پرولاپس رکتوم یا بیرون زدگی مقعد چیست و چه علائمی دارد؟ راه های درمان آن
درمان بیرون زدگی مقعد

معمولا بیرون زدگی مقعد یا همان پرولاپس ، درد مقعد، سوزش و خونریزی مقعد از شکایت های رایج بیماران میباشد. بیرون زدگی از مقعد همان هموروئید می باشد که به نوع هموروئید یا بواسیر داخلی و بواسیر خارجی یاترومبوزه معروف می باشند.

انواع درجه بندی بیرون زدگی

بیرون زدگی یا تقریبا همان هموروئید درجه بندی های متفاوتی دارند که در ذیل به صروت خلاصه بیان می نمائیم. در واقع بواسیر یا هموروئید بر اساس شدت آن به 4 نوع درجه بندی می شوند:

درجه1

سیاهرگهای گشاد شده اند ولی هرگز از مقعد خارج نمی شوند و تنها علامت آنها خونریزی است معولا درد زیادی ندارد

درجه2

سیاهرگهای گشاد شده در زمان دفع از مقعد خارج می شوند لیکن با پایان اجابت مزاج خودبخود به داخل مقعد بازگشت می کنند. در این نوع خونریزی نداشته و معمولا درد نیز یا وجود ندارد و یا بسیار خفیف می باشد

درجه 3

توده های بواسیری با دفع مقعد خارج می شوند ولی خودبخود به داخل مقعد باز نمی گردند بلکه با کمک دست به داخل بازگردانده می شوند که معمولا دردی نداشته ولی شاید کمی همراه با درد باشد.

درجه4

توده های بواسیری حتی به کمک دست به داخل مقعد بر نمی گردند و همیشه در بیرون از مقعد وجود دارند و ممکن است درد و خونریزی شدیدی توسط بیمار تجربه شود.

این بیماری در صورتی که زیاد پیشرفته نباشد براحتی با مراعات نمودن موارد زیر می توان آن را کنترل و درمان نمود.

درمان بواسیر خارجی با لیزر

علت بروز بیرون زدگی مقعد

هر موضوعی که فشار وارده به مقعد و عضلات آن را افزایش دهد، می تواند عاملی برای بروز پرولاپس رکتوم باشد. از این علت می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

• یبوست مداوم
  • عفونت های انگلی
  • اسهال مداوم و مزمن
  • هموروئید یا همان بواسیر
  • کم کاری تیروئید مادرزادی
  • زور زدن های زیاد هنگام دفع
  • برخی آسیب ها به ناحیه مقعد
  • نشستن طولانی مدت بابت دفع
  • گاهی اوقات آسیب به ستون فقرات
  •  فشار زیاد آوردن به مقعد هنگام دفع
  • افرادی که رژیم غذایی فاقد پروتئین دارند
  • عمل برداشت رحم یا همان هیسترکتومی
  • زایمان های مکرر از نوع واژینال و بزرگ بودن جنین
  • ضعیف شدن عضلات کف لگن بر اثر عوامل مختلف
  • تضعیف عضلات رکتوم  که با افزایش سن در ارتباط است.
  • اختلالات نورولوژیک ( اختلال در عملکردهای مغز، نخاع و سلول های عصبی)
  • سندروم سیستیک فیروز (نوعی اختلال ژنتیکی که موجب غلیظ شدن مخاط بدن از جمله مقعد می گردد.)

لازم بذکر است که زنان بیشتز از مردان در معرض بیماری پرولاپس یا بیرون زدگی مقعد هستند علاوه بر این افراد مسن که با مشکل یبوست دائمی همراه هستند که سبب تضعیف عضلات لگن هستند احتمال بیشتری برای مبتلا شدن پرولاپس دارند.

بیرون زدگی مقعد

درمان خانگی بیرون زدگی مقعد

• منظم نمودن اجابت مزاج در زمان های مناسب و انجام آن بدون عجله داشتن
  • استفاده از لگن آب گرم
  • عدم پوشیدن لباس تنگ
  • زور نزدن هنگام اجابت مزاج
  •  عدم استفاده از غذاهای فست فود و تند
  • کمپرس آبسرد نیز می تواندکمک به درمان این بیماری نماید.
  • طولانی نشتن در دستشویی ممکن است این درد را بیشتر و آنرا حادتر نیز نماید.
  • مصرف فیبر بسیار تاثیر گذار می باشد لذا مطلب تغذیه مناسب هموروئید را مطالعه نمائید.
  • عدم نگه داشتن مدفوع، در واقع هر زمان احساس اجابت مزاج داشتید سریعا رفع آن اقدام کنید.
  • ورزش نمودن نیز تاثیر بسزایی در درمان مراحل ابتدایی بیرون زدگی دارد. توصیه میشود مطلب نقش ورزش در درمان هموروئید را مطالعه نمائید.

درمان مناسب با تغذیه بیرون زدگی مقعد

درمان دارویی و جراحی بیرون زدگی

توصیه ما این است در صورتی که این بیماری طولانی شد سریعا به پزشک جراح عمومی مراجعه نمائید و از حاد شدن این بیماری پیشگیری نمائید. بهتر است مطلب پیشگیری هموروئید را نیز مطالعه نمائید. البته این بیماری در مراحل اولیه خود نیز با دارو درمان میشود.

اما در صورتی که مدت بیماری خیلی طولانی شده و یا به مرحله حاد و بسیار دردناکی رسیده باشد حتما بایستی جراحی صورت بگیرید یا جراحی سنتی یا جراحی با لیزر هموروئید بایستی صورت گیرد.

درمان با لیزر بیرون زدگی مقعد

درمان این بیماری با لیزر بسیار راحت تر از جراحی سنتی با تیغ جراحی می باشد. توصیه میکنیم مطلب مقایسه جراحی سنتی با لیزر هموروئید را مطالعه نمائید.