مزایا و معایب درمان فیستول مقعد با لیزر

سوالات و پرسش های رایج در مورد بیماری زگیل تناسلی یا مقعدی
14/04/2020

درمان فیستول مقعد با لیزر

لیزر یک روش درمانی قطعی فیستول مقعد است. لیزر هیچ یک از عوارض روش های قدیمی را ندارد و درمان بدون درد و خونریزی انجام می گیرد. درمان این بیماری با لیزر از روش های موثر و بدون بازگشت می باشد.

در روش درمانی با لیزر از بی حسی موضعی استفاده می شود. در صورتی که بیمار مشکلات عمومی نداشته باشد، می تواند بلافاصله پس از درمان، از بیمارستان مرخص شود. دوره نقاهت، درد و عوارض این درمان نسبت به جراحی های سنتی بسیار کم است.

در عمل فیستول مقعد با لیزر باید از لیزرهای پرتوان استفاده شود و مراحل جراحی مانند جراحی باز است. جراح بعد از انجام بی حسی موضعی با یک میله مخصوص مسیر را مشخص کرده سپس مسیر فیستول به کمک لیزر CO2 کاملا باز یا برداشته می شود.

درمان فیستول با لیزر با استفاده از اشعه مادون قرمز صورت گرفته و از همین روی این اشعه ناحیه درگیر با بیماری را ضدعفونی می نماید و مانع از گسترش بیماری می شود. در اکثر موارد راه درمان فیستول با لیزر است و پوست مجاور مقعد برای تخلیه عفونت با لیزر شکاف داده می شود.

مزایای درمان فیستول مقعد با لیزر

• بدون درد
  • بدون بیهوشی
  • بدون خونریزی
  • بدون بخیه و پانسمان
  • عدم نیاز به بستری در بیمارستان
  • بدون بازگشت مجدد فیستول مقعدی
  • صرف هزینه و زمان کمتری نسبت به جراحی در بیمارستان
  • عدم انتقال عفونت های خطرناک و داشتن خاصیت استریلیزاسیون
  • بدون عوارض ناشی از عمل جراحی فیستول مثل بی اختیاری در دفع مدفوع

درمان تخصصی فیستول مقعد با لیزر

معایب و عوارض فیستول مقعد با لیزر

نکته ای که لازم است در نظر بگیرید این است که همه بیمه های درمانی هزینه لیزر فیستول را پرداخت نمی کنند و این به علت عدم بستری شدن و سرپایی بودن این عمل می باشد. با این حال در صورت در نظر گرفتن هزینه عمل جراحی، سختی آن و زمانی که برای آن صرف می شود بازهم لیزر فیستول مقرون به صرفه تر از عمل جراحی می باشد.

از عوارض این بیماری میتوان به این موضوع اشاره کرد که اگر پزشک مورد نظر تجربه و تبحر کافی را نداشته باشد و حین عمل دچار اشتباه شوند ممکن است ناحیه عمل شده با لیزر دچار عفونت شود و این عفونت به سایر بخش های بدن نیز سرایت کند، همچنین می تواند به عضلات مقعد آسیب بزند و کنترل شکم و دفع مدفوع را از بیمار سلب کند. البته این مورد بسیار نادر است و بیشتر به نحوه عمل و محل فیستول وابسته است.

پرسش های رایج در مورد لیزر فیستول

مزیت لیزر نسبت به جراحی سنتی یا تیغ جراحی چیست؟

بدون درد، بیهوشی و خونریزی بوده و نیازی به بخیه، پانسمان و بستری در بیمارستان ندارد بدون بازگشت مجدد فیستول بوده و زمان کمتری نسبت به جراحی در بیمارستان دارد

آیا لیزر بی اختیاری مدفوع نیز می آورد؟

بعد از عمل جراحی فیستول با لیزر نسبت به جراحی با تیغ جراحی بی اختیاری در دفع مدفوع به حداقل ترین حالت ممکن می رسد.

درد جراحی سنتی خیلی زیاد است؟

جراحی سنتی هم درد دارد و هم پس از جراحی حداقل 2 الی 3 روز بستری خواهید بود و در این مدت عمل دفع بسیار سخت خواهد بود

جای جراحی با تیغ روی پوست می ماند یا جراحی با لیزر؟

در واقع اسکار حاصل از جراحی در روش لیزر بسیار کمتر می باشد