بهترین روش های درمان زگیل تناسلی در بارداری | پزشکان کلینیک لیزر شفا
درمان زگیل تناسلی در بارداری

نکات مهم در درمان زگیل تناسلی در بارداری

آیا شما از نکات مهم در درمان زگیل تناسلی در بارداری چیزی می‌دانید؟ اگر پاسختان به این سوال منفی است، پس با ما همراه باشید.برای دانستن این موضوع، ابتدا باید ببینیم بیماری زگیل تناسلی چیست و چرا به وجود می‌آید و در صورت بروز آن در دوره حساس و مهمی مانند بارداری چطور باید برای رفع آن اقدام کنیم؟ پس با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های مهم از گروه بیماری‌های مقاربت جنسی می‌باشد. ویروس زگیل تناسلی یا همان ویروس پاپیلوم یکی از رایج‌ترین عفونت‌هایی می‌باشد که از طریق تماس پوست با پوست ناحیه تناسلی فرد آلوده منتقل می‌شود.

ویروس HPV بیشتر از 150 تیپ مختلف دارد که از این تعداد، 40 تیپ آن می‌تواند موجب زگیل تناسلی شود. به طور کلی ویروس زگیل تناسلی منجر به مشکلات خاصی در دوران بارداری نمی‌شود اما با این حال ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

چگونگی تشخیص زگیل تناسلی در بارداری

برای اینکه تشخیص دهیم زنان باردار به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اند یا خیر، آزمایش و یا معاینه خاصی لازم نیست. تنها با مشاهده زگیل در ناحیه تناسلی می‌توان به این امر پی برد. در موارد دیگر معمولا، این بیماری در چکاپ‌های روتین زنانه مانند پاپ اسمیر و یا کولپوسکوپی مشخص می‌شود. برای مثال در تست پاپ اسمیر ، اگر سلول‌های پیش بدخیم مشاهده شوند، می‌تواند نشان دهنده ابتلا به زگیل تناسلی باشد.

همچنین با انجام آزمایش مخصوص ویروس HPV، وجود این ویروس و حتی نوع تیپ آن در بدن شما مشخص خواهد شد. انجام تست‌های روتین زنانه مانند پاپ اسمیر و یا کولپوسکوپی نیز برای زنان باردار هیچ منعی ندارد، اگر توسط پزشک متخصص زنان انجام شود.

خوشبختانه این ویروس اثر زیادی بر روی جنین و همچنین بارداری نخواهد داشت و شما می‌توانید به بارداری خود ادامه دهید. در موارد کمی ممکن است، تعداد این زگیل‌ها و اندازه‌شان در بارداری افزایش یابد که این امر می‌تواند ناشی از تغییرات سیستم ایمنی بدن زنان باردار باشد.

در هر صورت بهتر است درمان زگیل تناسلی به بعد از بارداری موکول شود اما در ادامه به انواع روش‌های ممکن برای درمان زگیل تناسلی در بارداری خواهیم پرداخت.

زگیل بارداری

چگونگی درمان زگیل تناسلی در بارداری

در مورد چگونگی درمان زگیل تناسلی در بارداری، باید دید وضعیت زگیل‌ها به چه صورت می‌باشد زیرا معمولا برای درمان آن‌ها، اقدام خاصی انجام نمی‌شود چرا که نه خطری جنین را تهدید می‌کند و نه اینکه درمان دارویی برای این بیماری وجود دارد.

به طور کلی زگیل‌های تناسلی نیاز به درمان خاصی ندارند مگر اینکه بسیار بزرگ شده باشند و باعث ایجاد ناراحتی در شخص شوند که در این صورت راه‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

انجام روش‌های درمانی ذکر شده در صورت صلاحدید پزشک متخصص زنان در بارداری به منظور درمان زگیل تناسلی در بارداری مانعی ندارد. اما برخی از روش‌ها در بارداری قابل اجرا نمی‌باشد. در زیر به لیستی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

• پودوفیلین
  • پودوفیلوتوکسین
  • فلوروراسیل
  • آلدرا
  • تزریق اینترفرون

آیا با وجود زگیل تناسلی می‌توان زایمان طبیعی داشت؟

خوشبختانه ریسک انتقال یا سرایت این ویروس به نوزاد تازه متولد شده بسیار کم می‌باشد. حتی اگر نوزاد به این ویروس مبتلا شود، بدن وی قادر به دفع این ویروس خواهد بود. پس اصلا جای نگرانی وجود ندارد. در اکثر مواقع نوزادان با این ویروس مشکلی ندارند اما در موارد بسیار نادری ممکن است این گونه نوزادان دچار زگیل‌هایی در مسیر تنفسی یعنی گلوی خود شوند که با انجام چند عمل جراحی این زگیل‌ها از مسیر تنفسی برداشته شده تا مانعی برای نفس کشیدن نوزاد نباشد.

این مشکل می‌تواند تا 5 سال بعد از تولد نوزاد نیز ایجاد شود. البته همانطور که ذکر شد این اتفاق بسیار نادر است. بهترین گزینه برای عدم ابتلای نوزاد به این ویروس و یا مشکلات مربوط به این ویروس، زایمان سزارین می‌باشد. زیرا گاهی اوقات به علت وجو زگیل‌های بزرگ در دهانه رحم انجام برش به منظور زایمان طبیعی توسط پزشک بسیار مشکل می‌شود.

همچنین این زگیل‌ها ممکن است مسیر دهانه رحم را مسدود کرده که در این صورت بهترین راه انجام زایمان به صورت سزارین می‌باشد. همانطور که می‌بینید زایمان به شیوه سزارین نیز در بسیاری از موارد گزینه بسیار مطمئن و ایمنی می‌باشد.

زگیل بارداری2

بهترین راه برای مبتلا نشدن به ویروس زگیل تناسلی

بهترین راه برای مبتلا نشدن به ویروس زگیل تناسلی، تزریق واکسن گارداسیل می‌باشد. همچنین انتخاب یک شریک جنسی مطمئن نیز در این امر بسیار موثر است. پرهیز از روابط جنسی متعدد و محافظت نشده نیز در این امر بسیار دخیل است. تزریق واکسن گارداسیل برای افراد در سنین 9 تا 30 سال موثر تر می‌باشد. ولی بالای این سن هم منع منصرف ندارد زیرا در صورت ابتلا و تزریق واکسن ممکن است از ابتلا به نوع خطرناک آن پیشگیری شود.

همچنین این واکسن در سه نوبت تزریق می‌شود. البته تزریق در بارداری توصیه نمی‌شود، حتی اگر یک نوبت از آن را تزریق کرده باشید و باردار شده باشید، بهتر است برای تزریق نوبت‌های بعدی آن تا بعد از زایمان صبر  کنید.