علائم زگیل تناسلی یا مقعدی چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟

علائم بیماری زگیل تناسلی

پیش از پرداختن به علائم و تشخیص زگیل تناسلی، توضیحات مختصری در خصوص آن می دهیم اینکه زگیل تناسلی چیست و چگونه منتقل می شود؟ همه انواع این ویروس ميتوانند منجر به ايجاد زگيل شوند ولى انواع ٦ و ١١ تمايل به تبديل به بدخيمى ناحيه گردن رحم در زنان دارند.

ويروس اين بيمارى وقتى وارد بدن شود براى هميشه در بدن باقى ميماند و هرگاه ايمنى يا مقاومت بدن كاهش يابد ويروس فعال ميشود كه در اين زمينه با مصرف داروى ضد ويروس و از بين بردن زگيل هاى حاوى ويروس كمك به قوى شدن بدن و سركوب ويروس ميشود.

اما نكته مهم تر در انتقال ويروس از يك فرد به فرد ديگر است كه يكى از راههاى انتقال زگیل تناسلی از طريق تماس مستقيم با بدن فرد دچار زگيل است و اين نكته را ما اكثرا در زنان و شوهران ميبينيم كه وقتى يكى از آنها گرفتار ميشود ديگرى هم از طريق تماس بدن به بدن دچار زگيل و ويروس ميشود و اينجا است كه برداشتن زگيل حاوى ويروس كمك به جلوگيرى از انتشار آن ميكند و در اين زمينه برداشتن زگيل با ليزر بهترين روش است و مانع از گسترش بيمارى به ديگرى ميشود.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

از علائم زگیل تناسلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سوزش و خارش
  • انسداد مجاری ادرار
  • به وجود آمدن بیماری های مقاربتی
  • مشاهده و احساس رطوبت و ترشحات در ناحیه زگیل
  • وجود زگیل ها به صورت پراکنده در اندازه های متفاوت
  • وجود برجستگی هایی همرنگ پوست و گاهی تیره تر یا روشن تر از پوست

زگیل تناسلی چگونه تشیص داده می شود؟

برخی اوقات این زگیل ها داخل اندام تناسلی یا در دهانه رحم به وجود می آیند که به سادگی قابل تشخیص نیستند و نیازمند معاینه های پزشکی می باشند. برای این کار پزشک با دستگاه های مخصوص فرد بیمار را معاینه کرده تا از مبتلا بودن یا نبودن فرد به ویروس پاپیلوم اطمینان کسب کند و اگر این روش پاسخگو نباشد انجام آزمایش خون یا تست پاپ اسمیر تجویز می شود.

در غیر این صورت تشخیص زگیل ها ساده بوده و پزشک با یک معاینه سطحی می تواند تشخیص نهایی را اعلام کند زیرا زگیل هایی که قابل مشاهده باشند علائم و مشخصات واضحی دارند.

تست پاپ اسمیر چیست؟

این تست مخصوص خانم ها می باشد و برای تشخیص تمامی عفونت ها و بیماری هایی که ناحیه تناسلی و رحم را درگیر می کند مفید می باشد.

در این تست از بخشی از سلول های دهانه رحم نمونه برداری می کنند تا تشخیص دهند فرد به ویروس پاپیلوم مبتلا می باشد یا خیر؟

در نمونه برداری دهانه رحم با دستگاه اسپکولوم با احتیاط و به آرامی باز می شود و با وسایل استریل از دهانه رحم سلول های مورد نیاز برای نمونه برداری برداشته می شود.

آزمایش خون برای تشخیص زگیل تناسلی

این روش بسیار دقیق می باشد و مورد استفاده هم برای خانم ها و هم برای آقایون می باشد.

یکی از راه های آن نیز ژئوتایپینگ می باشد که با توالی دادن ژن های ویروس پاپیلوم تشخیص می دهند آیا فرد مورد نظر یک مبتلا می باشد یا خیر.