بهترین روش های درمان شقاق در بارداری | پزشکان کلینیک لیزر شفا
درمان شقاق در بارداری

همه چیز درباره درمان شقاق در بارداری

در دوران بارداری ممکن است ناراحتی‌های زیادی به علت افزایش وزن و همچنین تغییرات هورمونی که در بدن زنان باردار اتفاق می‌افتد، به وجود بیاید. یکی از این بیماری‌ها، بیماری شقاق در بارداری می‌باشد. برای اینکه با درمان شقاق در بارداری آشنا شویم، باید به طور دقیق با این بیماری آشنا شویم. به طور دقیق‌تر اگر بخواهیم بگوییم در دوران بارداری، عواملی همچون افزایش وزن، یبوست و در نهایت افزایش فشار به بافت‌های لگن و مقعد باعث به وجود آمدن بیماری شقاق می‌شود. نام دیگر این بیماری یا به عبارتی نام علمی آن فیشر مقعدی است. در پی بروز این بیماری پوست اطراف مقعد کشیده شده و به دنبال آن از هم گسیختگی بافت به وجود آمده تا در نهایت شقاق حاصل می‌شود.

اگر بخواهیم به زبانی ساده بیان کنیم، فیشر مقعدی در واقع به صورت یک زخم کهنه است که به صورت یک تکه پوستی با لبه‌های سفید همراه با یک کف سفید نمایان می‌شود. ممکن است شقاق در شخص هنگام دفع یا حتی چند ساعت پس از دفع خود را بروز دهد. به این صورت که ممکن است فرد هنگام دفع نیز خونریزی داشته باشد، خونی به رنگ روشن در حد چند قطره. در حالت دیگر ممکن است بیمار در هنگام دفع مشکلی نداشته باشد اما تا چند ساعت پس از آن احساس درد و سوزش در ناحیه مقعد خود داشته باشد. در این صورت شخص به شقاق یا فیشر مبتلا شده است. همچنین شقاق بیشتر در ناحیه پشتی مقعد یا خلفی به دلیل خونرسانی کمتر اتفاق می‌افتد تا بخش قدامی.

شقاق در بارداری

علائم شقاق در بارداری چه می‌باشد؟

در زیر یک لیست از علائم و نشانه‌های شقاق در بارداری برای شما عزیزان به منظور مرور تهیه شده است:

• درد، خارش و سوزش در اطراف مقعد به خصوص هنگام دفع مدفوع
  • خونریزی هنگام دفع مدفوع
  • سرخ شدن مقعد و اطراف آن
  • تورم و التهاب اطراف مقعد
  • ترک‌های پوستی مشخص به صورت طولی
  • تب

در هر صورت است اولین قدم برای شناسایی شقاق در بارداری مراجعه به پزشک، گرفتن شرح حال شما توسط پزشک و نهایتا معاینه دقیق شما می‌باشد.

از علل ایجاد شقاق در بارداری چه می‌دانید؟

برای درمان شقاق در بارداری قدم اول شناسایی علت به وجود آورنده آن می‌باشد. در زیر لیست این عوامل را برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم:

• یبوست؛ یبوست در بارداری معمولا به علت کم تحرکی، رژیم غذایی نادرست و خالی از فیبر اتفاق می‌افتد. تغییرات هورمونی، استرس و اضطراب نیز در تشدید یبوست موثرند. برای رفع یبوست علاوه بر رعایت رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبر، نوشیدن آب کافی در روز و پیاده روی سبک به زنان باردار توصیه می‌شود. همچنین استفاده از میوه، سبزیجات و روغن زیتون برای رفع یبوست به شدت توصیه می‌شود.
  • کم تحرکی زنان باردار؛ زنان باردار و یا اطرافیانشان فکر می‌کنند هر گونه فعالیت فیزیکی برای آن‌ها مضر می‌باشد در صورتی که با نظر پزشک زنان نه تنها فعالیت فیزیکی سبک در روز مانند پیاده‌روی و نرمش روزانه مضر نمی‌باشد بلکه علاوه بر دور کردن حس افسردگی از زنان باردار، به افزایش فعالیت آن‌ها منجر می‌شود و در نتیجه از یبوست و به دنبال آن شقاق در بارداری جلوگیری می‌کند.
  • تغییرات هورمونی؛ یکی از مهم‌ترین عواملی که ممکن است باعث شود روال طبیعی بدن شما به هم بخورد. در بارداری هورمون پروژسترون که مخصوص بارداری است، افزایش می‌یابد. این هورمون باعث ایجاد یبوست و در نهایت فیشر مقعدی می‌شود.

شقاق در بارداری

روش‌های خانگی به منظور درمان شقاق در بارداری

در این قسمت به بیان روش‌های خانگی درمان شقاق در بارداری می‌پردازیم. البته این روش‌ها در صورتی که بیماری خیلی پیشرفته نباشد، کاربرد دارد. نشانه دیگر برای اینکه متوجه شوید، روش‌های خانگی درمان شقاق در بارداری مثبت واقع شده‌اند یا نه؟ این است که ببینید درد، خونریزی، التهاب و یا هر علامتی که مربوط به شقاق بوده و شما داشته‌اید، کاهش یافته یا خیر؟ اگر جواب شما منفی است، پس باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و تحت نظر وی درمان شقاق در بارداری را آغاز کنید. در مراجعه به پزشک، وی پس از دریافت شرح حال دقیق از شما، روش درمانی مورد نظر برای شما را اعمال می‌کند. در زیر لیست روش‌های درمان شقاق در بارداری بیان شده است:

• مصرف مرتب روغن زیتون همراه با هر وعده غذایی
  • نشستن در تشت آب گرم به مدت 15 الی 20 دقیقه به منظور کاهش درد و التهاب
  • استفاده از رژیم غذایی سرشار از فیبر شامل میوه و سبزیجات
  • نوشیدن آب و مایعات فراوان به میزان 6 الی 8 لیوان در روز
  • تمیز نگه داشتن و خشک نگه داشتن مقعد
  • استفاده از سرکه سیب به علت خاصیت ضد میکروبی
  • استفاده از ژل آلوئه‌ورا به منظور تسکین درد و التهاب

تمام موارد ذکر شده مانع ایجاد یبوست شده، زیرا یبوست مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل ایجاد فیشر یا شقاق در بارداری می‌باشد. اما در صورتی که از روش‌های فوق جوابی نگرفتید، باید به پزشک مراجعه کنید تا بسته به وضعیت شما عمل جراحی یا لیزر را تجویز کند. معمولا سعی پزشکان بر این است برای درمان شقاق در بارداری از مجموعه‌ای از روش‌های درمانی استفاده کنند. به این صورت که برای زنان باردار، داروهای آنتی‌بیوتیکی که برای جنین ضرری نداشته باشد را به همراه پماد و ژل‌های مخصوص برای کاهش درد و التهاب، برای مادر تجویز می‌کنند تا در صورت عدم درمان شقاق در بارداری، برای درمان آن بعد از زایمان فرد اقدام کنند.