کولیت اولسراتیو روده و تاثیر آن بر کاهش اشتها
چرا کولیت اولسراتیو یا کولیت زخمی موجب کاهش اشتها می شود؟

چرا کولیت اولسراتیو یا کولیت زخمی موجب کاهش اشتها می‌شود؟

اگر کولیت اولسراتیو (Ulcerative colitis) یا کولیت زخمی روده داشته باشید، ممکن است علائمی مانند اسهال مداوم، حالت تهوع، گرفتگی و درد معده را تجربه کنید.

اما کولیت اولسراتیو روده بر اشتها و میل به غذای شما هم تاثیر گذاشته و می‌تواند تمایل به غذا خود را در شما از بین ببرد! اما چه چیزی باعث می‌شود که کولیت اولسراتیو روده موجب کاهش اشتها و از دست دادن میل به غذا شود؟

در ادامه به بررسی گزارشی منتشر شده از سوی healthcentral.com مبنی بر تاثیر کولیت اولسراتیو بر کاهش وزن ناگهانی و اشتها در بیماران مبتلا به این عارضه می‌پردازیم.

چرا کولیت اولسراتیو اشتها را کم می‌کند؟

ماهیت عارضه کولیت زخمی یا کولیت اولسروز، تغییر اشتهای بیماران می‌باشد که در اغلب موارد، موجب کاهش اشتها و از دست دادن میل به غذا خوردن می‌شود.

به عبارتی کولیت اولسراتیو روده با تحت تاثیر قرار دادن میزان هورمونی که ترشح شده، نه تنها بر تمایل فرد به غذا خوردن، بلکه بر میزان هضم غذا هم تاثیر گذاشته و اشتها را کاهش می‌دهد. ما چطور این اتفاق می‌افتد و چرا کولیت اولسراتیو موجب کاهش اشتها می‌شود؟

علت کمبود و کاهش اشتها در بیماران کولیتی، التهاب کولون‌هاست. در چنین شرایطی یک حلقه بازخورد به مغز و سایر اندام‌های گوارشی به وجود می‌آید که می‌تواند باعث تغییر در کنترل هورمونی و عصبی و تسلط بر گرسنگی و سیری شود.

با التهاب کولون‌ها، و یا ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر، میزان هورمون لپتین (هورمون سرکوب کننده اشتها) و گرلین ( هورمونی که پیام سیری را به مغز ارسال می‌کند.) ترشح شده و میل به غذا را کاهش می‌دهد.

کولیت اولسراتیو روده چه علائمی دارد؟

کولیت اولسراتیو یا کولیت اولسروز یکی از بیماری‌های التهابی روده است که می‌تواند علائم و نشانه‌های زیر را به همراه داشته باشد:

• خروج موکوس، چرک و یا خون حین دفع مدفوع
  • احساس نیاز به دفع فوری و مکرر مدفوع
  • رشد ناکافی و نامناسب در کودکان
  • خستگی شدید و ضعف بدنی
  • گرفتگی و درد زیر شکم
  • اسهال مزمن و مداوم
  • تب و حالت تهوع
  • کم خونی

هر چه این بیماری پیشرفت بیشتری داشته باشد، علائم و نشانه‌های بیشتر و شدیدتری بروز پیدا خواهند کرد. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

• درد مقعدی
  • درد مفصلی
  • زخم‌های دهانی
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی
  • راش و بثورات قرمز پوستی
  • کم آبی بدن در اثر از دست دادن مایعات

عوارض ناشی از کاهش اشتها و کولیت اولسراتیو روده

به گزارش my.clevelandclinic.org نخوردن غذا به اندازه کافی می‌تواند منجر به بروز علائم و تغییراتی نگران کننده در بدن بشود که برخی از آن‌ها عبارتند از:

• کم خونی و فقر آهن
  • تغییر حالت و درخشندگی موها
  • نازک شدن و شکننده شدن ناخن‌ها
  • تغییر در رنگ و شادابی پوست صورت
  • بروز خشک پوست و لکه دار شدن آن

اشتهای کم و یا اجتناب از خوردن غذا می‌تواند تاثیرات منفی قابل توجهی بر وزن و سلامت افراد بگذارد و میزان مواد مغذی دریافتی بدن را به حداقل برساند.

