خونریزی مقعدی برای چیست؟

خونریزی مقعدی یکی از شایع ترین شکایت های بیماران در هنگام مراجعه به کلینیک می باشد. برخی مواقع این خونریزی خود را به شکل خون در مدفوع نشان میدهد برخی مواقع پس از خشک نمودن مقعد با دستمال مشاهده میکنیم دستمال کاغذی کمی خونی شده است.

خونریزی های مقعدی میتواند بسیار کم و ناچیز باشد و هم میتواند بسیار شدید و ترسناک باشد به هر حال دلایل بروز خونریزی مقعدی متفاوت می باشد که ما در اینجا سعی می کنیم بخشی از این علت ها را بررسی کنیم.

خونریزی مقعدی و خون در مدفوع

علت و دلایل بروز خونریزی مقعدی

همانطور که بالاتر اشاره شد دلیل خونریزی مقعدی متفاوت بوده و بایستی به دقت شواهد را بررسی نمود تا تشخیص صحییح بیماری داده شود. خونریزی مقعد اغلب از رکتوم می باشد ولی ممکن است از سایر بخش های روده نیز باشد پس می توان این بیماری را نوعی بیماری گوارشی نیز دانست.

اما برای هر علتی به چه پزشکی مراجعه نمائیم؟ برای این موضوع بهتر است دلایل هر خونریزی را بررسی و سپس به پزشک معالج مربوطه مراجعه نمائیم.

• خونریزی شدید مقعد و مدفوع سیاه رنگ

اگر خونریزی شدید و مدفوع سیاه بود احتمالا خونریزی از محل روده بوده که بایستی به یک پزشک گوارش مراجعه نمائید.

• علت خونریزی مقعدی بدون درد

1- بواسیر

شایعترین بواسیر داخلی علامت خونریزی قرمز روشن است و معمولا توام با درد نیست. البته بواسیر یک اختلال خوش خیم و پاره شدن یک رگ سطحی است. احساس دفع ناکامل مدفوع و عدم تخلیه کامل روده و نیز ترشح اطراف مقعد و رطوبت آن و گاهی نیز باعث ایجاد توده ها و تورم مقعد شده که با زور زدنstraining بیشتر می شود. جهت آشنایی با چگونگی درمان سریع بواسیر اینجا کلیک کنید

انواع بواسیر داخلی وخارجی

2- شقاق

پارگی، خراشیدگی یا ترک و زخم در مخرج را شقاق مقعدی یا فیشرآنال گویند. معمولا یبوست و اسهال طولانی و زور زدن straining زیاد در موقع دفع مدفوع و زایمان و استفاده طولانی از ملین ها عامل شقاق است. جهت مطالعه مطلب درمان خانگی شقاق، درمان سریع شقاق و یا درمان با لیزر شقاق کلیک کنید.

لیزر شقاق

3- فیستول مقعد

فیستول مقعدی معمولاً بدنبال یک آبسه (دمل) اطراف مقعد به وجود می آید که معمولاً آبسه نیاز به تخلیه اورژانس با لیزر یا جراحی با تیغ جراحی داشته و در 50 درصد موارد به دنبال درمان آبسه فرد دچار فیستول می گردد. علامت اصلی آن ترشح چرکی طولانی مدت از یک سوراخ و گاهی چند سوراخ از اطراف مخرج می باشد. جهت مطالعه مطلب درمان سریع فیستول، درمان با لیزر فیستول کلیک کنید.

درمان فیستول مقعد با لیزر

4- هماتوشزی

در هماتوشزی اغلب دفع خون  قرمز روشن بوده یا خمدفوع زرشکی رنگ یا به رنگ خرمایی است که این خود از علائم خونریزی در دستگاه گوارشی تحتانی و راست روده می باشد.در برخی موارد این خونریزی می تواند نشات گرفته از دستگاه گوارش فوقانی نیز باشد.

5- سرطان مقعد

سرطان مقعد یکی از انواع بیماری سرطان (تومور بدخیم) است.خونریزی از مقعد، درد، ناراحتی و خارش اطراف مقعد برخی از نشانه های سرطان مقعد است.

