درمان درد و سوزش مقعد در دوران بارداری و پیشگیری از آن | کلینیک لیزر شفا
درمان درد و سوزش مقعد در بارداری

برای اینکه با درمان درد و سوزش مقعد در بارداری آشنا شوید، ابتدا باید بدانیم درد و سوزش در مقعد چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

همانطور که از نام این بیماری پیداست، پیدایش احساس خارش در مقعد و یا اطراف آن به گونه‌ای که دیگر آزاردهنده باشد و اینکه همراه با درد باشد را درد و سوزش مقعد در بارداری می‌نامند.

درمان سوزش و درد در دوران بارداری

عوامل ایجاد درد و سوزش مقعد در بارداری چیست ؟

درد و سوزش مقعد در بارداری معمولا می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند عوامل زیر باشد:

• شقاق یا فیشر مقعدی؛ همانند مورد اول و دوم برطرف می‌شود.
  • هموروئید یا بواسیر؛ راه‎‌های درمان دارویی و یا جراحی لیزر پیشنهاد می‌شود.
  • کرمک یا انگل؛ برای این کار می‌توانید یک نوار چسبی را روی مقعد قرار دهید و اجازه دهید شب تا صبح بماند اگر صبح روز بعد روی آن تخم‌های سفیدی قرار داشت، پس دچار کرمک یا انگل هستید که با مصرف دارو برطرف می‌شود. کرمک در واقع نوعی انگل است که تخم‌های خود را اطراف پوست مقعد می‌ریزد.
  • استفاده از لباس‌های زیر تنگ و غیر نخی
  • خارش هنگام ورزش که با دوش گرفتن و رعایت بهداشت برطرف می‌شود.
  • کیست مویی؛ یعنی رشد مو به جای اینکه به سمت خارج پوست باشد به سمت داخل اتفاق بیفتد.
  • عفونت قارچی که ممکن است به عفونت مقعدی نیز منجر شود
  • انجام رابطه مقعدی
  • مشکلات گوارشی؛ نظیر اسهال، بی‌اختیاری مدفوع و …
  • برای تشخیص نهایی این بیماری نیز ممکن است پس از گرفتن شرح حال دقیق شما توسط پزشک و همچنین پرسیدن عادات غذایی شما برای دقیق‌تر نظر دادن، پزشک برای شما کولونوسکوپی و یا پروکتوسکوپی را تجویز کند.

عوامل درد و سوزش مقعد

درمان درد و سوزش مقعد در بارداری با روش‌های زیر

برای درمان درد و سوزش مقعد در بارداری حتما باید از علت به وجود آورنده آن مطمئن شوید و سپس اقدام کنید. در زیر روش‌های درمانی مختلفی برای درمان درد و سوزش مقعد در بارداری ارائه می‌شود:

• استفاده از پماد هیدروکورتیزون؛ به منظور رفع التهاب و خارش مقعد تجویز می‌شود که بسیار موثر است.
  • استفاده از آنتی هیستامین؛ اگر سوزش و خارش مقعد، شب هنگام شدیدتر شود، معمولا توسط پزشک تجویز می‌شود.
  • به منظور دفع انگل یا کرمک نیز دارو درمانی صورت می‌گیرد.
  • استفاده از داروهای بی حس کننده نظیر لیدوکائین نیز می‌تواند به طور موقت در کاهش درد، سوزش مقعد موثر واقع شود.

درمان‌های گیاهی برای درمان درد و سوزش مقعد در بارداری

در زیر نسخه‌های گیاهی به منظور درمان درد و سوزش مقعد در بارداری ارائه می‌شود:

• استفاده از سرکه سیب: سرکه سیب خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد، هم می‌توانید آن را روزانه میل کنید و هم اینکه به تشت آب گرم اضافه کنید و در آن به منظور کاهش التهاب و درد بنشینید.
  • مصرف سیر در از بین بردن سوزش و عفونت‌های قارچی توصیه می‌شود. همچنین می‌توانید از شیاف سیر نیز استفاده کنید.
  • استفاده از گیاه شیرین بیان نیز برای رفع درد، سوزش و خارش نیز مفید می‌باشد.
  • گنجاندن فیبر در رژیم غذایی؛ از آنجایی که یکی از علل اصلی درد و سوزش مقعد، یبوست می‌باشد. مصرف میوه و سبزیجات می‌تواند این مسئله را تا حدود زیادی برطرف کند. همچنین نوشیدن آب و مایعات فراوان را فراموش نکنید.

مراجعه به پزشک متخصص

پیشنهاد میشود تمام موارد فوق زیر نظر پزشک متخصص انجام گردد.  پزشک پس از بررسی شرح حال شما و معاینه دقیق شما، در صورتی که نیاز باشد برای شما آزمایش می‌نویسد تا همه جوانب را بررسی کند. پس از آن ممکن است درمان‌های دارویی و استعمال پماد را برای شما تجویز کند و در صورتی که نیاز به جراحی باشد، به احتمال زیاد این امر را به بعد از زایمان شما موکول می‌کند.

نقش یبوست در سوزش مقعد در دوران بارداری

نکته بسیار مهم برای درمان درد و سوزش مقعد در بارداری، جلوگیری از یبوست و یا رفع آن در بارداری می‌باشد. در بارداری به علت تغییرات هورمونی و افزایش سطح ترشحات بعضی از هورمون‌ها مانند هورمون پروژسترون، حرکت غذا در روده و دستگاه گوارش کند می‌شود و به دنبال آن یبوست ایجاد می‌شود. همچنین مصرف مکمل آهن، کم تحرکی زنان باردار، افزایش وزن و به دنبال آن فشار به عروق و رگ‌های خونی مقعد، مصرف بسیار کم مواد فیبردار مانند میوه و سبزیجات و عدم نوشیدن آب و مایعات به میزان فراوان باعث یبوست و تشدید آن می‌شوند.

نتیجه گیری

این احتمال نیز وجود دارد پس از اتمام بارداری و زایمان شما تا حد زیادی، درد و سوزش مقعد در بارداری بهبود یابد. این مسئله که البته کمی زمانبر است، معمولا به علت کاهش وزن بعد از زایمان و برگشتن فرد به وزن نرمال خودش اتفاق می‌افتد.

در واقع باید گفت درد مقعد و سوزش آن در بارداری به خودی خود یک بیماری نیست. به عبارتی دیگر معلولی می‌باشد که ناشی از علت دیگری است که دقیقا هم همان علت باید مورد بررسی قرار بگیرد. برای مثال درد و سوزش مقعدی ممکن است ناشی از بواسیر یا هموروئید باشد که در نتیجه باید بواسیر در شخص برطرف شود و یا اگر ناشی از فیشر یا فیستول باشد، باید ابتدا این بیماری برطرف شود تا علائمی مانند درد، سوزش و خارش در مقعد هم از بین برود.