جراحی کیست مویی به روش باز و بسته - کلینیک لیزر شفا
جراحی باز کیست مویی

جراحی کیست مویی به روش باز و بسته

جراحی به روش بسته

در روش جراحی بسته کیست مویی، بیمار تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی قرار می‌گیرد و محل کیست مویی به شکل یک بیضی باز می‌شود. پس از تخلیه کامل کیست، دو طرف محل برش بخیه زده می‌شود. این روش اگر موفقیت‌آمیز باشد سرعت بهبودی بسیار بیشتر است ولی معمولا محل زخم و بخیه‌ها باز می‌شوند و عفونت به وجود می‌آید که معمولا پزشک قبل از انجام عمل به منظور پیشگیری از بروز عفونت برای بیمار آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

نقاط ضعف و قوت جراحی کیست مویی به روش بسته

در بهترین حالت جراحی بسته کیست مویی با لیزر پرتوان انجام می شود زیرا برش این جراحی بسیار حساس و ظریف است. در مرحله بعد، جراحی که این روش را برای درمان کیست مویی شما انتخاب می کند باید تجربه و مهارت کافی در این زمینه را داشته باشد. در صورت عدم تخلیه مناسب

کیست ممکن است کیست مویی ریشه کن نشود و بیمار نیاز به جراحی مجدد پیدا کند.

• به دلیل بسته شدن زخم با بخیه دیگر از پانسمان های طاقت فرسا و خسته کننده خبری نیست.
  • به دلیل بسته شدن زخم بیمار درد بسیار کمتری را تحمل می کند و با سرعت بیشتری به محل کار و زندگی روزمره باز می گردد.
  • دیگر از صحنه دلخراش زخم باز خبری نیست و تنها چند بخیه کوچک و قابل جذب باقی می ماند که به مرور زمان محو خواهد شد.

بیشتر بخوانید: کیست مویی چیست؟ + علائم موی برگشتی چیست؟

مراقبت های بعد از عمل جراحی به روش بسته در کیست مویی

بیمار در روزهای اولیه پانسمان دارد.گاهی پزشک مربوطه برای برای تخلیه ترشحات بیمار درن (درن یک لوله لاستیکی و یا پارچه ای است) میگذارد که پس از کاهش ترشحات میتوان آن را خارج کرد. بسیاری با گذاشتن درن موافق نیستند زیرا همان گونه که درن ترشحات درونی را خارج میکند میتواند آلودگی بیرونی را هم به داخل هدایت کند (به علت نزدیکی این ناحیه به مقعد). به همین علت باید مراقب بود که زخم آلوده نشود و اگر از درن استفاده نشود بهتر است. معمولا بخیه ها بعد از 10 تا 14 روز خارج می گردد.

نکته مهم این است که شخص باید بعد از عمل از تجمع و رشد مو در این ناحیه جلوگیری کند و بهتر است مرتب ناحیه تراشیده شود . گاهی اوقات جراح موهای لبه زخم را میسوزاند تا از رشد موها به داخل جلوگیری کند. البته محل ورود مو به زخم مشخص نیست و شاید تراشیدن ناحیه بهترین کار برای جلوگیری از ورود مو به داخل بدن باشد.

جراحی سنتی کیست مویی

جراحی با چاقوی کیست مویی یکی دیگر از انواع روش های درمانی کیست مویی می باشد که که در صورتی که دارو جواب ندهد از این روش یا لیزر کیست مویی استفاده خواهد شد. ابتدا بهتر است یک توضیحی از بیماری داشته باشیم تا بیشتر به این موضوع پی ببریم.

به طور کلی برای عمل جراحی کیست مویی از دو روش جراحی باز و جراحی بسته استفاده می شود. در روش جراحی باز جراح پس از برداشتن کیست مویی ناحیه جراحی را باز گذاشته و با استفاده از گاز و پنبه سوراخی که در انتهای کمر ایجاد شده را پر می کند. در روش جراحی کیست مویی بسته به دلیل برش خاصی که در ناحیه ایجاد می شود جراح می تواند با بخیه سوراخ ایجاد شده ناشی از کیست مویی را ببندد.

جراحی باز کیست مویی

جراحی کیست مویی به روش باز چاقو

جراحی با چاقو کیست مویی با بی حسی موضعی و یا نخاعی و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. در این روش با ایجاد یک برش لوزی شکل، کیست و منافذ آن خارج می شود و در آن ناحیه عمل بخیه انجام نمیگیرد. در نتیجه حفره ای به جا خواهد ماند که به تدریج از کف پر خواهد شد. اندازه این حفره به اندازه کیست مویی بستگی دارد درنتیجه میتواند به اندازه یک گردو و حتی یک پرتقال باشد.

ترشحات پس از عمل جراحی

از محل عمل حدودا به مدت یک هفته ترشحاتی خارج می شود و پس از آن به تدریج ترشحات کم می شود و پس از حدود دو تا سه ماه، به طور کامل توسط بافت های اطراف پر خواهد شد.

