آشنایی با انواع بیماری های مقعدی و نشیمنگاهی در زنان و مردان | دکتر داود تاج بخش

انواع بیماری‌های مقعدی و راهکارهای درمان آن‌ها

درمان درد مقعد با لیزر

آیا تا به حال تجریه درد و سوزش در مقعد خود داشتید؟ آیا شده بعد از دفع احساس درد تیر کشنده سوزش در مقعد داشته باشید؟ انواع بیماری‌های مقعدی، دلیل رایجی برای بروز این درد و سوزش‌ها در ناحیه مقعد می‌باشند. بیماری‌های مقعدی نه تنها دهانه مقعد (انتهای رکتوم یا راست روده) را به خود درگیر می‌کنند، بلکه بر روی دستگاه گوارش نیز تاثیر می‌‌‌گذارند. بیماری‌های ناحیه مقعد که بواسیر، آبسه و یا شقاق از رایج‌ترین آن‌ها هستند، می‌توانند موجب بروز درد و سوزش و یا خارش در ناحیه نشیمنگاهی شوند.

خوشبختانه تمامی این درد و ناراحتی‌ها به کمک پزشک متخصص گوارش و با استفاده از دستگاه‌های لیزر پرتوان (لیزر فرکشنال CO2) قابل معالجه خواهند بود.

علائم بیماری‌های مقعدی چیست؟

اغلب بیماری‌های مقعدی، علائم و نشانه‌های ثابت و یکسانی دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

شدت و حتی نوع علامت در هر بیماری می‌تواند متفاوت باشد و هر بیمار، علائم متفاوت با شدت‌های مختلفی را تجربه کند.

شماره تماس مرکز تخصصی درمان بیماری های مقعدی در تهران: ۰۲۱۲۲۳۶۱۰۷۲

آشنایی با انواع بیماری های مقعدی

اگر یبوست یا اسهال مزمن داشته باشید، مدت زمان طولانی بنشنید و یا حین دفع فشار زیادی وارد کنید، ممکن است که به انواع بیماری‌های مقعدی مبتلا شوید. برخی از رایج‌ترین بیماری‌های مقعدی که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

• کیست مویی یا سینوس پیلونیدال:

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال، یکی دیگر از بیماری‌های ناحیه نشیمنگاهی است که معمولاً در اطراف مقعد، انتهای کمر و استخوان دنبالچه، در اثر برگشتن مو به داخل بافت پوست ایجاد می‌شود. سینوس پیلونیدال (Pilonidal Cyst) یک عارضه پوستی مزمن محسوب می‌شود، که معمولاً در بالای چین باسن یا بالای مقعد مشاهده شده و گاهی چیزی بیشتر از یک فرورفتگی حاوی چند موی پیچیده نیست.

به صورت کلی درصد شیوع این عارضه در مردان، بیشتر از زنان می‌باشد. همچنین افرادی که اضافه وزن دارند و یا تار موهایشان ضخیم و پرپشت است، در معرض ابتلا به کیست مویی هستند.

• شقاق یا فیشر مقعدی:

یکی دیگر از انواع رایج بیماری‌های مقعدی، بیماری شقاق یا فیشر مقعد می‌باشد. شقاق یا فیشر مقعدی (Anal Fissure) یک زخم طولی در چین‌های دهانه مقعد و اطراف آن است که در هر گروه سنی از کودک گرفته تا بزرگسال، ممکن است اتفاق بیفتد. بیماری مقعدی شقاق با توجه به شدت آسیبی که وارد می‌کند، به دو گروه زیر تقسیم بندی می‌شوند:

1. شقاق حاد: زمانی شقاق حاد است که این بیماری بعد از ۶ هفته، خود به خود از بین برود و درمان شود.
  2.  شقاق مزمن: اگر بعد از ۶ هفته علائم شقاق شدیدتر شدند، ممکن است به نوع مزمن آن مبتلا باشید.

بیشتر بخوانید: درمان انواع شقاق مقعدی با لیزر

• بواسیر یا هموروئید:

هموروئید یا بواسیر برجستگی و زوائدی گوشتی در دهانه مقعد هستند که در اثر التهاب و کشیده شدن عروق انتهای مقعد و بیرون زدن بالشتک‌های بواسیری ایجاد می‌شود. این عارضه درد شدید مقعدی را برای بیماران به همراه دارد و گاهی ممکن است موجب سوزش و حتی خونریزی از پشت شود.

