مزایا و معایب درمان شقاق با لیزر

31/07/2019
مقایسه جراحی با چاقو و جراحی با لیزر شقاق
03/08/2019

در این مطلب می خواهید به مزایای لیزر شقاق بپردازیم و اینکه چرا درمان شقاق با لیزر بهتر از جراحی با چاقو می باشد.

امروزه یکی از بهترین و موثرترین روش‌های درمان بیماری شقاق استفاده از لیزر است و بهترین جایگزین عمل های جراحی پیچیده و پر عارضه است، اللخصوص برای کسانی که نمی توانند عمل های سنگین جراحی شقاق را تحمل کنند. زیرا بدون ایجاد هیچ گونه عارضه‌ای به درمان این بیماری می‌پردازد.

مزایای درمان شقاق با لیزر

درمان شقاق با لیزر به صورت درمان قطعی می باشد، در 95% موارد در روش جراحی چه با لیزر چه با چاقو درمان قاطع است. این فکر و ذهنیت اشتباه که خیلی ها می گویند که چندین بار انجام دادیم اما خوب نشده کاملاً اشتباه است اگر این کار را یک فرد تجربه دار و کسی که بارها این کار را انجام داده باشد انجام دهند درمان کافی و بیماری بدون برگشت خواهد بود.

یک ذهنیت غلط دیگر هم وجود دارد که که می گویند کسی با لیزر عمل نماید دچار بی اختیاری نسبت به گاز یا مدفوع می شود که این هم از یک ذهنیت غلط می باشد.

نداشتن ترس برای بیمار

در عمل جراحی به دلیل اینکه قرار است بدن زیر تیغ جراح برود و شکافته شود ترس های فراوانی را برای بیمار به همراه دارد. اما لیزر این ترس را برای بیماران به وجود نمی آورد.

دوره نقاهت کم

در روش درمان با لیزر پروسه ی درمانی بیمار در کم تر از ۱ ساعت پایان می رسد و بیمار پس از آن بلافاصله مرخص می شود. همچنین می تواند امور روزمره ی خود را آغاز کند . اما در روش عمل جراحی، بیمار برای مدت زمان ۱ الی ۲ روز پس از انجام جراحی باید در بیمارستان بستری گردد.

عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان

عمل لیزر به صورت سرپایی صورت می‌گیرد و نیازی به بستری شدن ندارد.

عدم نیاز به بیهوشی

برای درمان شقاق با لیزر نیازی به انجام بیهوشی عمومی نیست و بیمار فقط تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد که هیچ گونه عوارضی برای بیمار به همراه ندارد. اما انجام بیهوشی عمومی عوارض متعددی برای بیماران ممکن است به وجود بیاورد .

نیاز به پانسمان

یکی دیگر از مشکلاتی که روش های جراحی با خود به همراه می آورد، نیاز به پانسمان کردن است زیرا بیمار پس از عمل جراحی دچار خونریزی می شود، اما در درمان شقاق با لیزر این مشکل وجود ندارد.

کاهش درد

در روش درمان با لیزر بیمار با هیچ گونه دردی روبرو نمی شود زیرا لیزر در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند.

خونریزی

در روش درمان با لیزر خونریزی وجود ندارد زیرا لیزر، عروق کوچک بریده شده در هنگام عمل شقاق را ترمیم می کند.

بی اختیاری در دفع مدفوع و گاز روده

در روش درمان شقاق با لیزر به هیچ عنوان این مشکل به وجود نمی آید و برای عضلات و دریچه ی مقعد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، زیرا لیزر هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمی زند و مانند کوتر باعث نکروز نمی شود. به همین علت درد بعد از عمل کاهش داشته و به اسفنکتر مقعد آسیبی وارد نمی شود. این مزیت لیزر باعث کاهش عارضه بی اختیاری مقعد می شود. در صورتی که شخص مبتلا به هموروئید نیز باشد این امکان وجود دارد که شقاق و هموروئید همزمان باهم جراحی شوند.

به حداقل رساندن انتشار سلول‌های سرطانی در طول جراحی

لیزر با تبخیر کردن، سلول ها را از بین می برد. بنابراین شانس کمتری وجود دارد که سلول‌های سرطانی طی جراحی کنده شوند و از طریق سیستم لنفاوی به نقاط دیگر بدن انتشار یابند.

هزینه

هزینه های درمانی در روش لیزر نسبت به سایر روش های درمان شقاق از جمله انجام عمل جراحی بسیار کم هزینه تر است و به همین دلیل این روش درمانی یک گزینه ی خوب و مناسب برای درمان شقاق محسوب می شود.

عدم ابتلا به بیماری های ویروسی و کنترل عفونت

اشعه لیزر در دمای 2000 درجه فارنهایت عمل می‌کند درنتیجه باکتر‌ی‌ها در تماس با لیزر از بین می‌روند و محیط عمل استریل می شود. بنابراین انتقال بیماری های ویروسی از جمله هپاتیت و ایدز در لیزر درمانی به صفر می رسد.

کاهش تورم

برش بافت بااستفاده از اسکالپل یا قیچی جراحی، سیستم گردش خون و سیستم لنفاوی را تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه التهاب ایجاد می‌شود. اما لیزر باعث کاهش تورم و در نتیجه راحت‌تر شدن دوران نقاهت خواهد شد.