لیزر موهای زائد بعد از عمل جراحی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

لیزر موهای زائد بعد از جراحی لیزر کیست مویی

معمولا لیزر موهای زائد بعد از عمل جراحی لیزر کیست مویی توصیه می شود زیرا احتمال رویش مجدد مو در این ناحیه از بین رفته و دیگر منجر به بیماری سینوس موئی نمی شود، این بیماری معمولا بصورت آبسه (دمل) دردناک و یا ترشح چرک از سوراخهای تکی یا متعدد در ناحیه تحتانی فقرات وبین دو باسن و بیشتر در سنین جوانی خود را نشان می دهد.

تاثیر لیزر موهای زائد بعد از جراحی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

در سنین جوانی فعالیت و رشد مو به علت تغییرات هورمونی ازدیاد می یابد هرچند که پیش زمینه ژنتیک در بروز این بیماری شایع موثر می باشد. پس در بروز بیماری دو عامل ژنتیک و رشد موهای ناحیه دخیل می باشند. در مورد استعداد ژنتیک کار خاصی نمی توان انجام داد ولی در مورد رشد موهای زائد منطقه میتوان با استفاده از لیزرهای از بین برنده موهای زائد اقدام موثر بعد از درمان جراحی با لیزر نمود و میزان عود بعد از عمل را از 10% به 1%تا2% کاهش داد.

روش استفاده از لیزر در از بین بردن موهای زائد

اولا با توجه داشت که تنها اقدام موثر در درمان بیماری سینوس موئی فقط جراحی با چاقو ویا استفاده از لیزر میباشد ودر هر دو مورد نتیجه درمان در90% موارد یکسان است هر چند که در درمان جراحی با لیزر نیازی به بستری شدن وبیهوشی نمیباشد و درد بعد از عمل به صفر میرسد و نیازی به استراحت چند روزه وپانسمان های دردناک ومکرر ندارد. بعد از بهبود زخم مهم ترین اقدام در کاهش عود انجام 6 تا8 جلسه لیزر مو زائد می باشد. این کار بدون درد بوده و فاصله بین جلسات معمولا یک ماه می باشد.زمان انجام کار 5تا10 دقیقه و بدون نیاز به بی حسی می باشد.روز قبل از مراجعه بیمار موهای ناحیه را با تیغ(نه با داروی نظافت) می تراشد و بعد از انجام کار نیاز به مراقبت خاصی ندارد.

درمان قطعی فقط با جراحی یا لیزر بوده وجهت کاهش عود بیماری از10% به 1%تا2% بهتر است از لیزر موهای زائد بعد عمل استفاده نمود.