درمان بواسیر

ممکن است شما جز آن دسته از افرادی باشید که در بیشتر طول روز نشسته‌اید و اگرچه تمایل به ورزش دارید اما فرصت انجام آن را کمتر پیدا میکنید. پس باید بدانید که یکی از خطراتی که سلامتی شما را تهدید میکند، بیماری بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoid) است. بواسیر یکی از بیماری‌های رایج مقعدی در زنان و مردان است و اغلب ما قبل از بروز این عارضه هیچ اقدامی برای پیشگیری از بیماری بواسیر انجام نمی‌دهیم. اما به محض ابتلا به هموروئید به دنبال راه سریع درمان بواسیر می‌گردیم.

بیماری بواسیر یا هموروئید چیست؟

بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoids) جز یکی از بیماری‌های دردناک مقعدی است که با التهاب و تورم قسمت انتهایی روده خودش را نشان می‌دهد. این زائده گوشتی می‌تواند درون کانال مقعد و یا بیرون از دهانه مقعد دیده شود. بواسیر می‌تواند با درد و خونریزی همراه باشد و فعالیت‌های روزمره شما را مختل کند.

وبسایت معتبر gastrosb.com اینگونه درباره بواسیر نوشته است:

Hemorrhoids are swollen veins located around the anus or in the lower rectum. About 50 percent of adults experience the symptoms of hemorrhoids by the age of 50.

هموروئید رگ‌های متورمی است که در قمست انتهایی رکتوم و یا اطراف کانال مقعد قرار دارد. نزدیک به ۵۰ درصد بزرگسالان تا سن ۵۰ سالگی علائم و نشانه‌های بواسیر را تجربه می‌کنند.

با انواع بواسیر آشنا شوید.

بواسیر یا هموروئید با توجه به محل بیرون زدگی، به طور کلی به دو دسته بواسیر داخلی و بواسیر خارجی تقسیم بندی می‌شود.

بواسیر داخلی (Internal Hemorrhoid):

با التهاب و تورمِ قسمت انتهایی روده در درون کانال مقعد، بواسیر داخلی به وجود می‌آید. این زائده با چشم قابل مشاهده نیست و با روش‌هایی همچون کولونوسکوپی بررسی می شود. درمان بواسیر داخلی در ادامه توضیح داده شده است.

بواسیر خارجی (external Hemorrhoid):

هموروئید خارجی از تداوم پیشرفت توده بواسیر داخلی به وجود می‌آید. این عارضه با چشم قابل معاینه بوده و با دست قابل لمس است.

انواع بواسیر را میتوانید در مطلبی جدا با همین عنوان بخوانید.

دلایل بروز بواسیر

موثرترین عامل در بروز بواسیر ایجاد فشار به لگن و رکتوم است. این فشار معمولا در اثر یبوست (خشکی مزاج) اتفاق می‌افتد و تا حدودی قابل پیشگیری است. دلایل دیگر بروز هموروئید شامل موارد زیر می‌باشد:

• اضافه وزن
  • اسهال یا یبوست
  • سرطان روده بزرگ
  • روابط جنسی مقعدی
  • نشستن طولانی مدت
  • عدم مصرف آب کافی
  • رژیم غذایی با فیبر کم

علائم و نشانه‌های ابتلا به هموروئید

تشخیص اولیه بواسیر به کمک علائم و نشانه‌های آن صورت می‌گیرد و سپس با معاینه پزشک متخصص بیماری های مقعدی می‌توان از ابتلا به هموروئید مطمئن شد. علائم و نشانه‌های هموروئید عبارتند از:

• درد مزمن بعد از اجابت مزاج
  • خارش و سوزش اطراف مقعد
  • تورم و قرمزی اطراف دهانه مقعد
  • وجود توده‌های برآمده در نزدیکی مقعد
  • خونریزی (به رنگ قرمز روشن) بعد از دفع

علائم بواسیر در زنان و مردان

هموروئید بیماری شایعی است که در تمامی افراد جامعه با هر سن و سالی دیده می‌شود اما درصد ابتلای بانوان بسیار بیشتر از مردان است. آن هم به سبب شرایط سختی مانند دوره بارداری و دوران قاعدگی که زنان در طول زندگی خود تجربه می‌کنند.

