مزایا و معایب درمان هموروئید با لیزر

11/07/2019
مقایسه جراحی باز با لیزر هموروئید
11/07/2019

بر خلاف روش های جراحی سنتی که در بیمارستان ها نیز همچنان مرسوم است، باید یک روز قبل از عمل و تا دو روز بعد عمل جراحی در بیمارستان بستری بود و دوران نقاهت پردردی خواهد داشت. به لطف لیزر این روش درمان بسیار ساده، بدون درد و سرپائی می باشد و پس از انجام کار میتوانید به زندگی عادی بازگردید.

شاید برای بسیار انتخاب بین جراحی با چاقو و جراحی با لیزر سخت باشد برای همین ما در اینجا به مزایا و معایب هر یک می پردازیم.

مزایای درمان هموروئید با لیزر

• مهم ترین دلیل برای درمان هموروئید با لیزر این است که در مقایسه با جراحی روند درمان برای بیمار مشکل نیست و به راحتی پیش می رود.
  • تقریبا در تمام موارد، بعد از درمان هموروئید با لیزر نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست و بیمار در همان روز مرخص می شود.
  • استفاده از لیزر در درمان هموروئید میزان خونریزی را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. در واقع عروق خونی توسط لیزر کنترل می شوند.
  • بافت اطراف هموروئید آسیب نمی بیند و زخم جراحی عمیقی در کار نیست، در جراحی بدون لیزر محل زخم ممکن است دچار مشکلاتی مانند عفونت شود. بنابراین به کار گیری لیزر در درمان بواسیر موجب کاهش عوارض بعدی ناشی از جراحی سنتی می گردد.
  • با استفاده از لیزر دیگر نیازی به پانسمان بزرگ و زیاد نیست؛ بلکه با مقداری باند کوچک می توان محل جراحی را پوشش داد.
  • جراحی با لیزر زمان کمتری می برد و کار پزشک را کمتر و این امر سبب میشود تمرکز پزشک افزایش یابد.
  • در درمان هموروئید با لیزر، زخم حاصل از جراحی به سرعت بهبود پیدا می کند.
  • لیزر سبب کاهش عارضه بی اختیاری مقعد خواهد شد.
  • انتقال عفونت های خطرناک مثل هپاتیت که در جراحی سنتی محتمل است درعمل با لیزر وجود ندارد.
  • جهت درمان بواسیر بطور کلی لیزرها برای درمان هموروئید به دو نوع كم توان و پرتوان تقسیم می‌شوند. لیزرهای كم توان در بهبود زخم، كاهش ورم و كاهش اسپاسم عضلانی كارآیی بسیار بالایی دارند. علاوه بر این این لیزرهای کم توان در بهبود درد بسیار موثر بوده و در مطب بدون خونریزی و بدون نیاز به بیهوشی قابل انجام است.

معایب لیزر هموروئید

عوارض درمان لیزر هموروئید بستگی به انواع تكنیك‌های مورد استفاده دارد كه در لیزرهای كم توان بدون عارضه است ولی در استفاده از لیزرهای پرتوان كه برای ازبین بردن توده هموروئید در زیرمخاط و سوزاندن آن بكار می رود در صورت انتخاب نامناسب با قدرت زیاد ، این احتمال وجود دارد که باعث سوزاندن بافت شود ولی در دستگاه های پیشرفته این احتمال بسیار کم است. البته بایستی به تجربه و توان پزشک نیز توجه زیاد نمود

مزایا و معایب جراحی هموروئید به روش رابربند

بستن باند لاستیکی یک روش درمانی کم ‌تهاجمی هموروئید است، روش بستن كش یکی از رایج ترین روش درمان بواسیر داخلی بوده است. البته در بسیاری از مواقع این روش ممکن است جواب ندهد. درواقع وقتیکه بافت كافی برای قرار گرفتن زیر كش وجود نداشته باشد از این روش نمی توان استفاده كرد. از این روش برای درمان بواسیر درجه 4 اصلا نمی توان بهره برد در صورتی که با جراحی لیزر برای تمام روش ها قابل انجام بوده و معمولا به درمان قطعی می رسد و احتمال عود نیز بسیار پایین می باشد.

با بستن پایه زایده‌ی هموروئیدی و قطع جریان خون باعث از بین رفتن هموروئید داخلی می‌شود. هموروئید بسته شده با باند لاستیکی طی یک هفته کوچک شده و می‌افتد. این درمان فقط برای بواسیرهای داخلی استفاده می‌شود.

بطور کلی می توان به معایب این روش اشاره نمود که بسیار نادر نیز می باشند

• خونریزی از مقعد
  • درد شدید كه با روش های ذكر شده برای این فرآیند تسكین نمی یابد. احتمالا كش به محلی كه در كانال مقعدی حاوی اعصاب درد می باشد خیلی نزدیك است.
  • ناتوانی در ادرار
  • عفونت كانال مقعدی

مزایا و معایب جراحی و درمان هموروئید با روش هموروئیدکتومی

این جراحی به دو شیوه‌ جراحی باز و جراحی بسته صورت می پذیرذ. باید توجه داشت که هر دو روش هموروئیدکتومی بسته و هموروئیدکتومی باز به یک اندازه می‌توانند مؤثر و بی‌خطر باشند اما روش بسته نسبت به روش باز در بلند مدت برای بیمار رضایت‌بخش‌تر خواهد بود. با این وجود، هر دو روش ممکن است به درد شدید بعد از عمل منجر شوند.

در جراحی بسته محل برش داده شده بخیه زده خواهد شد ولی در روش باز محل برش داده را بخیه نزده و باز می گذارند تا خود ترمیم شود اما احتمال عفونت نیز می باشد که این نوع روش ها بر اساس نظر پزشک انجام خواهد شد.

• در واقع هموروئیدکتومی یک عمل جراحی وسیع است که برای برداشتن هموروئیدهای داخلی درجه سه و چهار، خارجی وسیع یا انواع ترکیبی آن استفاده می‌شود. یکی از موثرترین انواع درمان این روش می باشد بشرطی که فرد عوارض ناگوار احتمالی آن را بپذیرد.
  • هموروئیدکتومی به دلیل عوارضی که دارد بیشتر در مواقعی که درمان فرد با روش‌های کم‌تهاجمی‌تر جواب نداده است، پیشنهاد می‌گردد.
  • جراحی زیر بی‌هوشی عمومی یا بی‌حسی نخاعی فرد در اطاق عمل مجهز توسط پزشکان باتجربه و با کمک انواع ابزار تیز مانند یک چاقوی کوچک جراحی یا قیچی انجام می‌شود.
  • مراحل جراحی معمولا با یک چاقوی تیز کوچک و یا یک قیچی انجام می شود که قبل از این جراحی فرد با بی هوشی عمومی یا بی حسی نخاعی در یک اتقاق جراحی مجهز آماده جراحی میشود. این نوع عمل سبب اعمال تهاجی در داخل مقعد می شود که فرد پس از از بین رفتن بی هوشی و بی حسی دردهای سختی را تحمل کند که این نیز طبیعی می باشد.
  • معمولا فردی که جراحی شده بایستی حداقل یک روز را در بیمارستان بستری گردد.
  • علاوه بر این فرد هنگام دفغ ممکن است درد شدیدی را تجربه نماید یا اینکه براحتی نتواند مدفوع کند حتی در برخی موارد بسیار نادر ممکن است شخص دچار بی اختیاری دفع مدفوع یا تنگی دریچه مقعد گردد.