خارج نمودن کیست

در این روش، بافت حاوی کیست باید بطور کامل خارج شود. اگر کیست بطور کامل تخلیه نشود احتمال عود زیاد است و به همین خاطر میتوان از تزریق مواد رنگی قبل از شروع عمل نیز کمک گرفت.

پانسمان زخم

بعد از خارج کردن کیست ، زخم باز گذاشته شده و با گاز مرطوب پر می شود. پس از یک تا دو روز میتوان گازها را خارج کرد و زخم را با سرم نمکی شستشو داد. گاهی میتوان از ژل یا پمادهای تسریع کننده برای رشد بافتی کمک گرفت. سپس زخم باید مجددا با گاز مرطوب پر شود.

بهبود زخم پس از جراحی

زخم ممکن است در روزهای اول ترشحات زیادی داشته باشد که غیر طبیعی نبوده و همچنین عفونی نیست. اگر داخل زخم با گاز پر نشود ترشحات در این محل جمع می شوند و بوی بد میگیرد. قبل از انجام پانسمان بیمار میتواند حمام کرده و داخل زخم را شستشو دهد یا در لگن آب گرم و نمک یا کمی بتادین بنشیند. در این روش بعد از ۳-۲ ماه زخم ترمیم می شود. بنابر وسعت جراحی و وضعیت عمومی بیمار پزشک تعیین می کند که “درن” برای زخم گذاشته شود یا خیر. “درن” وسیله ای است که برای کمک به خشک شدن زخم و خروج ترشحات چرکی توسط جراح کار گذاشته می شود. معادل آن در فارسی زهکشی است.

جراحی کیست مویی

مراقبتهاي پس از عمل در جراحي باز چاقو کیست مویی

در روش جراحی باز با چاقو کیست مویی زخم باز پانسمان اولیه معمولا بعد از24 تا 48 ساعت توسط جراح اولیه انجام میشود و بسته به نظر پزشك پس از يك الي دو روز، پانسمان خارج خواهد شد. در اين زمان حفره اي تو خالي وجود خواهد داشت كه عليرغم ظاهر ترسناكي كه دارد فاقد خطر جدي می باشد . لازم است كه روزانه دو تا سه مرتبه در لگن آب گرم حاوي چند قطره بتادين نشست بطوريكه زخم داخل آب ولرم غوطه ور شود و آب به آن نفوذ كند و ترشحات آن را تميز كند. سپس موضع خشك مي شود و با گاز مرطوب روي آن پوشانده مي شود .

بافت طبيعي كه تدريجا در اين مكان تشكيل مي شود رنگ قرمز يا صورتي دارد. گاهي نيز بافت زرد رنگي ايجاد مي شود كه لازم است با كشيدن گاز مرطوب به روي آن، تميز شود. در صورتیکه این کار باعث درد شدید گردد میتوان قبل از آن چند قطره محلول بی حس کننده مثل لیدوکائین داخل زخم ریخت و پس از چند دقیقه کار تمیز کردن را شروع کرد. مصرف داروي مسكن در موارد درد شديد توصيه مي شود. بسته به صلاح ديد پزشك گاهي از پمادهایي كه رشد بافت را تسريع مي كنند يا پمادهائي كه كه بافتهاي غير مفيد را حل مي كنند استفاده مي شود. حجم ترشحات پس از يك هفته كاهش پيدا مي كند و فرد پس از يك هفته مي تواند فعاليتهاي خود را آغاز كند.

نقاط ضعف و قوت جراحی باز با چاقو کیست مویی

• پانسمان تا بسته شدن زخم باید هر روز تعویض شود. این تعویض روزانه برای اکثر بیماران سخت است به خصوص اگر بیمار کارمند باشد و نیمی از روز را در اداره و محل کار باشد.
  • به دلیل نزدیکی ناحیه کیست مویی به مقعد هنگام عمل دفع باید بسیار مراقب بود تا آلودگی به زخم باز سرایت نکند. در غیر این صورت زخم باز به سرعت عفونت خواهد کرد.
  • دوره نقاهت و بهبودی کامل بسیار طولانی است.
  • نقطه قوت روش جراحی کیست مویی به روش باز این است که اگر ناحیه خشک و تمیز نگه داشته شود و پانسمان روزانه به موقع تعویض شود احتمال عفونت زخم بسیار کم می گردد.

تفاوت جراحی باز با بسته کیست مویی

تفاوت از ملزومات و پيگيريهاي بعدي شروع ميشود منظور از ملزومات در جراحي معمولي، بستري شدن در بيمارستان و انجام بيهوشي است در حالي كه در عمل با ليزر اين محدوديت ها وجود ندارد.

بعد از عمل در هر دو روش ميتوان زخم را باز گذاشت و يا بخيه زد كه البته در جراحي معمولي درصد بخيه زدن بخاطر جلوگيري از خونريزي بيشتر است در صورتيكه در ليزر درصد باز گذاشتن زخم بيشتر است.

لازم است بدانيد كه بخيه زدن زخم منجر به زودجوش خوردن زخم و بالا رفتن احتمال عود ميشود.

زخم باز به آرامي و لأيه لأيه بسته ميشود و احتمال عود كمتر است و عملا هيچ دردي هم در محل زخم حس نمی‌شود.