آبسه مقعدی و هموروئید چه فرقی باهم دارند؟ - کلینیک لیزر شفا

آبسه مقعدی و هموروئید چه فرقی با هم دارند؟

آبسه مقعدی و هموروئید هر دو جز بیماری‌های دردناک در ناحیه مقعد هستند و گاهی به دلیل علائم و نشانه های مشابهی که دارند، افراد غیر متخصص به اشتباه این دو بیماری را با هم یکسان می‌دانند و تفاوتی قائل نمی‌شوند. در ادامه به بررسی نشانه‌ها و علائم مشابه و همچنین تفاوت‌های آبسه مقعدی و هموروئید می‌پردازیم.

بررسی ماهیت بواسیر و آبسه مقعدی

قبل از اینکه به بررسی تفاوت های هموروئید و آبسه مقعدی بپردازیم باید با ماهیت بیماری ها و اینکه آبسه مقعدی و بواسیر چیست آشنا شویم:

بواسیر یا هموروئید(Hemorrhoids): زائده هایی گوشتی که در داخل و خارج از مقعد در اثر فشار بیش از اندازه بوجود آمده و با درد حین دفع و خونریزی قطره‌ای نمایان می‌شود.

آبسه مقعدی و هموروئید چه فرقی با هم دارند

تفاوت و تشخیص آبسه و هموروئید با توجه به علائم آن

با توجه به علائم بواسیر می‌توانید تفاوت آبسه مقعدی از این بیماری را تشخیص دهید:

علائم بواسیر:

• خونریزی به رنگ قرمز روشن
  • سوزش و خارش اطراف مقعد
  • وجود توده‌های گوشتی بیرون زده
  • درد حین دفع و یا هنگام فعالیت های روزمره مانند نشستن

بیشتر بدانید: علائم و نشانه‌های انواع هموروئید (بواسیر)

آبسه آنورکتال (پری آنال-Anal abscess): آبسه مقعدی زمانی ایجاد می‌شود که عفونت و چرک در زیر پوست اطراف مقعد جمع شود و توده‌ای عفونی همراه با تب و درد ممتد و مزمن بوجود آورد.

با توجه به نشانه‌های آبسه آنورکتال می‌توانید تفاوت این عارضه را از بواسیر تشخیص دهید:

علائم آبسه مقعدی:

مقایسه در علل بروز آبسه مقعدی و هموروئید

یکی از راه هایی که به کمک آن می‌توانید فرق هموروئید و آبسه مقعدی را تشخیص دهید، بررسی تفاوت علل بروز این دو عارضه است. در ادامه به بررسی علل بروز آبسه مقعدی و علل بروز هموروئید می‌پردازیم.

علت بروز آبسه آنورکتال

آبسه مقعدی ممکن است زمانی بوجود بیاید که یک بافت یا غده باز در اطراف مقعد دچار عفونت شود و غدد چرکی آبسه را در اطراف مقعد بوجود آورد. علت‌های رایج بروز آبسه مقعدی عبارتند از:

• اسهال و یبوست
  • بیماری های مقاربتی (STI)
  • فیشر یا شقاق مقعدی (Fissure)
  • بیماری های التهابی روده مانند دیورتیکولیت
  • ابتلا به بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی مانند HIV

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بیشتر با بیماری آبسه مقعدی آشنا شوید مقاله زیر را مطالعه کنید:

بیشتر بدانید: آبسه مقعدی چیست؟ + راه های تشخیص و درمان آبسه مقعدی

علت بروز هموروئید یا بواسیر

عوامل متعددی وجود دارد که علت بیماری هموروئید می‌باشند که در زیر به برخی از این علل می‌پردازیم:

• چاقی مفرط
  • یبوست مزمن
  • برنامه غذایی کم فیبر
  • فشار آوردن هنگام دفع مدفوع

برای آشنایی بیشتر با دلایل بروز هموروئید، کلیک کنید.

آیا آبسه مقعدی و هموروئید شباهتی به هم دارند؟

علائم و نشانه‌های آبسه مقعدی و هموروئید جز مواردی هستند که بیماران در خانه و با یک بررسی سطحی، ممکن است این دو عارضه را یکسان بدانند و تفاوتی میان آن‌ها قائل نشوند. هر دو به شکل توده‌هایی متورم و دردناک در اطراف مقعد ظاهر شده و می‌توانند فعالیت های روزمره شما را با درد فراوانی همراه کند.

آبسه آنورکتال و بواسیر در دیگر علائم شباهتی به یکدیگر نداشته و سایر علائم هر دو بیماری، تفاوت میان این دو محسوب می‌شوند.

