درمان جراحی لیزر هموروئید یا بواسیر

قبل از اینکه درمان جراحی با لیزر هموروئید بپردازیم به تعریف ابتدایی هموروئید یا همان بواسیر میپردازیم.

تعریف هموروئید به زبان ساده

به زبان ساده واریس سیاهرگهای (وریدهای) مخرج را بواسیر یا هموروئید گویند و واریس اتساع و گشاد شدن و پیچ در پیچ شدن سیاهرگهاست.

هموروئیدها جزء طبیعی از ساختمان مخرج هستند و به بسته شدن کامل مخرج در زمان استراحت سیستم اسفنکتری کمک می کنند و درمان بواسیر تنها در صورتی ضرورت دارد که این بواسیرها مشکل ایجاد کرده باشند.

خون که محتوای اکسیژن و مواد مغزی است توسط شریانها (سرخرگها) به مخرج رسیده و توسط سیاهرگها (وریدها) به قلب باز می گردد. جهت گردش خون همیشه یکطرفه  می باشد. اگر به هر دلیلی در سر راه بازگشت خون توسط سیاهرگها مانعی ایجاد شود به تدریج فشار داخل سیاهرگها افزایش یافته و این مسئله باعث گشادی سیاهرگها و پیچ در پیچ شدن آنها (یعنی واریس وریدهای مخرج که همان هموروئید است) می شود.

در مخرج دو شبکه وریدی داخلی و خارجی وجود دارد.

شیوع بیماری هموروئید

5% افراد بالای 50 سال دچار بواسیر هستند که خوشبختانه فقط 5% آنها علامتدار می شود و در زیر بیست سالگی بسیار کمتر دیده می شود.

علل بیماری هموروئید یا بواسیر

شایعترین علت آن یبوست و اسهال طولانی و زور زدن (straining) در موقع دفع مدفوع می باشد. هر 3 عامل فوق سبب افزایش فشار داخل شکم شده و مانع بازگشت خون وریدی در مخرج می شوند. هر عامل دیگری نیز که مانع بازگشت خون ورید بشود می تواند سبب بروز هموروئید گردد مانند :

• چاقی (حجم فراوان چربیهای داخل شکم سبب افزایش فشار داخل شکم می شود)
  • سیروز کبد نیز در راه بازگشت خون وریدی مخرج ایجاد مانع کرده و سبب بواسیر می شود.
  • حاملگی (بزرگی رحم سبب افزایش فشار داخل شکم می شود) و نیز بلند کردن اجسام سنگین سبب بواسیر می شود.
  • گاهی با وجود تمام بررسی ها علت مشخص و واضحی یافت نمی شود در دنیا معمولا افزایش فشار داخلی مخرج سبب بواسیر می شود.
  • ارث نقش قابل توجهی در ایجاد بواسیر ندارد اما چون شیوع آن بالا می باشد می تواند در افراد متعددی از یک خانواده وجود داشته باشد. خب این می تواند از رژیم غذایی یک خانواده که اغلب مشابه است باشد.

از طریق ایجاد یبوست و بالابردن فشار داخل کانال مخرج سبب بواسیر می شود که هر چه سریعتر بایستی درمان بواسیر را سپری نمود.

درمان و جراحی با لیزر بواسیر

علائم هموروئید | بواسیر

95-90% مبتلا شدگان به بیماری بواسیرها بدون علامت هستند. تظاهرات شایع و مهم هموروئید خونریزی بدون درد و بیرون زدگی protrusion می باشد علائم در بواسیر داخلی و خارجی متفاوت است.

شایعترین بواسیر داخلی علامت خونریزی قرمز روشن است و معمولا توام با درد نیست. احساس دفع ناکامل مدفوع و عدم تخلیه کامل روده و نیز ترشح اطراف مقعد و رطوبت آن و گاهی نیز باعث ایجاد توده ها و تورم مقعد شده که با زور زدنstraining بیشتر می شود.