علائمی که آقایان و بانوان هنگام ابتلا به بواسیر با آن روبه‌‌رو می‌شوند یکسان است و گاهی در شدت بیرون زدگی توده تفاوت دیده می‌شود.
تمام علائم و نشانه های هموروئید را در اینجا بخوانید

چرا زنان بواسیر می‌گیرند؟

زنان با توجه به شرایط فیزیکی و جسمانی که دارند بیشتر از مردان به بواسیر مبتلا می‌شوند.

بارداری‌های سخت چه به صورت طبیعی و چه به صورت سزارین می‌تواند دلیلی برای بروز این بیماری باشد. دلیل دیگر موثر در ابتلا بواسیر در زنان می‌تواند ضعیف‌‌تر بودن عضلات کف لگن آن‌ها باشد. هرچه این عضلات ضعف بیشتری داشته باشد، مقاومتشان در برابر فشار کاهش یافته و موجب بروز بیماری هموروئید می‌شود.

راه های تشخیص بواسیر

بهترین راه تشخیص بواسیر معاینه توسط پزشک است. پس اگر هر یک از علائمی که قبل‌تر گفتیم را مشاهده کردید به سرعت با مشاوران کلینیک لیزرشفا تماس بگیرید تا اولین نوبت معاینه را رزرو کنید.

برای تشخیص سریع هموروئید دو راه وجود دارد: 1. معاینه چشمی و 2.معاینه با دستگاه

معاینه چشمی

دکتر جراح داخلی با استفاده از دستکش وجود هرگونه زائده یا برآمدگی در ناحیه اطراف یا داخلی مقعد را بررسی میکند تا تشخیص بیماری بواسیر به درستی صورت گیرد.

معاینه با دستگاه

از آنجایی که هموروئید داخلی گاهی آنقدر نرم است که در طول معاینه رکتوم احساس نمی شود، پزشک ممکن است قسمت پایینی روده بزرگ و راست روده شما را با آنوسکوپ، پروکتوسکوپ یا سیگموئیدوسکوپ بررسی کند.

بواسیر اگر خارجی باشد به راحتی با چشم دیده می‌شود و اگر از نوع داخلی باشد، روش معانیه تغییر خواهد کرد.

برای معاینه بواسیر داخلی از دستگاه‌هایی همچون آنوسکوپ و یا پروتوسکوپ استفاده می‌شود تا درون مقعد مورد معاینه قرار بگیرد.

برای درمان بواسیر به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان بواسیر لازم است تا به پزشک متخصص دستگاه گوارش یا جراح داخلی در بیمارستان یا کلینیک یا مطب خصوصی مراجعه کنید تا به طور تخصصی درمان شوید.

بهترین پزشک برای درمان هموروئید، متخصص جراح عمومی یا پزشک متخصص دستگاه گوارش است. شما می‌توانید همین حالا نوبت درمان خود را به صورت اینترنتی رزرو کنید و از خدمات مرکز کلینیک لیزر شفا بهره‌مند شوید.

روش های درمان بواسیر

درمان بواسیر اول از همه به این وابسته است که میزان شدت و پیشرفت بیماری به چه مرحله‌ای رسیده است. اگر به تازگی به این عارضه مبتلا شده‌اید می‌توانید از روش‌های خانگی درمان بواسیر استفاده کنید. با درمان هموروئید در خانه می‌توانید از رشد و پیشرفت این توده‌ها جلوگیری کنید.

درمان بواسیر با روش های متعددی از جمله درمان خانگی، درمان دارویی، درمان با تیغ جراحی و درمان با لیزر ممکن است. انتخاب شیوه مناسب درمان هموروئید به میزان پیشرفت بیماری بواسیر ارتباط داشته و به صلاحدید پزشک متخصص انتخاب می‌شود تا هر چه سریع تر با درد و خونریزی این بیماری مقعدی خداحافظی کنید و سلامتی خود را به دست آورید. انتخاب شیوه مناسب درمان بواسیر کلید رهایی از این بیماری طاقت فرسا است.

روش های خانگی درمان بواسیر

• کمپرس یخ
  • پوشیدن لباس نخی و گشاد
  • خشک و تمیز نگه داشتن مقعد
  • استفاده از حمام سیتز (نشستن در لگن آب گرم)

استفاده از روش‌های خانگی در درمان بواسیر موثر است.

همچنین می‌توانید در خانه به کمک طب سنتی و گیاهان دارویی بواسیر خود را در همان مراحل اولیه‌ی ابتلا به بیماری از بین ببرید.