نتیجه گیری در تفاوت بواسیر و آبسه مقعدی

به طور کلی می‌‌توانیم تفاوت بین آبسه مقعدی و هموروئید را در تفاوت میان نشانه‌ها و علائم آن‌ها خلاصه کرد:

• توده‌های آبسه درد بسیار زیاد و اندازه بسیار بیشتری نسبت به توده‌های هموروئید دارند.
  • آبسه های مقعدی توده‌های حاوی چرک و عفونت در اطراف مقعد هستند. اما بواسیر توده‌های بیرون زده از دهانه مقعدی هستند که گاهی به صورت ناگهانی با یک لخته از خون همراه هستند.
  • آبسه آنورکتال در صورت عدم درمان می‌تواند عوارضی همچون تب و لرز را به همراه داشته باشد، در حالیکه بواسیر چنین اختلالاتی را به همراه نخواهد داشت.
  • بواسیر توده‌هایی سفت هستند که حین لمس درد ندارند، اما آبسه مقعدی توده‌هایی نرم بوده که حین لمس درد بسیار زیادی دارند.

تفاوت در روش های درمان آبسه مقعدی و هموروئید

برای درمان اغلب بیماری‌های مقعدی از روش‌های رایجی مانند جراحی سنتی با چاقو و یا لیزر درمانی به کمک لیزرهای پرتوان صورت می‌گیرد. با این حال برخی از بیماری‌ها همچون آبسه مقعدی و هموروئید، ممکن است روش‌های متفاوتی در درمان داشته باشند.

درمان آبسه مقعدی:

آبسه های پری آنال اغلب به کمک لیزر و یا چاقو در جراحی سنتی باز شده و چرک و عفونت داخل این بافت‌ها تخیله می‌گردد.

روش تخلیه آبسه جز مواردی است که اگر با دقت و تحت نظر پزشک متخصص صورت نگیرد، می‌تواند فیستول مقعد را رقم بزند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را درباره فیستول مقعدی مطالعه کنید:

درمان فیستول با لیزر؛ درمانی سریع و قطعی

برای درمان آبسه‌های آنورکتال حتما به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید تا درمان شما بدون نگرانی صورت گیرد.

درمان هموروئید یا بواسیر:

برای درمان بواسیر هم از دو روش جراحی سنتی با چاقو و لیزر استفاده می‌شود اما در کنار این دو، با توجه به شدت و وخامت بیماری از سایر روش‌هایی همچون رابربند و یا تزریق (اسکروتراپی) استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: چه دلایلی باعث بروز بیماری هموروئید می‌شود؟درمان بواسیر از روش خانگی تا تیغ و لیزر

تفاوت در عوارض عدم درمان هموروئید و آبسه مقعدی

در صورتی که بیماری های هموروئید و آبسه مقعدی به موقع درمان نشوند می‌توانند عوارضی را رقم بزنند که با بررسی هرکدام از این عوارض می‌توانیم به تفاوت بین آبسه آنورکتال و بواسیر پی ببریم.

عوارض درمان نکردن هموروئید:

• بروز لخته های خون
  • در موارد نادر، کم خونی
  • بیرون زدگی شدید توده‌ها

عوارض درمان نکردن آبسه مقعدی:

تفاوت در نحوه تشخیص آبسه مقعدی و هموروئید

برای تشخیص بیماری های مقعدی روش های مشخصی وجود دارد و هیچ تفاوتی بین نحوه تشخیص هموروئید و آبسه مقعدی وجود ندارد. شما برای تشخیص دقیق و درمان آبسه پری آنال و بواسیر خودتان بهتر است تا به پزشک متخصص گوارش و یا متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

دکتر برای شناسایی بواسیر و آبسه مقعدی شما از روش‌های متفاوتی استفاده نکرده و از روش‌های تشخیصی زیر استفاده می‌کنند:

1. معاینه فیزیکی و چشمی بیمار
  2. معاینه با دست (به کمک دستکش)
  3. معاینه با دستگاه‌ (آنوسکوپ و سیگموئیدسکوپ)

سوالات متداول درباره تفاوت هموروئید و آبسه مقعدی

خیر؛ ماهیت و علت بروز بیماری های هموروئید و آبسه مقعدی از یکدیگر متفاوت بوده و هموروئید باعث ایجاد آبسه مقعدی نمی‌شود
در صورتیکه بیماری به موقع درمان شود خطری برای جان بیمار ندارد. اما اگر آبسه درمان نشود، می‌تواند منجر به عفونت و یا تشکیل فیستول شود.
متاسفانه بله. اگر آبسه به خوبی درمان نشود و اگر رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبری نداشته باشید ممکن است بواسیر و آبسه شما دوباره عود کند.
به طور کلی خیر؛ اما اگر که بواسیر درمان نشود و به شدت بیماری اضافه شود احتمال عفونی شدن توده‌ها وجود دارد. اما توده‌های هموروئید هرگز مانند آبسه نخواهند شد.
بهترین و مطمئن‌ترین راه برای درمان آبسه آنورکتال و هموروئید، درمان این رو بیماری به کمک لیزرهای پرتوان است.
هر زمان که توده‌های دردناک، ناراحتی، ترشحات و یا خونریزی را همراه با آبسه پری آنال و هموروئید تجربه کردید، بهتر است تا به پزشک متخصص مراجعه کنید.
برای تشخیص تفاوت بین هموروئید و آبسه مقعدی توصیه می‌شود تا علائم، روش های درمان و علل بروز بیماری را بررسی کنید.