هموروئید در یک نگاه

24/06/2019
تغذیه های مناسب هموروئید
11/07/2019

در اینجا بطور خلاصه بیماری هموروئید را تعریف و به شرح انواع آن، علائم، دلایل بروز و نحوه درمان، جراحی و پیشگیری از آن را خواهیم پرداخت

بررسی اجمالی بیماری هموروئید

هموروئید که بواسیر نیز نامیده می شود، بر اثر متورم شدن رگها در مقعد و ناحیه تهتانی روده بزرگ که مشابه رگهای واریسی می باشند ایجاد می شود. هموروئید می تواند داخل روده بزرگ (هموروئید داخلی) و یا زیر پوست اطراف مقعد (هموروئید خارجی) ایجاد شود.

گاهی از هر چهار بزرگسال، سه نفر آنها به بواسیر دچار می شوند. هموروئید علل زیادی دارد، اما اغلب علت آن ناشناخته است.

خوشبختانه گزینه های موثر برای درمان هموروئید وجود دارد. بسیاری از افراد با درمان های خانگی و تغییر سبک زندگی از آنرهایی می یابند.

علائم هموروئید

علائم و نشانه های هموروئید معمولا به نوع هموروئید بستگی دارد. که در زیر به انواع هموروئید می پردازیم.

انواع هموروئید

هموروئید خارجی

این نوع بواسیر زیر پوست در اطراف مقعد شما است.

نشانه ها و علائم هموروئید خارجی عبارتند از:

• خارش یا سوزش در اطراف مقعد
  • درد یا احساس ناراحتی
  • تورم در اطراف مقعد

هموروئید ترومبوزه

اگر خون در یک هموروئید خارجی ایجاد می شود و یک لخته (ترومبوز) ایجاد می کند

علائم هموروئید ترومبوزه

این نوع هموروئید می تواند منجر به:

• درد شدید
  • ورم
  • التهاب
  • توده سخت در نزدیکی مقعد شما

هموروئید داخلی

هموروئید داخلی در داخل روده بزرگ قرار دارد. معمولا نمیتوانید آنها را ببینید و احساس کنید و به ندرت ناراحتی ایجاد می کنند. اما تحریک یا خارش زمانی عبور مدفوع می تواند باعث مشکلات زیر شود:

علائم هموروئید داخلی

• خونریزی بدون درد هنگام حرکت روده. ممکن است مقادیر کمی از خون قرمز روشن را در دستمال توالت یا داخل توالت مشاهده کنید.
  • هموروئید از طریق باز شدن مقعد، می تواند باعث درد و خارش شود.

چه زمانی وقت دکتر بگیرید

اگر حرکات روده خونریزی شما با خونریزی همراه است و یا بواسیر شما پس از یک هفته مراقبت خانگی بهبود نیافت، با یک پزشک بواسیر صحبت کنید.
تصور نکنید که خونریزی مقعدی ناشی از هموروئید است، به خصوص اگر تغییراتی در عادات روده ای خود دارید یا اگر مدفوعتان تغییر رنگ یا انسجام داشته باشد. خونریزی مقعد ممکن است با سایر بیماری ها، از جمله سرطان کولورکتال و سرطان مقعد رخ دهد.

اگر مقادیر زیاد خونریزی مقعدی، سرگیجه، گیجی یا ضعف دارید، به اورژانس مراجعه کنید.

علل مبتلا شدن به بواسیر

رگها در اطراف مقعد شما در اثر کشش تحت فشار قرار می گیرند و ممکن است متورم و برآمده شوند. هموروئید می توانند در اثر افزایش فشار در انتهای روده بزرگ به علل زیر ایجاد شود:

• تحریک در طی حرکت روده
  • نشستن برای مدت زمان طولانی در توالت
  • داشتن اسهال مزمن یا یبوست
  • چاق بودن
  • حاملگی
  • داشتن رابطه مقعدی
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • وزنه برداری سنگین مداوم

عوامل خطرناک

با توجه به سن تان، خطر ابتلا به هموروئید افزایش می یابد. این به خاطر این دلیل است که بافت های رگهای روده بزرگ که وظیفه نگهداری مقعد شما را به عهده دارند، ضعیف می شوند و کش می آیند. این نیز می تواند زمانی اتفاق می افتد که شما باردار هستید، زیرا وزن کودک در ناحیه مقعد فشار می آورد.