درمان گیاهی بواسیر

• مصرف روغن زیتون همراه غذا
  • مصرف سرکه سیب
  • استفاده از سیر
  • مصرف لیمو

اگر بیرون زدگی هموروئید زیاد باشد و درمان خانگی و دارویی اثری بر آن نداشت، راه‌های دیگر درمان این بیماری شامل موارد زیر خواهد بود:

1. درمان بواسیر با جراحی سنتی
  2. درمان بواسیر با لیزر

هرکدام از این روش‌های درمانی مزایا و معایبی را با خود به همراه دارد که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها می‌پردازیم.

درمان بواسیر با ورزش

ورزش نقش بسزایی در درمان بواسیر دارد. شما می‌توانید با انجام ورزش‌هایی ساده و سبک هموروئید را درمان کنید.

ورزش‌های موثر در درمان بواسیر عبارتند از:

• یوگا
  • شنا
  • دراز و نشست
  • پیاده‌روی روزانه

در نظر داشته باشید که بواسیر با ورزش‌های کم فشار می‌تواند درمان شود. در صورتی‌ که ورزشکار حرفه‌ای هستید و فشار تمرینات شما بالاست، احتمال ابتلا به این عارضه افزایش پیدا خواهد کرد.

ورزش‌های سنگین و موثر در بروز بواسیر را می‌توان در این موارد خلاصه کرد:

• سوارکاری
  • وزنه برداری
  • دوچرخه سواری

با مراجعه به لینک زیر می‌توانید با نقش ورزش در درمان هموروئید بیشتر آشنا شوید.
درمان بواسیر با ورزش

درمان هموروئید در دوران بارداری

بارداری دلیل اصلی ابتلای به بواسیر در بانوان است که موجب تورم قسمت انتهایی رکتوم شده و هموروئید را به وجود می‌آورد.

اگر در دوران بارداری خود گرفتار بواسیر شدید. با مراجعه به پزشک خود می‌توانید از داروها و پمادهایی همچون پماد آنتی هموروئید و یا شیاف استفاده کنید تا درد این زائده کاهش یابد. در صورتی که بیرون زدگی بواسیر شدید باشد و با درمان‌های خانگی این زائده گوشتی از بین نرفت می‌توانید با مشورت پزشک خود به جراحی و لیزر درمانی آن بپردازید.

سعی کنید لیزر درمانی و جراحی سنتی بواسیر را به بعد از زایمان موکول کنید. همچنین می‌توانید با مطالعه مقاله درمان بواسیر در بارداری بیشتر با این بیماری آشنا شوید.

بواسیر در دوران بارداری

جراحی سنتی برای درمان بواسیر

از گذشته بیهوش کردن بیمار و استفاده از تیغ جراحی برای درمان بواسیر رایج بوده است. پزشکان در این روش درمانی بیماران را بیهوش می‌‌کنند و به کمک تیغ جراحی توده بواسیر را می‌برند. سپس محل جراحی را بخیه زده و با پانسمان‌های داخلی، به عمل جراحی سنتی بواسیر پایان می‌دهند.

جراحی سنتی بواسیر چه معایب و مزایایی دارد؟

تنهای مزیتی که جراحی سنتی هموروئید دارد، درمان و از بین بردن بیماری بواسیر با درصد موفقیت بالا است.

این روش درمانی سخت و طولانی مدت همراه با خونریزی بوده و فرآیندی طاقت فرسا را برای بیماران رقم می‌زند. معایب جراحی بواسیر به روش سنتی عبارتند از:

• نیاز به بستری شدن و بیهوشی بیمار دارد.
  • میزان درد و خونریزی بعد از عمل بالاست.
  • احتمال انتقال بیماری‌های عفونی وجود دارد.
  • با استفاده از تیغ، درد زیادی به بیمار متحمل می‌شود.
  • دوران نقاهت طولانی بوده و گاهی تا یک ماه به طول می‌انجامد.
  • پانسمان‌های داخلی داشته و برای تعویض باید به دکتر مراجعه کنید.

لیزر درمانی، روشی نوین برای درمان بواسیر

آیا قصد درمان بواسیر با حداقل درد و خونریزی را دارید؟ لیزر بواسیر چاره راه شماست!

بواسیر بیماری است که ترس و خجالت از درمان آن در میان مردم جامعه موج می‌زند. اما تا وقتی که علم و تکنولوژی در حال پیشرفت است و از روش‌های نوین برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود، از درمان بواسیر ترسی نداشته باشید.

