زگیل تناسلی چیست؟

خون در مدفوع
وجود خون در مدفوع نشانه چیست؟
17/05/2021
بواسیر و گوشت اضافی در مقعد
گوشت اضافه مقعدی
26/06/2021

اینکه زگیلی تناسلی چیست را میتوان اینگونه تعریف کرد؛ نوعی زائده گوشتی و سفتی بوده که عامل اصلی ایجاد آن ویروس HPV یا پاپیلومای می باشد. به طور کلی زگیل در سه ناحیه لب و دهان، ناحیه تناسلی و مقعد بیشترین تکثیر را می تواند داشته باشد. این بیماری نوعی بیماری عفونی است و شایع ترین مکانی که افراد را درگیر می نماید، ناحیه تناسلی می باشد. نام دیگر این زگیل، زگیل مقاربتی نیز می باشد.

زگیل تناسلی از برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده منتقل می شود. زگیل تناسلی به نوعی یک بیماری خاموش بوده و تا مدت ها هیچ علائمی بروز نخواهد کرد. به محض اینکه فرد به دیگر بیماری های مقاربتی دچار شد و یا سیستم ایمنی بدنش دچار ضعف شد، علائم این بیماری نیز بروز خواهد کرد. این بیماری به شدت مسری بوده و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. تشخیص این بیماری در آقایان بسیار سریعتر از بانوان صورت می گیرد و تنهایی که بتوان این بیماری را تشخیص داد توجه به علایمی است که در بیشتر افراد شایع می باشد.

ویروس HPV

عامل اصلی زگیل در بدن انسان ها ویروسی با نام HPV می باشد. این ویروس در نقاط بدن رخنه می کند و تا پایان عمر در سلول های پوست باقی می ماند. بیشتر از 40 نوع ویروس HPV عامل اصلی زگیل تناسلی می باشند. روش های درمانی بسیاری برای از بین بردن این زائده گوشتی وجود دارد.

زگیل ها حاصل انتقال ویروسی است به نام HPV که به شدت مسری بوده و با تماس فرد مبتلا به فرد سالم قابل انتقال است. این ویروس در نقاط مختلفی از بدن فرد آلوده ممکن است وجود داشته باشد و در صورت، دست و اندام تناسلی بروز کند. معمولا نوع 6، 11، 16 و 18 این ویروس منجر به زگیل تناسلی می شود.

زگیل تناسلی در یک نگاه

بیشتر از 40 گونه از ویروس HPV وجود دارد که از راه تماس جنسی منتقل می شوند و فرد سالم را آلوده می کنند. این بیماری شکل گوشتی به رنگ صورتی و قهوه ای داشته و به شکل خوشه انگور رشد و تکثیر می شود. معمولا افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. علائمی که در این بیماری مشاهده می شود با خونریزی، خارش و درد فرد را ناراحت خواهد کرد.

تشخیص و علائم بیماری زگیل تناسلی

اولین علائم شایع این بیماری وجود گوشت های اضافه و برجسته به رنگ پوست و کمی تیره تر که به صورت خوشه ای در این ناحیه متمرکز می شوند.

• مشاهده ترشحاتی در اطراف زگیل ها
  • خارش و سوزش در محل تجمع زگیل ها
  • دادن تست پاپ اسمیر و آزمایش خون
  • انسداد مجاری ادرای، درد و خونریزی در نواحی مسیر مجاری ادراری

عوامل بروز زگیل تناسلی

عوامل زیادی موجب مستعد شدن فرد در دریافت ویروس می گردد و شانس ابتلا را افزایش می دهد:

• افراد سیگاری و معتادین
  • افراد جوان و به ویژه کسانی که زیر سن 30 سال هستند.
  • برقراری رابطه جنسی با فردی که از سابقه جنسی او چیزی نمی دانید.
  • افرادی که سابقه کودک آزاری دارند.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • رابطه جنسی غیر متعارف و از راه مقعد
  • رابطه جنسی محافظت نشده
  • برقراری رابطه با چندین شریک جنسی

راه های درمان زگیل تناسلی چیست؟

معمولا زگیل های که قابل مشاهده هستند پش از مدتی برطرف شوند اما ویروس تا آخرین لحظه عمر فرد در سلول های پوستی اش باقی می ماند و چندین بار مجدد بیماری را تجربه خواهند کرد. علائم و ظاهر این بیماری موجب می شود تا شخص درصدد درمان آن برآید

یکی از اصلی ترین راه ها برای پیشگیری از این بیماری استفاده از واکسن گارداسیل است که علاوه بر این بیماری از سرطان رحم نیز جلوگیری می کند. اما در صورت ابتلا باید با سرعت به پزشک مراجعه نموده و معمولا زگیل بایستی برداشته شود که با عمل جراحی و  لیزر زگیل تناسلی این امر میسر خواهد شد.

زگیل تناسلی در بارداری

درمان خانگی زگیل تناسلی