آیا هموروئید منجر به بروز یبوست می‌شود؟!
آیا هموروئید منجر به بروز یبوست می‌شود؟

آیا هموروئید منجر به بروز یبوست می‌شود؟(هر آنچه که تا به حال نمی‌دانستید!)

همه ما بر این باور هستیم که بواسیر در اثر ابتلا به یبوست مزمن به وجود می‌آید. اما این طرز تفکر درست نیست! چرا که بیماری نشمینگاهی بواسیر هم می‌تواند موجب بروز یبوست شود. یبوست و هموروئید بیماری‌هایی دو سویه هستند که ابتلا به هرکدام درمان نکردنشان، موجب تشدید دیگری خواهد شد. اما چرا بواسیر منجر به بروز یبوست می‌شود؟

چرا بواسیر یا هموروئید منجر به بروز یبوست می‌شود؟

هموروئید با درد و خونریزی شدیدی که حین دفع برای بیماران به وجود می‌آورد، باعث ایجاد ترس از دفع مدفوع سفت می‌شود. در نتیجه مدفوع در کانال مقعدی (انتهای رکتوم) جمع شده و با خشک و سفت شدن، یبوست را رقم می‌زند.

به نقل از medicalnewstoday.com و طی مصاحبه‌ای که با دکتر آدگبولا انجام شده، گفته شده است:

“هنگامی که بواسیر ملتهب شده و بیرون می‌زند، موجب بروز ناراحتی، درد و خارش در ناحیه آسیب دیده خواهد شد. همین امر سبب دفع سخت مدفوع و یا حتی ترس از اجابت مزاج شده و تشدید یبوست را به همراه خواهد داشت.”

فارغ از ترس و دشواری در دفع مدفوع و ایجاد احساس ناراحتی که یبوست به همراه دارد، بواسیر می‌تواند به عنوان یک مانع و انسدادگر عمل کند و یبوست را تشدید کند.

درمان سرپایی بواسیر در کمتر از ۱ ساعت در کلینیک لیزرشفا

بررسی عارضه هموروئید و علائم آن

هموروئید یا بواسیر (Hemorrhoids) رگ‌هایی خونی، متورم و بیرون زده در دهانه مقعد هستند که با درد شدید و تیر کشنده در ناحیه مقعد و همچنین خونریزی قطره‌ای بر روی لباس زیر یا بعد از دفع همراه است. بیماری هموروئید می‌تواند نشستن و یا حتی راه رفتن را با مشکل مواجه کند و شما را از انجام فعالیت‌های روزمره بازدارد.

علائم و نشانه‌های هموروئید خارجی و داخلی در زنان به شرح زیر هستند:

• درد مزمن
  • خارش و سوزش
  • خونریزی قطره‌ای به رنگ قرمز روشن
  • وجود توده‌های متورم و بیرون زده در داخل و خارج دهانه مقعد

بیشتر بخوانید: هموروئید چیست؟ + انواع بواسیر

درمان یبوست مرتبط به هموروئید

یبوستی که در اثر توده‌های هموروئیدی به وجود می‌آید، درمان متفاوتی از یبوستی دارد که دلیل بروز آن بواسیر نیست! دکتر آدگبولا راهکارهایی را برای درمان یبوست ناشی از هموروئید پیشنهاد می‌دهد که عبارتند از:

فیبر بیشتری بخورید:

غذاهایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید که سرشار از فیبر باشند و در نرم کردن مدفوع و درمان یبوست نقش دارند مانند: میوه و سبزیجات و غلات کامل

در لگن آب گرم بنشینید:

برای نرم کردن مدفوعی که در انتهای راست روده باقی مانده، کاهش التهابات در انتهای مقعد و همچنین درمان بواسیر (هموروئید) توصیه می‌شود تا روزانه 10 الی 15 دقیقه در یک لگن حاوی آب گرم بنشینید.

به طور منظم ورزش کنید:

فعالیت فیزیکی داشته باشید و روزانه وقت خود را به مدت 30 دقیقه الی 1 ساعت به ورزش اختصاص دهید.

به مقدار فراوان آب بنوشید:

هیدارته بمانید و در طول روز آب زیادی بنوشید تا مدفوع شما نرم باقی بماند و به یبوست مبتلا نشوید.

از پمادهای موضعی استفاده کنید:

اگر یبوست شما منجر به ایجاد بیرون زدگی بواسیر در ناحیه مقعد شده است، توصیه می‌شود تا از پمادهای موضعی برای کاهش تورم بواسیر استفاده کنید.

بیشتر درباره چگونگی درمان یبوست و مدفوع سخت بدانید!