامل پرتقال، هلو، انگور، خیار، گوجه و سبزیجاتی نظیر کرفس، اسفناج و کاهو برای بهبود حرکات روده
  • ورزش کردن روزانه برای کاهش وزن، پیشگیری از افزایش وزن و حفظ تناسب اندام
  • افزایش فیبر مصرفی روزانه برای جلوگیری از یبوست و درمان اسهال
  • مصرف ویتامین دی (D) در صورت کمبود این ویتامین در بدن
  • دوری از سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر
  • کاهش مصرف قهوه و کافئین
  • کاهش مصرف گوشت قرمز

تمامی این راهکارها نه تنها در پیشگیری از دیورتیکولیت روده تاثیر گذارند، بلکه بر روی بهبود حرکات روده و درمان سفتی شکم و یبوست موثر خواهد بود.

‌ در بسیاری از مواقع بروز بیماری ‌های دستگاه گوارش به خصوص بیماری های روده بزرگ ناشی از عدم رعایت رژیم غذایی مناسب و نداشتن تحرک است. یبوست که یکی از مهمترین بیماری‌ هایی محسوب می شود که از عدم تحرک و عدم رعایت رژیم غذایی ناشی شده و تاثیرات منفی بر روده بزرگ می ‌گذارد. همچنین اگر شدت یابد برای روده خطرناک است.

بیشتر بخوانید: سرطان کولورکتال چیست؟ + راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان کولورکتال

عوارض دیورتیکولیت روده

خیلی از افراد سوال می‌کنند که آیا عدم درمان بیماری دیورتیکولیت عوارض خاصی را برای بدن به همراه دارد؟ از عوارض این بیماری می‌توان به موادرد زیر اشاره کرد:

• تشکیل آبسه در روده بزرگ

چرک، عفونت و التهاب کیسه‌ های دیورتیکولیت روده سبب به وجود آمدن آبسه می‌‌شوند که با خود مشکلات زیادی را به همراه دارند. با ایجاد آبسه و عبور از دیواره‌های روده بزرگ ممکن است فرد به مشکلات صفراوی مبتلا شود.

• انسداد روده بزرگ ( پاره شدن دیورتیکول ها)

این بیماری سبب به وجود آمدن زخم و خونریزی می‌‌شود که نتیجه آن انسداد روده بزرگ است. در واقع با پاره شدن دیورتیکول‌‌ها روده بزرگ مسدود شده و روند درمان را کمی طولانی ‌تر می‌‌کند.

برای درمان دیورتیکولیت روده میتوانید با کلینیک لیزرشفا تماس بگیرید.

• خونریزی شدید

از آنجایی که یکی از علائم دیورتیکولیت روده خونریزی است، لازم است تا حواستان به هر نوع خونریزی مقعدی باشد! در بسیاری از مواقع اگر خونریزی زیاد باشد خطرات جدی را برای سلامت فرد به همراه خواهد داشت. در این مواقع بیمار باید تحت نظر پزشک باشد تا روند درمان را شروع کرده و زودتر بیماری را شکست دهد.

بیشتر بخوانید: علت مشاهده خون بعد از دفع مدفوع چیست؟

• عفونت کلیه

اگر بیماری دیورتیکولیت به اندام مجاور برسد سبب عفونت کلیه شده و بسیار خطرناک است. این موضوع سبب می‌شود تا روند درمان طولانی تر شود‌. به طور کلی عوارض دیورتیکولیت روده بزرگ شامل سوراخ شدن و پارگی روده، خونریزی مقعدی، انسداد روده و گرفتگی شکم است.

بیشتر بخوانید: عوارض و خطرات رابطه مقعدی چیست؟ + علت چسبندگی روده چیست؟

در واقع درمان نکردن به موقع بیماری دیورتیکولیت روده می‌تواند برای سایر ارگان‌های بدن آسیب زا باشد و مشکلات جدی تری را نیز برای فرد ایجاد کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که هرگونه علائم دستگاه گوارش غیرعادی را مشاهده کردید، بایستی فوراً به پزشک مراجعه نمایید. دستگاه گوارش یکی از مهم ترین اعضای داخلی بدن است؛ بنابراین باید به سلامتی آن توجه ویژه‌ای داشت.

با مراجعه زود هنگام به پزشک متخصص علاوه بر اینکه پزشک می‌تواند بیماری شما را در سریع ‌ترین زمان ممکن تشخیص دهد، زمان درمان بیماری‌تان کاهش می‌‌یابد و با مشکلات بزرگی مانند عفونت و التهاب مواجه نخواهید شد.

پزشک متخصص با استفاده از روش‌‌های گوناگون بیماری دیورتیکولیت روده بزرگ را تشخیص داده که کارآمدترین آن‌ها عبارتند از:

آیا دیورتیکولیت روده خطرناک است؟

بله. دیورتیکولیت روده می‌تواند خطرناک باشد و بعد از ترکیدن در روده‌ها موجب بروز عفونت و بیماری‌های جدی‌تری شود. بنابراین باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید قبل از مراجعه به پزشک، به صورت خودسرانه دارو مصرف کنید. زیرا ممکن است برخی از داروها علائم بیماری را شدیدتر کنند.

دیورتیکولیت روده اگر توسط تجمع باکتری ها عفونی و ملتهب شود بسیار دردناک است. بنابراین بیمارانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کرده و با رعایت دستورالعمل‌های پزشک بیماری خود را مداوا کنند‌.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تشخیص و درمان بیماری دیورتیکولیت روده در تهران میتوانید با کلینیک لیزرشفا به شماره ۰۲۱۲۲۳۵۹۱۳۵ تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره دیورتیکولیت

خیر. خوشبختانه دیورتیکولیت روده سرطانی نیست. اما در برخی موارد مشکوک؛ ممکن است دیورتیکولیت با علائم سرطان روده بزرگ همراه باشد. در اینصورت آزمایش‌ها و نمونه برداری‌های مربوطه انجام خواهد شد.
بله. مصرف نصف فنجان آب آلوئه ورا، مصرف دانه کتان، مصرف مکمل‌های پروبیوتیک و همچنین نوشیدن چای گیاهی ریشه گل ختمی؛ از جمله درمان‌های گیاهی مناسب برای دیورتیکولیت روده هستند که بایستی تحت نظر پزشک متخصص تجویز شوند.
ورزش روزانه به مدت حداقل 30 دقیقه، مصرف میوه و سبزیجات تازه و ملین‌های طبیعی، پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و همچنین ترک سیگار و دخانیات؛ تاثیرگذارترین راه ها برای پیشگیری از این بیماری هستند.
بله. استرس و اضطراب دو دلیل مهم برای تشدید مشکلات گوارشی و همچنین افزایش شدت بیماری دیورتیکولیت روده می‌باشند. مدیریت استرس در بهبود وضعیت بیماری شما تاثیر گذار خواهد بود.
غذاهای کم فیبر مانند غذاهای سرخ کردنی‌ها و فست فود، گوشت قرمز و ... که منبع فیبر کمی دارند؛ برای دیورتیکولیت مضر هستند.