مرکز تخصصی درمان بیماری‌های شقاق، بواسیر، فیستول، کیست مویی، زگیل تناسلی و آبسه مقعدی با لیزر

آیا چای باعث بیماری های مقعدی می‌شود؟ - کلینیک لیزر شفا
تاثیر چای بر بیماری بواسیر

آیا چای در ابتلا به بیماری های مقعدی نقش دارد؟

3
(2)

چای علاوه بر خواص درمانی و تاثیرات مثبتی که بر بدن می‌گذارد در صورت مصرف بی رویه و بیش از حد می‌تواند برای سلامت فرد مضر واقع شود. این نوشیدنی گرم حاوی ماده شیمیایی به نام تئوفیلین است که موجب کم آبی مدفوع هنگام عبور از روده می‌شود و در نتیجه فرد را به یبوست مبتلا می‌کند.

چای سیاه و سبز

از دیرباز چای سیاه و چای سبز در طب سنتی به منظور بهبود هضم، درمان نفخ و کاهش علائم منفی گوارشی مانند استفراغ و اسهال مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می‌گرفت. اگرچه میزان آنتی اکسیدان چای سبز مقداری از چای سیاه بیشتر است اما با این حال هر دو نوشیدنی حاوی اسانس ها و پلی فنول‌ هایی هستند که با تحریک اسیدهای معده به هضم غذا کمک می‌کنند.

چای و یبوست

بر اساس تحقیقاتی که توسط (British Medical Journal) انجام شده است، ترکیب تئوفیلین چای، در اثر مصرف بیش از حد می‌تواند باعث کم آبی در طول هضم شود و در نهایت فرد را به یبوست دچار کند‌. همچنین این ماده شیمیایی می‌تواند در بازجذب لوله ایی تاثیر منفی داشته باشد و آن را کاهش دهد و سبب افزایش غلظت پلاسما در روده شود. در واقع زیاده روی در مصرف چای موجب کم آب شدن مواد دفعی در دستگاه گوارش شده و مدفوع را سفت و خشک می‌کند. زمانی که فرد در حین اجابت مزاج فشار زیادی به خود وارد کند ممکن است در آینده خطر ابتلا به بیماری های مقعدی مانند هموروئید (بواسیر)، شقاق (فیشر) و… افزایش پیدا کند.

نگرانی های ایمنی

اگر در مدت زمان طولانی، یبوست را تجربه کردید بهتر است مصرف چای را کاهش داده و یا آن را کنار بگذارید. شما برای این کار می‌توانید آب را در مقادیر بالاتر، جایگزین چای کنید. این شیوه به شما کمک می‌کند تا مدفوعتان نرم شود و از شر سفتی مدفوع و زور زدن در حین اجابت مزاج خلاص شوید.

همچنین توصیه می‌شود مواد خوراکی پر فیبر را مانند انواع سبزیجات و میوه ها در رژیم غذایی خود گنجانده و از غذاهای سرخ شده و پر چرب امتناع کنید. با رعایت نکات گفته شده می‌توانید حجم مدفوع را افزایش دهید و مشکل یبوست را با ملین های طبیعی برطرف کنید.

مطالب مرتبط با درمان خانگی بیماری های مقعدی

درمان خانگی فیستول
درمان خانگی زگیل تناسلی
درمان خانگی و تغذیه مناسب شقاق
درمان بواسیر از روش خانگی تا تیغ و لیزر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

از راست به چپ به ما امتیاز دهید.

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد رای‌ها: 2

بدون امتیاز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
تماس با ما مسیریابی