عوارض بیماری هموروئید

عوارض هموروئید نادر هستند اما شامل موارد زیر می شوند:

• کم خونی. به ندرت، از دست دادن خون؛ مزمن از هموروئید مزمن ممکن است باعث کم خونی شود که در آن شما به اندازه کافی سلول های قرمز خون سالم برای حمل اکسیژن به سلول های خود ندارید.
  • هموروييد استرنگوله يا مختنق: اگر جريان خون به بافت هموروييد داخلي قطع شود آنگاه باعث ايجاد درد شديد در بافت هموروييد ميشود كه معمولا اين در مورد هموروييدهاي بزرگ اتفاق مي افتد.
  • لخته خون. گاهی اوقات، لخته می تواند در یک هموروئید (هموروئید ترومبوز) ایجاد شود. گرچه خطرناک نیست، می تواند بسیار دردناک باشد و گاهی اوقات نیاز به تخلیه دارد.

جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به هموروئید

بهترین راه برای جلوگیری از بواسیر این است که مدفوع خود را نرم نگه دارید، به طوری که به راحتی عبور کند.

برای جلوگیری از هموروئید و کاهش علائم بواسیر، این نکات را دنبال کنید:

1. خوردن غذاهای با فیبر بالا. میوه ها، سبزیجات و غلات بیشتری بخورید. انجام این کار باعث کاهش میزان مدفوع و افزایش حجم آن می شود که به شما کمک می کند تا از فشارهای ناشی از خونریزی جلوگیری کنید. برای جلوگیری از نفخ، فیبر را به رژیم غذایی خود به آرامی اضافه کنید.
  2. به مقدار زیاد مایعات بنوشید. هر روز شش تا هشت لیوان آب و مایعات دیگر (بدون الکل) بنوشید تا مدفوع را نرم نگه دارید.
  3. مکمل های فیبر را در نظر داشته باشید. اکثر مردم مقدار کافی فیبر مصرف نمی کنند. 20 تا 30 گرم در روز در رژیم غذایی خود را بگنجانید. مطالعات نشان داده اند که مکمل های فیبری بدون نیاز به تجویز مانند پسیلیوم (متاموسیل) یا متیل سلولز (Citrucel)، علائم کلی و خونریزی هموروئید را بهبود می بخشد.
    اگر از مکمل های فیبر استفاده می کنید، حداقل هشت لیوان آب یا مایعات دیگر هر روز بخورید. در غیر این صورت، مکمل ها می توانند باعث یبوست شوند.
  4. به خودتان فشار نیاورید. در هنگام تلاش برای اجابت مزاج، فشار و نگه داشتن نفس باعث ایجاد فشار بیشتری در رگهای انتهای روده بزرگ می شود.
  5. به محض احساس دفع، برای اجابت مزاج اقدام کنید. اگر منتظرید تا احساس دفع و فشار از بین برود، مدفوع شما خشک می شود و دفع سخت تر می شود.
  6. ورزش کنید. برای جلوگیری از یبوست و کاهش فشار بر رگها، که ممکن است با طولانی ایستادن یا نشستن رخ دهد، فعالیت و جنب و جوش خود را افزایش دهید.ورزش همچنین به شما کمک می کند اضافه وزنی که باعث هموروئید شده را کاهش دهید.
  7. از طولانی نشستن اجتناب کنید. نشستن بیش از حد طولانی، به خصوص در توالت، می تواند فشار روی رگ های مقعد را افزایش دهد.

منبع » mayoclinic.org