Google+ پرسش و پاسخ در مورد بیماریهای نشیمگاه
استفاده از لیزر در درمان بیماریهای مقعد
لیزر موهای زائد

هموروئید چیست؟

هموروئید از جمله بیماریهای بسیار شایعی است که تقریبا در ۷۰ درصد افراد بالای سی سال دیده می شود. هموروئید حاد در هر سنی مشاهده می شود اما درصد پیدایش آن در میان جوانان و افراد میانه سال بیشتر از پیرها و در بین سفیدپوستان و افرادی که متعلق به اقشار مرفه جامعه هستند بیشتر از رنگ پوستان و اقشار دیگر جامعه می باشد. هموروئید یک بیماری بسیار شایع است ( تا ۵۰ سالگی دست کم ۵۰ درصد مردم آن را تجربه کرده اند ) علت های متعددی دارد . فشار ناشی از حاملگی و زامیان عمده ترین دلیل بروز هموروئید در زنان جوان است .

هموروئید، مکانیسم و علل پیدایش آن

به اتساع وریدهای انتهایی راست روده که با ایجاد گره همراه است هموروئید گفته میشود. این بیماری برای اولین بار توسط بقراط پدر علم پزشکی Hemorrhoids ــ خونریزی نامیده شد، اما با توجه به اینکه خونریزی فقط در ۲۸ تا ۴۸ درصد بیماران مشاهده می شود اصطلاح هموروئید تنها در برگیرنده بخشی ازحقیقت مربوط به این بیماری است. افزایش فشار و اختلال در خروج خون از گره های هموروئیدی موجب احتقان شبکه هموروئیدی و ایجاد بیماری می شود.
مکانیسم اصلی آن را می توان در دو دسته گروه بندی نمود: جریان خون وریدی در بافت ها نه تنها در اثر انقباض عضلات صاف دیواره سیاهرگها (به شکل غیر ارادی) بلکه بیشتر در نتیجه انقباض عضلات مخطط (به گونه ارادی) می باشد.

• ۱ــ کاهش ظرفیت انتقالی وریدهای شبکه هموروئیدی
  • ۲ــ افزایش ورود خون شریانی به گره های هموروئیدی که هماهنگ با ظرفیت خروجی و طبیعی سیاهرگها نیست.

نشانه های اصلی هموروئید چیست؟

از نظر روند و ظهور، این بیماری به انواع زیر تقسیم می گردد:

• ــ هموروئید بدون نشانه مشخص
  • ــ هموروئید حاد
  • ــ هموروئید مزمن

نشانه های اصلی هموروئید چیست؟

از نظر روند و ظهور، این بیماری به انواع زیر تقسیم می گردد:

• ــ هموروئید بدون نشانه مشخص
  • ــ هموروئید حاد
  • ــ هموروئید مزمن

علائم و نشانه های هموروئید حاد چیست؟

• ــ درد در مقعد و اطراف آن
  • ــ خارش
  • ــ خونریزی
درد از نشانه های اصلی و ثابت بیماری بوده، تقریبا در ۴۰ % بیماران، بخصوص در هنگام دفع مدفوع مشاهده میشود. حاشیه مقعد به علت التهاب مخاط راست روده و پوست به راحتی آسیب می بیند. در موقع زور زدن، حرکت مدفوع در روده، انجام تنقیه و گاها مصرف شیاف های آنتی هموروئیدی نیز مخاط راست روده به آسانی آسیب دیده، دیوار پسین کانال مقعد ترک بر می دارد. در ۳۵% موارد خونریزی به علت حرکت جرم سفت مدفوع در هنگام اجابت مزاج میباشد. گره های خارج شده از مقعد در نتیجه اصطکاک با لباس و یا جا انداختن با دست، آسیب دیده، دچار خونریزی می شوند.
سوزش و خارش مقعد و اطراف آن در نتیجه تاثیر ترشحات غده مخاطی روده بزرگ بر اعصاب حسی این منطقه می باشد. در پی پایین افتادگی طولانی گره ها، کشیدگی اسفنکتر (ماهیچه تنگ کننده) مقعد کاهش یافته، گاز و مدفوع آبکی به گونه غیر ارادی خارج می گردند. این روند موجب تحریک و التهاب مزمن پوست و گاها پوسته دادن لایه فوقانی آن می شود.

نوبت دهی اینترنتی