بواسیر در زنان؛ از تشخیص تا درمان - کلینیک لیزر شفا

بواسیر در زنان؛ از تشخیص تا درمان

بسیاری از زنان در هر سن و سالی حداقل یکبار به بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoid) مبتلا شده و درد زیادی را تجربه کرده اند. بیماری بواسیر با وجود اینکه در تمام افراد جامعه رایج است، اما احتمال بروز آن در خانم ها بسیار بیشتر از آقایان است. بواسیر در زنان (hemorrhoids in women) قابل درمان بوده و روش های مختلفی دارد.

سوالاتی مانند اینکه چرا زنان بیشتر از مردان به بواسیر مبتلا میشوند؟ درمان هموروئید در خانم ها چیست؟ علائم بواسیر در زنان چیست؟ علت بواسیر در بارداری چیست؟ و سوالات بیشتر درباره بواسیر در زنان را در این مطلب پاسخ خواهیم داد.

علائم و نشانه‌های بواسیر در زنان

بواسیر یا هموروئید توده‌‌ای گوشتی است که اغلب در انتهای راست روده به وجود می‌آید. دلایل متعددی وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها را به بروز بواسیر نسبت دهیم. اما قبل از اینکه بدانیم چرا به این عارضه مبتلا می‌شویم، می‌خواهیم به بررسی نشانه‌های آن بپردازیم.

علائم و نشانه‌های بواسیر در زنان عبارتند از:

علت ابتلا به بواسیر در زنان

دلایلی که باعث به وجود آمدن توده بواسیر در زنان می‌شود با مردان یکسان است. اما تفاوت‌هایی اندک وجود دارد که درصد ابتلا به هموروئید در بانوان و بخصوص خانم های باردار را افزایش می‌دهد.

علل موثر در بروز بواسیر در زنان شامل موارد زیر می‌شود:

• تغییرات هورمونی در عادت ماهانه
  • بارداری و زایمان‌ طبیعی
  • یبوست و اسهال مزمن
  • نشستن طولانی مدت
  • روابط جنسی مقعدی
  • چاقی و اضافه وزن

منبع معتبر  www.ncbi.nlm.nih.gov درباره بواسیر در زنان اینگونه نوشته است:

.In particular, hemorrhoids are commonly reported in women, mostly during pregnancy and postpartum

به طور خاص، بواسیر معمولاً در زنان، بیشتر در دوران بارداری و پس از زایمان گزارش می شود.

آیا بواسیر در زنان خطرناک است؟

اگر شما جز آن دسته از بانوانی هستید که سلامتتان برایتان ارزشمند است و به فکر این هستید که آیا بواسیر به سلامت شما آسیب می‌زند یا خیر به ادامه این مطلب دقت داشته باشید.

بواسیر به طور کلی هیچ خطری برای بانوان ندارد. تنها در چند مورد بسیار نادر کم خونی سدر بانوان مشاهده شده است. دلیل آن هم خونریزی حین دفع است و در صورتی که بواسیر درمان نشود می‌تواند خونریزی دائم را با خود به دنبال داشته باشد. با این حساب تنها خطری که بواسیر در زنان را تهدید میکند، عوارض بیماری کم خونی است. البته در صورتی که از درد و ناراحتی صرف نظر کنیم.

بواسیر در زنان باردار

شیرین‌ترین دوره زندگی هر مادری دوران بارداری اوست. بارداری علاوه بر شیرینی، درد و عوارض خود را نیز به دنبال دارد. هموروئید زنان در بارداری هم یکی از این عوارض است.

با افزایش وزن و بالا رفتن فشاری که به عضلات کف لگن وارد می‌شود، درصد ابتلا به بواسیر در زنان افزایش می‌یابد.

برخی بر این باورند که جنسیت جنین در بروز بواسیر موثر است! این باور کاملا غلط بوده و چنین چیزی صحت علمی و پزشکی ندارد. جنسیت جنین شما چه دختر و چه پسر باشد هیچ ارتباطی با بواسیر ندارد.

پیشگیری از ابتلا به بواسیر در زنان

راه‌های متعددی وجود دارند که می‌توانند در پیشگیری از بواسیر موثر واقع شوند. پیشگیری از هموروئید یا بواسیر در زنان آسان است و با رعایت چند نکته ساده می‌توانید احتمال ابتلای به این زائده گوشتی و دردناک را کاهش دهید.

1. رژیم غذایی سرشار از فیبر، میوه و سبزیجات تازه داشته باشید.
    2. از به تاخیر انداختن دفع پرهیز کنید.
    3. از نشستن طولانی مدت پرهیز کنید.
    4. به طور منظم و روزانه ورزش کنید.
    5. آب و مایعات کافی بنوشید.

درمان بواسیر در زنان

برای درمان بواسیر در زنان راه‌‌‌های متعددی وجود دارد. درمان بواسیر زمانی اتفاق می‌افتد که شما برای پیشگیری اقدام کرده باشید و شاهد بهبودی خود نباشید.

درمان خانگی، درمان گیاهی بواسیر، درمان دارویی، جراحی سنتی هموروئید و لیزر بواسیر روش‌هایی است که برای رفع و درمان بواسیر در بانوان و همچنین آقایان موثر است.

بواسیر یا همورورئید در زنان به خصوص در زمان بارداری و عادت ماهانه شایع تر است. این بیماری مقعدی همواره یکی از دغدغه های خانم ها در طول دوران زندگی‌شان است و به دنبال درمان بواسیر به بهترین و موثرترین روش ممکن هستند. درمان بواسیر در زنان از هر موقع دیگری آسان تر شده و به راحتی با کمترین درد و خونریزی قابل درمان است.