لیزر بواسیر (هموروئید)

دراینجا دو نکته مهم وجود دارد:

• بواسیر از علل سرطان روده نیست اما بواسیر وجود همزمان سرطان روده را نفی نمی کند و چون سن شیوع سرطان روده بالای 40 سالگی (مثل هموروئید است) و بعلاوه علامت شایع هر دو بیماری (هموروئید و سرطان روده) خونریزی است لذا در همه موارد هموروئید (خاصه در بالای 40 سالگی) و بخصوص اگر علامت شایع آن خونریزی باشد بیمار را باید جهت تشخیص دقیق تر مورد اندوسکوپی (رکنوسگیموئیدسکپی) قرار داد.
  • از دیگر علل خونریزی مقعد پولیپ رکتوم (راست روده) و شقاق مخرج است که آنها هم در (رکنوسیگموئیدسکپی) مشخص می شوند.
  • بواسیر خارجی معمولا سبب برجستگی یا تورم به اندازه نخود یا لوبیا در مقعد و یا اطراف آن می شود و گاهی نیز سبب دفع خون روشن خواهد شد

به دو نکته مهم توجه فرمائید اول اینکه بواسیر معمولا سبب دفع خون سیاهرنگ نمی شود و دوم اینکه در صورت دفع خون سیاهرنگ (MELEMA) باید علل دیگری را بررسی و جستجو نمود.

تشخیص هموروئید

روش تشخیص هموروئید و بواسیر

شرح حال دقیق و معاینه (مشاهده و معاینه با انگشت) و نهایتا رکتوسیگموئیدسکپی کلیدهای اصلی تشخیص و درمان بواسیر هستند.

انواع درجات بیماری بواسیر

بواسیر یا هموروئید بر اساس شدت آن به 4 نوع درجه بندی می شوند:

• بواسیر درجه1

سیاهرگهای گشاد شده اند ولی هرگز از مقعد خارج نمی شوند و تنها علامت آنها خونریزی است.

• بواسیر درجه2

سیاهرگهای گشاد شده در زمان دفع از مقعد خارج می شوند لیکن با پایان اجابت مزاج خودبخود به داخل مقعد بازگشت می کنند.

• بواسیر درجه 3

توده های بواسیری با دفع مقعد خارج می شوند ولی خودبخود به داخل مقعد باز نمی گردند بلکه با کمک دست به داخل بازگردانده می شوند.

• بواسیر درجه4

توده های بواسیری حتی به کمک دست به داخل مقعد بر نمی گردند و همیشه در بیرون از مقعد وجود دارند.

بواسیر یا همان همورئید

انواع روش های درمانی و جراحی بواسیر | هموروئید

1- درمان داروئی (کنسرواتیو و غیر جراحی)

در بواسیر درجه1 که تنها علامت آن خونریزی در زمان دفع می باشد و در نوع درجه 2 اقدامات کنسرواتیو و غیر جراحی مثل افزودن فیبر غذای ملین و پرهیز از زور زدن و نیز استفاده از لگن آب گرم) معمولا در طی 5-4 روز سبب درمان بیماری می شود روزانه حدود 100تا150 گرم فیبر غذایی بصورت میوه جات و سبزیجات تازه یا سالاد باید استفاده نمائید.

افزایش فیبر غذایی سبب دفع یبوست و مانع زور زدن (STRAINING) می شود و رگهای گشاد شده به تدریج جمع می شوند تنها استثناء دستور فوق، بواسیر بعلت اسهال طولانی مثلا در جریان کولیت اولسروز می باشد و البته در این موارد باید اسهال را درمان نمود. لگن آب گرم(40-37) بصورتی که مطبوع بیمار باشد روزانه 3بار و هر دفعه20 دقیقه سبب کاهش فعالیت و توان اسفنکترهای مخرج و به تبع آن کاهش فشار داخل مخرج می شود.

هموروئید

2- پمادهای ضد هموروئید

همگی در درمان بواسیر بیفایده اند و استفاده از آنها غیر ضروری است. در صورت یبوست شدید مقاوم به رژیم پرفیبر از ملین استفاده کنید.

3- لیزر هموروئید (اشعه درمانی یا فتوگواگولاسیون مادون قرمز)

لیزر بواسیر یک درمان مناسب و سرپایی برای همه نوع هموروئید ها چه کوچک و چه بزرگ مناسب می باشد.

4- جراحی سنتی با چاقوی هموروئید (بواسیر)

جراحی سنتی با چاقو هموروئید همانند جراحی لیزر می باشد و انواع هموروئید را درمان می نماید.

