پرسش و پاسخ به سوالات درد و خونریزی مقعدی
مطالب مرتبط با فیستول مقعد
25/09/2019

درمان فیستول مقعدی

درمان قطعی فیستول مقعد جراحی و لیزر است. یک جراحی کوچک به منظور برداشتن فیستول انجام می شود. بسته به عمق درگیری، روش های جراحی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

در عمل فیستول مقعد با لیزر هم باید از لیزرهای پرتوان استفاده شود و مراحل جراحی مانند جراحی باز است.

معمولاً این کار با بی حسی موضعی انجام می پذیرد، اما گاهی بیهوشی عمومی لازم می شود.

اکثر روش‌های جراحی فیستول مقعد به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری هستند. اما ممکن است در فیستول‌های بزرگ و عمیق نیاز به مدتی مراقبت پس از جراحی در بیمارستان باشد. معمولاً بیماران می‌توانند در همان روز بعد از عمل جراحی به خانه برگردند، با این حال، نیاز به استراحت برای چند روز بعد از عمل جراحی می تواند به روند بهبودی کمک کند.

جراحی فیستول مقعدی

جراحی فیستول مقعد به منظور برداشتن و حذف فیستول انجام می شود. اکثر روش‌های جراحی فیستول مقعد به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری انجام می شود و بیمار معمولا می تواند عصر همان روز یا روز بعد، از بیمارستان مرخص شود. اما در فیستول‌های بزرگ و عمیق ممکن است بیمار نیاز داشته باشد مدتی تحت مراقبت پس از جراحی در بیمارستان باشد. با این حال، بیمار برای حداقل چند روز بعد از عمل جراحی نیاز به استراحت برای کمک به روند بهبود خود دارد.

انواع روش های جراحی فیستول مقعد

باتوجه به مرحله بیماری و عمق درگیری، روش های جراحی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. در عمل جراحی بسته به نوع فیستول مقعد (ساده یا پیچیده) و موقعیت آن میتوان از چندین تکنیک استفاده کرد که نوع آن بنا به تشخیص و صلاح دید پزشک انتخاب می شود. این تکنیک ها عبارتند از:

روش فیستولوتومی

‎در روش فیستولوتومی با ایجاد یک برش باز طولی تمامی قسمت‌هایی که در اثر فیستول مقعدی تخریب شده‌اند به طور کامل تخلیه می‌شود. دوره نقاهت این جراحی برای بهبودی یک الی دو ماه است. این روش در ۸۵ الی ۹۵ درصد موارد استفاده می شود.

تکنیک استن

استن یک روش قدیمی برای درمان فیستول مقعد است. که در روش سنتی با موی دم اسب یا کتان انجام می‌شده است. در فیستول‌های پیچیده‌تر که قسمتی از عضله اسفنکتر را نیز درگیر کرده است، یک نخ بخیه یا لوله‌ی باریک را برای مدت شش الی دوازده هفته در فیستول قرار می‌دهند تا چرک و عفونت داخل فیستول تخلیه شود. سپس در صورت لزوم جراحی قطعی مورد نیاز انجام می‌شود.

روش فلپ آدوانسمنت

این روش معمولاً برای فیستول پیچیده و وخیم استفاده می شود. مانند افرادی که در خطر بی اختیاری مدفوع قرار دارند. در روش فلپ آدوانسمنت با بریدن قسمت‌هایی از پوست رکتوم یا مقعد اقدام به ترمیم فیستول مقعدی می‌شود.

پلاگین بیولوژیکی

پلاگین که از بافت انسانی (مخاط روده انسانی) ساخته شده است، برای جلوگیری از باز شدن داخلی فیستول مقعد مورد استفاده قرار می گیرد. پلاگین را با بخیه به سر داخلی فیستول مقعد متصل می‌کنند و از گسترش آن جلوگیری می‌کنند. بافت جدید معمولاً در اطراف پلاگین رشد و به درمان فیستول کمک می کند. خوشبختانه این روش هیچ خطری برای بی‌اختیاری مقعدی ندارد اما عوارضی مانند درد، تشکیل آبسه و یا احتمال جابجایی پلاگین را با خود به همراه است.