درمان خانگی بواسیر:

شما می‌توانید به کمک راه کارهای زیر، بواسیر خود را در خانه درمان کنید:

• استفاده از کمپرس سرد
  • پوشیدن لباس‌های نخی و گشاد
  • استفاده از کیسه مرطوب چای سیاه
  • نشستن در لگن آب گرم (حمام سیتز)

درمان گیاهی:

گیاهان بسیاری در طب سنتی وجود دارد که می‌تواند به درمان هموروئید در زنان کمک کند. سعی کنید قبل از استفاده از گیاهان دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از روش‌ها و گیاهان دارویی موثر برای درمان بواسیر در زنان شامل موارد زیر است:

• سیر
  • آلوئه ورا
  • روغن نارگیل

درمان دارویی:

برخی داروها و پمادهای موجود در بازار می‌توانند بواسیر را درمان کنند. نکته جالب اینجاست که حدود ۵ درصد بانوانی که درگیر بواسیر هستند، به کمک درمان‌های دارویی می‌توانند آن را درمان کنند. چرا که بیشتر خانم ها با پشت گوش انداختن درمان بواسیر خود، به دلیل ترس و خجالت، به بیماری اجازه پیشرفت و حاد تر شدن را میدهند. در صورت عود کردن بواسیر، درمان گیاهی و دارویی آن، اثربخشی چندانی نداشته و باید با جراحی درمان شود.

بهتر است داروها و پمادها را به تجویز پزشک مصرف کنید تا درگیر عوارض آن نشوید. برخی داروها و پمادها عبارتند از:

• پماد آنتی هموروئید
  • شیاف آنتی هموروئید
  • پماد لیدوکائین (بی‌حسی)
  • مسکن برای تسکین درد همچون استامینوفن

جراحی سنتی بواسیر در زنان:

بواسیر در خانم ها از گذشته به کمک جراحی سنتی قابل درمان بوده و امروزه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته با وجود روش‌های درمانی جدید، جراحی سنتی بواسیر با تیغ جراحی کنار گذاشته شده و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در عمل جراحی سنتی هموروئید در بانوان مراحل زیر طی می‌شود تا درمان شوید:

1. بیمار بیهوش می‌شود.
  2. با استفاده از تیغ جراحی زائده بواسیر بریده می‌شود.
  3. محل جراحی بخیه زده می‌شود.
  4. پانسمان داخلی برای بیمار گذاشته می‌شود.
  5. بیمار حداقل یک روز بعد از عمل در بیمارستان بستری می‌شود.

لیزر درمانی بواسیر در زنان:

لیزر درمان قطعی و سریع بواسیر در زنان است. بانوان با مراجعه به پزشک متخصص درمان بیماری های نشیمنگاهی می‌توانند این عارضه دردناک را از بین ببرند. مراحل درمان بواسیر با لیزر شامل موارد زیر می‌شود:

1. بی حسی موضعی توده بواسیر
  2. بریدن توده به کمک اشعه لیزر پرتوان (CO2)
  3. ترمیم بافت جراحی به کمک اشعه لیزر(CO2)
  4. قرار دادن یک پانسمان کوچک روی محل زخم

طی همین چهار مرحله آسان و بی‌دردسر، درد و آزار بواسیر در زنان از بین می‌رود و دیگر نیازی به بستری در بیمارستان و هزینه های اضافی نخواهد بود. در صورتی که در عمل بواسیر زنان به روش جراحی سنتی با تیغ جراحی، علاوه بر درد و خونریزی، هزینه های بستری در بیمارستان را متحمل خواهید شد.

مقایسه جراحی سنتی و لیزر بواسیر در زنان

با کمی دقت در جدول زیر می‌توانید به اطلاعات بسیاری از تفاوت‌هایی که میان درمان بواسیر بانوان با لیزر و جراحی سنتی وجود دارد، پی ببرید.

تفاوت‌ها لیزر درمانی بواسیر در زنان جراحی سنتی بواسیر در زنان
درد و خون ریزی ندارد دارد
نیاز به بیهوشی ندارد دارد
نیاز به بی حسی موضعی دارد ندارد
نیاز به پانسمان داخلی ندارد دارد
دوره نقاهت کوتاه مدت دارد ندارد
نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارد دارد
ابتلا بیماری‌های عفونی و هپاتیت ندارد دارد

مقایسه جراحی سنتی و لیزر درمانی همورورئید را در اینجا بخوانید

کلینیک لیزر شفا؛ همراه بانوان در درمان بیماری‌های مقعدی

شما بانوان عزیز می‌‌توانید با مراجعه به بخش اختصاصی بانوان در کلینیک لیزر شفا و انجام فرآیند معاینه، بواسیر خود را درمان کنید. روزانه بیش از ده ها مراجعه کننده خانم برای درمان بیماری بواسیر در زنان یا سایر بیماری های مقعدی در بانوان به این کلینیک مراجعه می‌کنند.

کلینیک لیزر شفا جز اولین مراکز لیزر در تهران بوده که از تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته لیزر استفاده می‌کند تا در راه بازگرداندن سلامتی به بیماران خود به کمک بهترین پزشکان جراحی بواسیر سهیم باشد.

تجربه‌ی بیش از ۱۷ ساله این کلینیک در کنار موفقیت در بیش از ۲۰ هزار عمل جراحی بیماری های مقعدی، سبب گرد هم آوردن کادر پزشکی مجرب در این مجموعه شده است.

یکی از خدماتی که کلینیک لیزر شفا به بیماران شهرستانی خود ارائه می‌دهد، معاینه و درمان در یک روز است. شما می‌توانید قبل از مراجعه به کلینیک با تعیین نوبت اینترنتی و یا تماس با همکاران ما در بخش نوبت دهی، روز معاینه خود را مشخص کنید.