6- ملنا

مدفوع سیاه‌رنگ، قیری شکل و بدبو است که اغلب نشا‌ن‌دهنده‌ی خونریزی از دستگاه گوارش فوقانی است. برای مثال حداقل ۱۰۰ سی‌سی خونریزی درون معده نیاز است تا چنین مدفوعی ایجاد شود. البته گاهی خونریزی روده‌ی کوچک نیز منجر به ملنا می‌شود. برای ایجاد ملنا حداقل ۱۴ ساعت زمان نیاز است.

7- پولیپ روده

پولیب های التهابی که به دلیل التهاب ناشی از صدمه یا عفونت به وجود می آیند که بندرت می‌تواند سبب خونریزی مقعدی گردد.

8 – داروهای ضد انعقاد

گاهی اوقات مصرف داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین یا آسپرین می‌تواند سبب خونریزی داخلی و گوارشی در شخص شوند.این دارو ها بمنظور کاهش احتمال ایجاد لخته خون مصرف می شوند.

9- آنژیودیسپالزی

در برخی مواقع علت خونریزی گوارشی، عروق خونی غیر طبیعی در دستگاه گوارش یا آنژیودیسپالزی می باشد. این بیماری در افراد مسن شایع‌تر است و می‌تواند بدون درد بوده و به صورت خونریزی سریع به رنگ قرمز روشن از ناحیه رکتوم  خود را نشان دهد. این بیماری اغلب در سمت راست روده بزرگ ایجاده شده که میتواند علت شناخته شده‌ای نداشته باشد.

10- سایر موارد

مواردی همچون خونریزی معده،  همچونپرولاپس رکتوم (بیرون زدن بخشی از راست‌روده از مقعد)،  کولیت ایسکمیک (التهاب روده بزرگ ناشی از کاهش جریان خون)، کوله سیستیت (التهاب کیسه صفرا)، کیست گانگلیون (التهاب روده بزرگ ناشی از عفونت) نیز میتوانند دلایل این خونریزی باشند.

تشخیص علت خونریزی مقعد

مشاهده خون روشن و بدون درد

البته اگر خونریزی خیلی قرمز و روشن باشد نشان دهنده این است که خونریزی تازه بوده و از ناحیه انتهایی روده یا همان مقعد به دلیل یا یک پارگی کوچک در پوست مقعد باشد که معمولا این نشانه بیماری هایی نظیر بواسیر، فیستول و شقاق می باشد که در صورت مشاهده این نوع خونریزی می توانید به یک متخصص جراح عمومی یا کلینیک ما نیز جهت درمان مراجعه نمائید.

درد شقاق مقعد

مشاهده خون سیاه در مدفوع یا خونریزی شدید

اگر مدفوع سیاه رنگ و یا خونریزی بسیار شدید است (Melaena) سریعا به اورژانس مراجعه کنید. معمولا خونریزی مرتبط به روده‌ بزرگ اغلب با مدفوع مخلوط شده که رنگ خون قرمز تیره‌تر است.

اگر احساس تهوع، سرگیجه، تاری دید، گیجی، غش یا کلا ناخوش احوال هستید یا بدرستی تنقس نداشتید آمبولانس خبر کنید چون نشانه‌ی از دست دادن خون زیاد است.

در این حالت بهتر است به پزشک متخصص گوارش مراجعه نمائید.

در صورتی که بدرستی متوجه نشده اید که به چه پزشکی بایستی مراجعه نمائید با ما تماس بگیرید.

چرا بایستی خون در مدفوع و خونریزی مقعدی را جدی بگیریم؟

یکی از نشانه‌ های مشکل جدی و بیماری ای مهم در سیستم گوارشی شخص همین خون در مدفوع یا خونریزی مقعدی می تواند باشد که نیاز به بررسی و پیگیری دارد. در صورتی که این مشکل بررسی نشود ممکن است سبب کم‌خونی و  سایر عوارض آن قرار گیرد. پس بهتراست پس از مشاهده خونریزی به پزشک مربوطه مراجعه نمائیم.

برای خونریزی مقعد و خون در مدفوع نزد چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان خونریزی در مقعد می توانید به یک دکتر متخصص جراح عمومی یا به اورژانس بیمارستان و یا کلینیک ما مراجعه نمائید.

درمان سریع و قطعی بیماری های مقعدی