چسبندگی چيست؟

چسبندگی روده چيست؟

در خیلی مواقع در كلینیك با بیمارانی مواجه میشویم كه دچار بعضی علایم هستند كه به پزشك متخصص مراجعه و توسط پزشك به آنان گفته میشود كه علایم آنها ناشی از چسبندگی است، اما بطور كامل به آنها توضیح داده نمیشود و این باعث سردرگمی بیماران میشود به همین خاطر ابتدا تعریفی از چسبندگی داده میشود.

چسبندگی چیست؟

تمام ارگان ها در بدن و در مجاورت هم قرار دارند و با پوشش مناسب كه همانا پوست و عضلات و فاشیای مربوطه حفاظت میشوند، مثلا داخل حفره شكم معده روده ها، كبد، كیسه صفرا و غیرو قرار دارند و اینها هیچگونه چسبندگی به هم ندارند اما اگر عفونتی داخل شكم اتفاق افتد و یا عمل جراحی روی اعضای داخل شكمی انجام شود بعد از ترمیم احشاء داخل شكمی به هم نزدیك شده و بهم می چسبند كه در اكثر موارد بهبود میابد ولی گاهی چسبندگی تداوم میابد و باعث علائمی مثل دردهای مزمن شكمی، تهوع و استفراغ و گاهی انسداد میشود.

دلایل بوجود آمدن چسبندگی

در اندام ها نیز همین مسئله وجود دارد مثلا در پاره شدن عضلات دست و ترمیم آن با بخیه آنها منجر به ایجاد چسبندگی بین عضلات، اعصاب و عروق خونی میشود كه میتواند منجر به محدودیت حركتی و غیرو شود.

یك مورد نسبتا شایع در خانمها عفونت های لگنی است كه در نهایت منجر به چسبندگی بین رحم و تخمدانها و لوله های رحمی و روده ها میشود و میتواند منجر به دردهای حین قاعدگی وحتی نازایی شود.

از توضیحات که در بالا داده شد مشخص میشود كه چسبندگی یك واكنش طبیعی اعضای بدن به عفونت ها و یا اعمال جراحی و صدمات مختلف میباشد و چندان هم شایع نیست. بنابراین گفته بیماران كه هر مشكل خود را به چسبندگی نسبت میدهند صحیح نمیباشد مگر آنكه زمینه ایجاد چسبندگی همانطور كه توضیح داده شد وجود داشته باشد.