دوران نقاهت بعد از عمل جراحی بواسیر داخلی

عکس های واقعی بواسیر - هموروئید
تصاویر و عکس های بواسیر (هموروئید)
30/07/2020
پرسش و پاسخ سوالات هموروئید
15/11/2020

هر عمل جراحی نیازمند به گذراندن دوره ای جهت نقاهت می باشد. جراحی هموروئید هم مستلزم سپری کردن این دوران می باشد. اینکه این مدت چقدر طول خواهد کشید در پایین اشاره میکنیم.

هموروئید (بواسیر) وریدهای متورم در بخش های تحتانی رکتوم و مقعد است که در صورت پیشرفت باید حتما تحت درمان قرار گیرند. یکی از روش های درمان بواسیر، جراحی هموروئید است که دوره نقاهت جراحی هموروئید برای بیماران کمی دشوار است. زیرا مجبورند برای افزایش سرعت میزان بهبودیشان زمانی را به استراحت و انجام مراقبت های بعد از عمل جراحی هموروئید اختصاص دهند. اما در جراحی همورئید با لیزر این استراحت و مراقبت به یک شب محدود می شود و بازگشت به وضعیت عادی بسیار سریع تر انجام می شود.

دوران نقاهت عمل بواسیر داخلی

تاثیرگذاری و نتیجه گیری هر عمل جراحی به کیفیت دوره نقاهت سپری شده بستگی دارد. بنابراین بیمار پس از عمل جراحی باید احتیاط و مراقبت زیادی کند تا بتواند فعالیت‌های روزمره خود را با خیالی آسوده انجام دهد.

در روش جراحی هموروئید (بواسیر) که با استفاده از چاقوی جراحی برش ناحیه و برداشتن بواسیر انجام می گیرد، بیمار معمولا به مدت یک روز بستری خواهد شد و دوره نقاهت از ۱۰ تا ۱۴ روز به طول می انجامد.

پس از جراحی، پزشک یک ماده بی حسی موضعی به ناحیه عمل شده می زند و اثر این ماده بعد از ۶ الی ۱۲ ساعت ظاهر می شود. این بی حسی موضعی به بیمار کمک می کند تا درد کمتری بعد از عمل داشته باشد.

مراقبت های پس از عمل بواسیر

• استراحت مطلق پس از جراحی به خصوص در روز اول و پرهیز از انجام هر گونه فعالیتی
  • مصرف آب به میزان زیاد روزانه ۸ الی ۱۰ لیوان
  • نشستن در لگن آب گرم به مدت 2 الی سه بار و هربار به مدت 15 الی 20 دقیقه
  • استفاده از غذاهای پرفیبر همچون میوه جات و سبزجات
  • استفاده از آب گرم برای شستشوی خود
  • تنظیم اجابت مزاج خود را به صورت منظم
  • خودداری از زور زدن و فشار آوردن در هنگام اجابت مزاج
  • نشستن بر روی بالشتک‌های طبی مخصوص (از نشستن بر روی سطوح سخت و سفت خودداری کنید)
  • مراقبت از محل جراحی و تعویض روزانه پانسمان به منظور جلوگیری از ایجاد عفونت و تسریع بهبودی
  • مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک به طور کامل و سروقت

دوران نقاهت جراحی بواسیر با سایر روش ها

در جراحی هموروئید با لیزر، بیمار یک شب استراحت می کند و فردای روز عمل می تواند راه برود. باتوجه به فیزیولوژی بدن بیمار و همچنین وسعت عمل جراحی بین 3 تا 6 روز طول می کشد که بتواند به محل کار خود برگردد.

در حالی که در جراحی به روش سنتی این دوره نقاهت حداقل تا 2 ماه طول خواهد کشید. معمولا تا یک ماه مراجعه به محل کار امکانپذیر نیست و بیمار دوره نقاهت طولانی تری را سپری می کند.

جالب است بدانید که بهبود زخم جراحی هموروئید با لیزر حدودا یک هفته بطول خواهد کشید، اما این در حالیست که در روش سنتی 2 ماه به بالا به طول می انجامد. علاوه بر این بیمار کمتر درد خواهد داشت.