بهترین روش های درمان فیستول در بارداری | پزشکان کلینیک لیزر شفا

درمان فیستول در بارداری با این روش‌ها!

برای اینکه سراغ روش‌های درمان فیستول در بارداری برویم، ابتدا باید بدانیم فیستول چیست و چگونه در بارداری ایجاد می‌شود؟ پس از شناخت فیستول، می‌توان به بررسی روش‌های  درمان آن پرداخت.

اگر بخواهیم به زبانی ساده بیان کنیم، فیستول در واقع یک کیسه یا حفره عفونی در اطراف مقعد گفته می‌شود. فیستول که می‌تواند تعدادش بیش از یک عدد باشد از طریق مجاری یا کانال باریکی با مقعد در ارتباط است. در واقع تعداد این حفره‌ها می‌تواندد بیش از یک عدد باشد. برای شناخت بهتر این بیماری، باید به بررسی ساختمان مقعد بپردازیم. مقعد دارای دو دریچه یا اسفنکتر داخلی و خارجی می‌باشد. در فضای میانی این دو اسفنکتر، غدد مقعدی واقع شده‌اند. زمانی که این فضا برای مدت زمان زیادی مسدود باشد، به این غدد فشار آمده و در نهایت به صورت آبسه یا همان تجمع چرک و عفونت به صورت یک کیسه خود را نشان خواهد داد. اگر این حالت برطرف نشود، این آبسه‌ها را خود را به سطح پوست مقعد رسانده و نتیجه آن حضور یک یا چند عدد فیستول در اطراف مقعد می‌باشد.

فیستول در بارداری

از علائم فیستول در بارداری چه می‌دانید؟

برای بررسی علائم فیستول در بارداری می‌توان لیست زیر را مشاهده نمود:

• درد، خارش در اطراف مقعد
  • مشاهده توده یا کیسه‌هایی قابل لمس و اغلب دردناک در اطراف مقعد
  • تورم و خونریزی البته در موارد شدید فیستول
  • نکته مشترک بین تمام فیستول‌ها، خروج ترشحات چرکی از داخل آن‌ها همراه با بوی بد می‌باشد

در هر صورت است به عنوان قدم ابتدایی درمان فیستول در بارداری اگر ترشحات چرکی شدید باشد، به دلیل جلوگیری از انتشار آن، تخلیه توسط پزشک متخصص پیشنهاد می‌شود.

عوامل به وجود آورنده فیستول در بارداری

برای درمان فیستول در بارداری باید با عوامل به وجود آورنده آن آشنا شوید. از مهم‌ترین و محتمل‌ترین تا کم اهمیت‌ترین و کم احتمال‌ترین آن‌ها در لیست زیر طبقه بندی شده‌اند:

• آبسه چرکی مقعد
  • یبوست مزمن
  • عفونت روده به خصوص روده بزرگ
  • عفونت معده
  • کولیت
  • دیورتیکولیت
  • انجام رابطه مقعدی به صورت متوالی
  • بیماری‌های پوستی تناسلی مانند زگیل تناسلی و قارچ تناسلی
  • سرطان روده و معده

با موارد ذکر شده می‌توان به این نتیجه رسید، ضمن جلوگیری از مواردی مانند آبسه عفونی، یبوست مزمن و رابطه مقعدی تا حدود بسیار زیادی می‌توان از ایجاد فیستول در بارداری جلوگیری کرد. بنابراین به محض رویت آبسه در اطراف مقعد بهتر است برای تخلیه آن و جلوگیری از گسترش آن به پزشک مراجعه کنید. همچنین اصول تغذیه صحیح و استفاده از فیبر در رژیم غذایی خود که شامل میوه و سبزیجات می‌باشد به همراه نوشیدن آب فراوان در جلوگیری از یبوست بسیار موثر است. همچنین از ورزش کردن نیز نباید غافل شوید. تمامی این‌ها در درمان فیستول در بارداری موثر می‌باشند.

