مرکز تخصصی درمان بیماری‌های شقاق، بواسیر، فیستول، کیست مویی، زگیل تناسلی و آبسه مقعدی با لیزر

6 راه موثر در پیشگیری از سرطان کولورکتال! - کلینیک لیزر شفا
راه های پیشگیری از سرزان کلورکتال

6 راه موثر در پیشگیری از سرطان کولورکتال

0
(0)

متاسفانه سرطان کولورکتال سومین سرطان شایع در جهان است که تقریبا 2 میلیون مورد جدید در سال 2020 شناسایی شده. این دومین عامل شایعی است که منجر به مرگ سالیانه تعدادی زیادی از انسان ها در سراسر دنیا می‌شود (تقریبا سالیانه جان 1 میلیون نفر را می‎گیرد). در حالی که امروزه تکنیک های غربالگری موثری وجود دارد که می‌‎تواند تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش دهد!

آگاهی رسانی از سرطان کولورکتال در ماه مارس برگزار می‌شود تا با تاکید بر اهمیت غربالگری سرطان روده بزرگ و ترویج عادات سبک زندگی سالم، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، رکتوم یا مقعد را کاهش دهد (سه نوع سرطان متمایز که در مجموع به عنوان سرطان کولورکتال شناخته می‌شود.)

سرطان کولورکتال بیشترین آمار ابتلا را در آسیا دارد به طوری که بیش از نیمی از موارد مرگ و میر سرطان کولورکتال در این قاره ثبت شده است. کشور چین به تنهایی 280 هزار مورد مرگ و میر ناشی از سرطان کولورکتال را به خود اختصاص داده است و ژاپن با 60 هزار مورد فوتی دومین رتبه را در آمار کشته شدگان توسط سرطان کولورکتال را به خود اختصاص داده است.

IARC (مرکز جهانی تحیقات سرطان) از رشد 56 درصدی سرطان روده بین سال 2020 تا 2040 خبر داد. همچنین تخمین زد مرگ و میر ناشی از سرطان کولورکتال به بیش از 3 میلیون مورد در سال جدید خواهد رسید.

برای جلوگیری از ابتلا به سرطان کولورکتال چه باید کرد؟

با رعایت نکات زیر می‌‎توانید از ابتلا به سرطان کولورکتال پیشگیری کنید:

غربالگری کنید

غربالگری آزمایشاتی است که قبل از بروز علائم و نشانه های سرطان کولورکتال می‌توانند آن را بررسی کنند. این کار موجب می‌شود پزشکان سرطان کولورکتال را سریع تر تشخیص دهند و احتمال درمان های موفقیت آمیز هم افزایش یابد. طبق توصیه انجمن سرطان آمریکا بهتر است افرادی که در معرض ابتلا هستند از 45 سالگی آزمایشات غربالگری روده را آغاز کنند.

تغذیه مناسب

میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را در رژیم غذایی افزایش دهید. این نوع خوراکی ها با کاهش ابتلا به سرطان کولورکتال در ارتباط هستند بر خلاف گوشت قرمز (گوشت گاو یا بره) و گوشت های فرآوری شده (سوسیس و …) که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

ورزش

ورزش روزانه و فعالیت بدنی بیشتر ممکن است به کاهش خطر کمک کند.

کنترل وزن

چاقی و اضافه وزن با خطر افزایش ابتلا به سرطان در ارتباط است و همچنین احتمال مرگ و میر ناشی از سرطان کولورکتال را در افراد افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از چاقی مفرط می‎‌توانید با داشتن رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت های بدنی وزن خود را کنترل کنید.

ترک سیگار

یکی از مواردی که خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می‌دهد سیگار کشیدن است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد میزان ابتلا به سرطان کولورکتال در بین کسانی که سیگار می‌کشند بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

مصرف الکل را متوقف کنید

مصرف الکل با خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در ارتباط است. بهتر است برای حفظ سلامتیتان مصرف نوشیدنی های الکلی را کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید: سرطان کولورکتال چیست و چطور تشخیص داده می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

از راست به چپ به ما امتیاز دهید.

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای‌ها: 0

بدون امتیاز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
تماس با ما مسیریابی