لیزر دستگاهی است که از آن برای درمان بواسیر استفاده می‌شود. البته این دستگاه با لیزری که برای رفع موهای زائد استفاده می‌شود متفاوت است.

لیزری که برای درمان هموروئید از آن استفاده می‌شود معمولا دو نوع کم توان و پرتوان دارد.

درمان بواسیر با لیزر کم توان:

لیزر کم توان یا لیزر مادون قرمز در صورتی برای درمان بواسیر استفاده می‌شود که بیماری در گرید 1 و 2 باشد. اما به طور کلی استفاده از این دستگاه رایج نیست.

درمان بواسیر با لیزر پرتوان:

لیزر پرتوان یا کربن دی اکسید (CO2) دستگاهی است که در اشعه آن از گاز کربن در اکسید استفاده شده است. این اشعه توان بالایی در درمان بواسیر داشته و می‌تواند درجه‌های شدید هموروئید (درجه 3 و 4) را درمان کند.

مزایا و معایب درمان هموروئید با لیزر

درمان بواسیر با لیزر راهی قطعی برای رهایی از این بیماری است. این روش درمانی هم مانند هر درمانی مزایا و معایب خود را دارد.

با لیزر درمانی معایب زیادی را تجربه نخواهید کرد مگر یک چیز!

عدم رعایت رژیم غذایی بعد از عمل و اعمال فشار زیاد به لگن امکان عود مجدد بیماری را به وجود می‌ارود.

اما بیایید به مزایای درمان بواسیر با لیزر بپردازیم:

1. درمان سریع و سرپایی
  2. عدم بی‌اختیاری در دفع
  3. دوره نقاهت کوتاه مدت
  4. هزینه به صرفه و معقول لیزر درمانی
  5. عدم انتقال بیماری‌های عفونی و هپاتیت
  6. جراحی بدون بیهوشی و با بی حسی موضعی
  7. امکان بازگشت به فعالیت روزمره یک روز پس از جراحی

روش لیزر درمانی را دقیق تر در لینک زیر بخوانید.

تمام آنچه که درباره لیزر بواسیر باید بدانید

مراقبت‌های بعد از عمل بواسیر

مراقبت های بعد از درمان بواسیر

برای بهبودی سریع بعد از عمل بواسیر لازم است تا نکات زیر را رعایت کنید و به سرعت به زندگی روزمره خود بازگردید:

• استفاده از ملین‌ها به تجویز پزشک برای رفع یبوست
  • مصرف مسکن و پماد برای کاهش درد بعد از عمل
  • داشتن رژیم غذایی سرشار از فیبر و سبزیجات
  • پرهیز از نشستن طولانی مدت حین دفع
  • نوشیدن آب و مایعات کافی

لیزر شفا کلینیک ارائه دهنده خدمات لیزر برای درمان بواسیر

درمان بواسیر را با پزشکان و کلینیکی با سابقه تجربه کنید. کلینیک لیزر شفا اولین مرکز درمانی در تهران است که از دستگاه‌های پیشرفته روز استفاده کرده و به درمان بیماری‌های نشیمنگاهی می‌پردازد.

سابقه‌ی لیزر شفا در درمان بیماری‌های مقعدی به بیش از 17 سال می‌رسد و با داشتن بیش از 20 هزار عمل موفق در زمینه درمان بواسیر و سایر بیماری های مقعدی تجربه‌های بسیاری را کسب کرده‌اند.

کلینیک لیزر شفا درمان بیماری‌های نشیمنگاهی را به کادر درمانی مجرب و متشکل از پزشکان آقا و خانم سپرده است. از طرفی بیماران حق انتخاب پزشک معالج خود را دارند. پس می‌توانند درمان بواسیر خود را با دکتر آقا و یا خانم تا مرحله درمان کامل پیش ببرند.

یکی از مزایایی که این مرکز لیزر دارد تسهیلات جهت بیماران شهرستانی است. شما عزیزان می‌توانید قبل از مراجعه به کلینیک با رزرو نوبت به کلینیک مراجعه کنید و در همان روز معاینه و درمان شوید.

به شما توصیه می‌کنیم از تجهیزات به روز و تسهیلاتِ بهترین کلینیک لیزر شفا در تهران استفاده کنید تا بیماری هموروئید را برای همیشه از بین ببرید.
برای رزرو نوبت درمان هموروئید اینجا کلیک کنید

درد هموروئید