روش‌های مهم در درمان فیستول در بارداری

در این قسمت به بیان روش‌های مهم و اصلی به منظور درمان فیستول در بارداری می‌پردازیم. اما قبل از آن باید دید در مراجعه به پزشک پس از دریافت شرح حال بیمار توسط پزشک، چگونه بیماری فیستول در بارداری تشخیص داده می‌شود. برای افرادی که باردار نیستند، علاوه بر معاینه فیزیکی موضع توسط پزشک، معمولا استفاده از سونوگرافی، آندوسکوپی، کولونوسکوپی، پروکتوسکوپی و MRI می‌تواند هر گونه شک و شبه در این زمینه را برطرف کند. اما معمولا برای زنان باردار معاینه فیزیکی و گرفتن شرح حال دقیق و نهایتا سونوگرافی به خاطر وضعیت بارداری کفایت می‌کند. در زیر لیست روش‌های درمان فیستول در بارداری بیان شده است:

• تخلیه آبسه چرکی به منظور درمان فیستول در بارداری در صورت لزوم و ضدعفونی کردن موضع
  • لیزر همراه با استفاده از میله‌های مخصوصی به نام پروب که در این روش دیگر خبری از باز کردن عمیق موضع، جراحی کردن و به دنبال آن بخیه‌های زیاد و گذراندن دوران نقاهت سخت نیست. این روش برای زنان باردار معمولا به بعد از اتمام بارداری موکول می‌شود.
  • به صورت موازی مصرف آنتی‌بیوتیک طبق دستور پزشک تاثیر خوبی خواهد داشت.
  • در صورت بروز این بیماری در مراحل اولیه، استفاده از مسکن و یا داروها و پمادهای ضد التهاب پیشنهاد می‌شود.
  • گاهی اوقات ترکیبی از این روش‌ها برای درمان فیستول در بارداری استفاده می‌شود. برای مثال پزشک با تجویز آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای جنین مضر نباشد از گسترش عفونت به طور موقت جلوگیری کرده، همچنین در کنار آن از دارو یا مسکن‌های ضد التهاب که برای جنین کمترین ضرر را داشته باشد، به منظور کاهش درد و التهاب مادر نیز استفاده می‎‌کند. این موارد برای درمان فیستول در بارداری به کار می‌رود تا در صورت لزوم پس از اتمام بارداری شخص، اقدام به درمان فیستول با لیزر یا جراحی کند.

توصیه مهم برای درمان فیستول در بارداری

یک توصیه مهم برای درمان فیستول در بارداری به تمام زنان باردار، پیشگیری می‌باشد. بله، درست شنیدید! پیشگیری خیلی بهتر از درمان است! ممکن است این جمله را بارها شنیده باشید، اما حقیقت محض است. زیرا در بارداری افزایش هورمون‌های بارداری باعث انواع تغییرات در بدن شده پس با رعایت نکات ساده می‌توان از بروز این بیماری یعنی فیستول و به دنبال آن درمان فیستول در بارداری جلوگیری کرد:

• رعایت بهداشت فردی به خصوص پس از هر بار اجابت مزاج می‌باشد. به خصوص در ناحیه مقعد. خشک نگه داشتن آن نیز بسیار مهم است زیرا رطوبت خود عامل زنده ماندن بسیاری از قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌باشد. این مورد مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین عامل می‌باشد.
  • استفاده از کاندوم هنگام انجام روابط جنسی
  • پرهیز از انجام رابطه جنسی مقعدی
  • جلوگیری از یبوست و اسهال مزمن از طرقی که پیشتر ذکر شد
  • استفاده از لباس‌های نخی بدون ایجاد حساسیت
  • عدم استفاده از لباس‌های زیر تنگ
  • نهایتا چکاپ سالیانه توسط پزشک که بسیار موثر می‌باشد

امیدواریم با رعایت این نکات به ظاهر ساده هرگز دچار فیستول در بارداری و به دنبال آن درمان فیستول در بارداری نشوید.