درمان دارویی فیستول مقعدی

در حال حاضر برای درمان فیستول با دارو هیچ داروی موثری شناخته نشده است. داروهایی که برای بیماران مبتلا به فیستول تجویز می شوند فقط برای کاهش علائم و نشانه های بیماری مانند درد و عفونت موثرند.

از جمله این داروها آنتی بیوتیک ها هستند که برای کاهش چرک و عفونت قبل از شروع عمل استفاده می شود. همچنین مصرف یک دوره ی کامل آنتی بیوتیک می تواند چرک و عفونت های محل فیستول را تا حد زیادی از بین ببرد و میزان موفقیت عمل جراحی را افزایش دهد .

داروهای ضد التهاب نیز می توانند التهابات ناشی از فیستول را تا حد زیادی از بین ببرند.

برای تسکین دردهای فیستول مقعدی هم می توان از داروهای مسکن فاقد کدئین استفاده کرد.

درمان خانگی فیستول مقعدی

روش های درمانی خانگی فیستول به تنهایی برای بهبود بیماری موثر نیستند و فقط دارای جنبه‌ی حمایتی و پیشگیرانه از وخیم تر شدن فیستول مقعد تا زمان انجام عمل جراحی را دارند. اما بااین حال برخی اقدامات می توانند در روند بهبودی کمک بسیار زیادی کنند که در ادامه برسی خواهیم کرد.

• نوشیدن زنجبیل دم کرده
  • نوشیدن نیم فنجان آب کلم خام
  • اجتناب از مصرف مواد غذایی تند و گرم
  • مصرف آب و مایعات به میزان ۸ الی ۹ لیوان در روز
  • پرهیز از شستن زیاد و پاک کردن مداوم ناحیه ی مقعد و فیستول
  • استفاده از رژیم غذایی سرشار از منابع غنی فیبر مثل میوه ها و سبزیجات
  • پیاز و سیر فراوانی مصرف نمایید. این دو ماده برای کاهش بسیاری از عفونت ها مثل فیستول بسیار موثر است .
  • خودداری از تمیز و پاک کردن بیش از حد منطقه مقعد، زیرا ممکن است منجر به تحریک و خارش آن منطقه خاص شود.
  • نشستن در وان یا ظرف آب گرم به مدت ۳۰ دقیقه در روز و استفاده از اسانس ها و روغن های آرامش بخش و تسکین دهنده ی درد.
  • زردچوبه یک آنتی بیوتیک طبیعی بسیار قوی است. می توانید هر شب یک قاشق از زردچوبه را با دو قاشق عسل و کمی شیر خشک مخلوط کنید و میل نمایید.
  • عسل از موثرترین روش های درمان خانگی این بیماری است. می توانید هر شب مقدار کمی عسل را به محل فیستول بمالید و یا دو قاشق عسل را با آب گرم ترکیب کرده و میل کنید .
  • پونه ی کوهی دم کرده، که هم خاصیت ضد التهابی دارد و هم یک آنتی بیوتیک بسیار قوی برای از بین بردن باکتری ها و عفونت هاست .ترکیب میخک و پونه ی کوهی دم کرده نیز می تواند در کاهش عفونت بسیار موثر باشد .
  • روغن درخت چای خواص ضد التهابی و ضد باکتری قوی آن بارها به اثبات رسیده است. ۱ قاشق روغن درخت چای و ۱ قاشق روغن زیتون را با یکدیگر ترکیب کنید و به وسیله ی یک گوش پاک کن بر روی فیستول خود بمالید و پس از ۳۰ دقیقه با آب سرد بشویید و خشک کنید تا معجزه ی آن را ببینید.

Call Now Buttonتماس بگیرید