علاوه بر تغییراتی که در چهره و پوست بدن خود مشاهده می‌کنید، اخلاقیات و روحیات شما نیز تحت تاثیر قرار گرفته و ممکن است که:

• بدخلق و پرخاشگر شوید.
  • زودرنج و تحریک پذیر شوید.
  • در تمرکز بر فعالیت‌های روزمره خود با مشکل رو به رو شوید.

تغییر در عادات غذایی و کاهش وزن با کولیت اولسراتیو روده

هیچ جای تعجبی وجود ندارد که اگر به کولیت روده مبتلا هستید، کاهش وزن و بی اشتهایی نسب به غذا را تجربه کنید!

پس از آنکه اشتها و میل به غذا در اثر ابتلا به کولیت زخمی روده در شما کاهش پیدا کرد، به دنبال آن کاهش وزن‌های ناگهانی و بسیار شدیدی را تجربه خواهید کرد.

در مجموع 51% از افرادی که تجربه ابتلا به کولیت اولسروز روده را داشتند، کاهش وزن قابل توجهی را تا پیش از تشخیص این عارضه رنج آور تجربه کردند!

درمان کولیت اولسراتیو روده، درمانی اثر بخش یا ضرر بخش؟!

در حالت ایده‌آل، درمان کولیت اولسراتیو روده منجر به بهبود و رفع علائم و کاهش التهاب در روده بزرگ شده و باعث می‌شود تا بیمار بتواند دوباره طیف وسیع‌تری از غذاها را مصرف کند و در کنار آن مواد غذایی لازم برای افزایش وزن و حفظ سلامت بدن خود را مجدداً به دست آورد.

علیرغم اینکه درمان این عارضه با مصرف دارو در بهبود سلامتی شما به طرز چشمگیری موثر است، اما همین داروها نیز ممکن است منجر به بروز بی‌اشتهایی در بیماران شوند!

به عنوان مثال سولفاسالازین (Sulfalasazine)، مسالامین (Mesalamine) و یا اولسالازین (Olsalazine) از جمله داروهایی هستند که همگی دارای عارضه جانبی بالقوه‌ی از دست دادن و یا کاهش اشتها می‌باشند!

چطور با کاهش اشتها در اثر کولیت زخمی روده کنار بیاییم؟

اگر با کاهش وزن و اشتها دست و پنجه نرم می‌کنید و به دنبال راه‌هایی برای حفظ وزن و اشتهای خود هستید، این توصیه‌ها از دکتر بتریج را در نظر داشته باشید:

• وعده‌های غذایی کوچک و مکرر (به جای ۳ وعده غذایی بزرگ در روز) بخورید تا کالری دریافتی را افزایش دهید.
  • میان وعده‌هایی با ارزش غذایی و پروتئین بالا، چربی کم و مناسب برای سندروم روده تحریک پذیر مانند تخم مرغ، ماهی، مرغ پخته شده مصرف کنید.
  • با پزشک خود درباره نحوه مصرف مکمل‌های غذایی و ویتامین‌های مفید و مناسب برای رژیم غذایی خود استفاده کنید.

خلاصه کلام…

برای بسیاری از افرادی که به کولیت اولسراتیو روده مبتلا هستند، مدیریت وزن و اشتها چالشی بزرگ به شمار می‌رود. بهتر است تا به جای آنکه از ترس و استرس عارضه‌ای که به آن مبتلا هستید رنج ببرید، برای درمان و مدیریت عارضه کولیت روده اولسراتیو اقدام کنید و همین حالا به پزشک متخصص گوارش و یا جراح عمومی مراجعه کنید. بهترین راه برای درمان عارضه کولیت روده اولسراتیو، مراجعه به پزشک متخصص گوارش و کنترل این عارضه با دارو و رژیم غذایی مخصوص این بیماری می‌باشد. این بدان معناست که نه تنها می‌توانید مدیریت شده و بهتر غذا بخورید، بلکه می‌توانید راحت‌تر غذا بخورید و مواد مغذی لازم برای بدن را به دست بیاورید.

2 در مورد “چرا کولیت اولسراتیو یا کولیت زخمی موجب کاهش اشتها می‌شود؟”