جراحی لیزر بواسیر (هموروئید)

امروزه جراحی لیزر بدلیل مزایای بسیار آن نسبت به جراحی سنتی رواج یافته است. در واقع نتیجه درمانی جراحی لیزر هموروئید با جراحی سنتی تفاوتی ندارد ولی بیمار در جراحی بالیزر سختی یک جراحی که همگی با سختی های آن آشنا هستند را تحمل نخواهد کرد و فرآیند جراحی لیزر بسیار راحت تر از جراحی معمولی می باشد.

درمان هموروئید (بواسیر) بالیزر

در زیر به برخی از مزایای درمان لیزر بواسیر می پردازیم:

مزایای لیزر بواسیر

•  عمل لیزر هموروئید بطور سرپایی و بدون بیهوشی می باشد.
  •  درد بعد از عمل با لیزر کیست مویی نسبت به جراحی سنتی بسیارکمتر و میزان خونریزی نیز کمتر است همچنین میزان عود کمتر است. زیرا در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی با جراجی لیزر، انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند و در نتیجه بیمار بعد از عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد.
  • نیازی به پانسمان داخلی (توپی یا تامپون) ندارد که معمولا در جراحی سنتی اجباری و خارج کردن آن بسیار دردناک است.
  • نسبت به جراحی با چاقو در جراحی لیزر خون ریزی هنگام عمل بسیار کاهش میابد.
  • لیزر سبب کاهش عارضه بی اختیاری مقعد خواهد شد.
  • انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.
  • بیمار سریعا می تواند پس از جراحی لیزر هموروئید به فعالیت های روزمره خود بپردازد. زیرا نیازی به بستری در بیمارستان و گرفتن بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی که یکی از علل ترس بیماران است نداشته و متعاقب آن نیازی به استراحت چند روزه در منزل که از ضروریات جراحی سنتی است را ندارند و از روز بعد از عمل میتوانند به سرکار خود بازگردند زیرا بیمار بیهوشی نگرفته و درد زیادی بعد از عمل ندارد.

جراحی لیزر بواسیر

هزینه عمل جراحی لیزر هموروئید

میزان هزینه جراحی بواسیر بستگی به میزان وسعت و شدت بیماری دارد، زیرا  هزینه عمل جراحی این بیماری را نمیتوان دقیق و بدون معاینه پیشین اعلام نمود، در این مورد پس از معاینه توسط پزشک متخصص هموروئید هزینه دقیق قابل بیان خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه های جراحی با لیزر و نحوه پوشش بیمه درمانی این بیماری اینجا کلیک نمائید.

تجربه جراحی های موفق کلینیک شفا

اين مركز اولين مركز درمان بيماريهای مقعد با ليزر از سال 1384 ميباشد و در طی اين مدت بيش از پنجاه هزار مراجعه كننده و بيش از پانزده هزار عمل با ليزر در آن انجام شده كه منجر به كسب تجربه بسيار بالايي نزد پزشكان شاغل در آن گرديده است.

در اين مركز مراجعين مبتلا به بیماری هموروئید ابتدا توسط پزشكان متخصص خانم و آقا معاينه شده و پس از تشخيص دقیق بيماری توسط پزشکان راهكار مناسب به بيمار ارايه ميگردد اين درمان ميتواند شامل درمان دارویی يا درمان با ليزر هموروئید باشد كه در هر صورت باعث بهبود سريع بيمار بدون بستری شدن در بيمارستان و بيهوشي است که در اکثر مواقع از روز بعد بيمار ميتواند سر كار خود حاضر شود و به کارهای روزمره خود بازگردند.

عمل بواسیر با لیزر

آیا تجربه پزشک نقشی در درمان بیماری هموروئید دارد یا خیر؟

در کلینیک شفا بیش از 15 سال است که تمرکز صرفا بر روی درمان بیماری های نشیمنگاهی بوده و تجربه ای ارزشمند در طی این سال ها کسب شده است که نقش این تجربه در کاهش درصد عود بیماری و تشخیض و درمان صحیح بیماری بسیار ارزشمند می باشد.

تصویر عکس های قبل و بعد جراحی انواع هموروئید