تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر در زنان و مردان - کلینیک لیزر شفا
تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر

تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر در زنان و مردان

بیماری‌های نشیمنگاهی به خصوص هموروئید (بواسیر) و زگیل‌های تناسلی امروزه به بخش جدایی ناپذیر زندگی زنان و مردان تبدیل شده است. چرا که با تغییر سبک زندگی، نشستن‌های طولانی مدت و همچنین کاهش فعالیت فیزیکی بدن، درصد ابتلا به عارضه مقعدی هموروئید بسیار افزایش یافته است. از طرفی به سبب افزایش آمار روابط جنسی پرخطر مقعدی، ابتلا به زگیل‌های مقعدی که زیر مجموعه‌ای از زگیل‌های تناسلی به شمار می‌روند بسیار افزایش یافته است.

اگر زوائد زگیل مقعدی درمان نشوند احتمال بزرگ شدن توده‌ها افزایش می‌یابند و گاهی منجر به تشخیص اشتباه در نگاه اول می‌شوند. ممکن است بسیاری از مبتلایان زگیل‌های مقعدی را با هموروئید اشتباه بگیرند و درمان‌های اشتباهی را در پیش بگیرند. بنابراین دانستن تفاوت زگیل مقعدی و بواسیر در زنان و مردان از واجبات است!

زگیل مقعدی چیست؟

زگیل مقعدی یا کاندیلوما (Anal Warts)، به زگیل‌هایی در ناحیه اطراف و داخل مقعد گفته می‌شود که در اثر ابتلای به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا همان بیماری زگیل تناسلی به وجود می‌آید. معمولا زگیل مقعدی در زنان و مردان از طریق تماس پوست با پوست فرد آلوده و یا روابط جنسی پرخطر و بدون استفاده از لایه محافظتی (کاندوم) منتقل می‌شود.

هموروئید یا بواسیر چیست؟

بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoids) سیاهرگ‌های متورمی در انتهای راست روده یا رکتوم است که در اثر فشار بیش از اندازه‌ای که به این قسمت وارد شده، دچار بیرون زدگی و التهاب می‌شوند. بالشتک‌های بواسیری معمولا با بیرون زدگی داخلی شروع شده و در دراز مدت دچار بیرون زدگی خارجی شده و از دهانه مقعد بیرون می‌زنند.

برای آشنایی بیشتر با بیماری هموروئید یا بواسیر کلیک کنید.

آیا زگیل مقعدی و هموروئید تفاوتی دارند؟

بله. درست است که زگیل مقعدی و بواسیر در خانم‌ها و آقایان هر دو از بیماری‌های نشیمنگاهی به شمار می‌روند، اما هر کدام از آن‌ها در اثر دلایل گوناگون و با نشانه‌های متفاوتی از یکدیگر به وجود می‌آیند. حتی ممکن است در برخی موارد اشتراکاتی داشته باشند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

بررسی علائم زگیل‌ مقعدی

ممکن است در اولین تشخیص از آن جهت که دانش کافی درباره شکل و شمایل زگیل‌های مقعدی و بواسیر ندارید، آن‌ها را با یکدیگر اشتباه بگیرید. از این رو بهتر است تا علائم و نشانه‌های زگیل مقعد را بشناسید:

• خارش و سوزش
  • خونریزی مقعدی
  • ترشحات مقعدی ناشی از زگیل‌های تناسلی
  • توده‌هایی نرم با رنگ قهوه‌ای و یا صورتی در داخل و اطراف دهانه مقعد

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی در مردان و زنان

بررسی علائم و نشانه‌های بواسیر

تورم و بیرون زدگی بواسیر یا هموروئید می‌تواند با علائم زیر همراه باشد و در حین مراجعه به پزشک متخصص بیماری‌های مقعدی، در تشخیص موثر باشد:

• خونریزی به رنگ قرمز روشن
  • تحریکات پوستی مانند سوزش و خارش
  • احساس درد و ناراحتی مزمن به خصوص بعد از دفع
  • تورم و بیرون زدگی توده‌های گوشتی در داخل و یا خارج مقعد

بررسی تفاوت در علت ابتلا به بواسیر و زگیل مقعدی

دلایل گوناگونی منجر به بروز زوائد زگیل مقعدی و یا بیرون زدگی بواسیری می‌شوند که عبارتند از:

دلایل ابتلا به هموروئید یا بواسیر

• اضافه وزن
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • زور زدن بیش از اندازه حین دفع
  • نشستن طولانی مدت به سبب شغل

دلایل ابتلا به زگیل مقعدی

• رابطه جنسی با فرد مبتلا به ویروس HPV
  • تماس مستقیم پوست با پوست با مقعد یا ناحیه تناسلی فرد آلوده

ویروس HPV انواع گوناگونی دارد که طبق آمارها، بیش از 90% زگیل‌های مقعدی در اثر ابتلا به نوع 6 و 11 ویروس اچ پی وی حاصل می‌شوند.

آیا زگیل مقعدی و بواسیر شباهتی به یکدیگر دارند؟

می‌توان گفت تنها وجه تشابه این دو بیماری در موارد زیر است:

• محل ابتلای به عارضه زگیل تناسلی و بواسیر که ناحیه مقعد می‌باشد.
  • دخول جنسی مقعدی که منجر به انتقال ویروس HPV و ایجاد فشار بر روی رگ‌های کانال مقعد می‌شود.

چه زمانی به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

هر زمان که شاهد علائم و نشانه‌های بواسیر یا زگیل مقعدی بودید، بهتر است تا برای تشخیص صحیح و درمان به یک متخصص آنورکتال (بیماری‌های مقعدی) یا جراح عمومی مراجعه کنید.