اگر بالای ۴۰ سال سن دارید و سابقه یبوست‌های مکرر و شدید نیز دارید، حتماً یکبار هم که شده بواسیر، درد شدید و خونریزی قطره‌ای از مقعد را تجربه کردید! برای آشنایی با تمامی راهکارهای درمان بواسیر، از درمان خانگی تا جراحی و لیزر می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

بیشتر بخوانید: راه‌های درمان بواسیر با لیزر

• زگیل مقعدی:

زگیل مقعدی نوعی عارضه مقاربتی است که در اثر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم با پوست فرد آلوده منتقل شده و علائم و نشانه‌های زیر را به همراه دارد:

1. درد مقعد
  2. ترشح از زوائد
  3. خارش و سوزش مقعد
  4. احساس ناراحتی حین دفع مدفوع
  5. زوائد گوشتی و برجسته کوچک در اطراف مقعد

این برجستگی‌ها اغلب قابل لمس هستند و به رنگ پوست اطراف مقعد و یا به رنگ صورتی روشن یا قهوه‌ای دیده می‌شوند.

سرطان مقعد یکی از بیماری‌های مقعدی است که در اثر تجمع و رشد غیر عادی سلول ها در انتهای کانال رکتوم به وجود می‌آید. سرطان مقعد یک عارضه نادر است که از هر ۵۰۰ نفر، ۱ نفر به این عارضه مبتلا می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت سرطان مقعدی چیست؟ + علائم سرطان مقعدی چیست؟

“سرطان مقعد می‌تواند علائمی مانند خونریزی مقعدی، خون در مدفوع و درد مقعدی ایجاد کند. همانطور که رشد می‌کند، ممکن است باعث رشد یا توده شود. گاهی ممکن است این علائم با هموروئید اشتباه گرفته شود.”

• فیستول مقعدی:

فیستول مقعد یا Anal Fistula یک کانال یا مجرای غیر عادی است که بین غدد مقعدی داخل کانال مقعد و پوست اطراف آن ایجاد می‌شود. این عارضه می‌تواند دردناک و ناراحت‌کننده باشد و در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های جدی‌تر شود.

راهکارهای متنوعی برای درمان فیستول مقعدی وجود دارند، اما راهکار قطعی برای درمان، جراحی با لیزر است. لیزر درمانی فیستول باعث می‌شود تا بافت آسیب دیده مقعد ترمیم شود و این کانال عفونی، بهبود پیدا کند. البته این نکته را فراموش نکنید که اغلب پزشکان قبل از آنکه فیستول مقعدی را جراحی کنند، برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند تا عفونت و چرکی که داخل کانال فیستول است، به طور کامل تخلیه و خشک شود.

روش‌های تشخیص بیماری‌های مقعدی

اگر با علائم و نشانه‌هایی مانند خونریزی مقعدی یا درد ضربان‌دار و تیر کشنده به پزشک متخصص بیماری‌های مقعدی یا متخصص جراح عمومی مراجعه کنید، ممکن است که از روش‌های زیر برای تشخیص علت این علائم استفاده کند:

شماره تماس مرکز تخصصی درمان بیماری های مقعدی در سعادت آباد: ۰۲۱۲۲۳۶۱۰۷۲

روش‌های درمان بیماری‌های مقعدی

اگر به بیماری مقعدی مبتلا باشید، راهکارهای متنوعی برای درمان به شما توصیه می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

۱- جراحی با چاقوی بیماری های مقعدی

همانطور که از اسمش پیداست بایستی با چاقو جراحی صورت بگیرد. در این نوع روش درمان با استفاده از چاقو و تیغ بعد از بیهوشی محل مورد برش داده شده و شایعات ترمیم یا برداشته می شوند.

۲- جراحی با لیزر بیماری های مقعدی

در این حالت جراحی بوسیله لیزر صورت میگیرد که مزایای قابل توجهی نسبت به جراحی با چاقو دارد.

درمان و جراحی با لیزر بیماری های مقعدی با بی حسی موضعی بصورت سرپایی انجام می گردد و در مورد تمامی بیماری ها با هر میزان بزرگی و اندازه قابل انجام می باشد.

بیشتر بخوانید: مزایا درمان بیماری های مقعدی با لیزر

۳- درمان های خانگی جهت کنترل و پیشگیری بیماری های مقعدی

• نوشیدن آب و مایعات بیشتر
  • پرهیز از نشستن طولانی مدت
  • افزایش مصرف میوه و سبزیجات
  • افزایش میزان فعالیت فیزیکی روزانه
  • مصرف مکمل‌های حاوی فیبر در رژیم غذایی
  • مصرف داروهای ملین و نرم کننده مدفوع با تجویز پزشک
  • استفاده از پماد و کرم‌های موضعی برای کاهش درد، سوزش و خارش
  • نشستن در لگن آب گرم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای ۲ الی ۳ بار در روز

در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهامی میتوانید آنرا در انتهای همین صفحه مطرح کنید، دکتر داود تاجبخش در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

سوالات متداول درباره انواع بیماری های مقعدی

در واقع بهترین راهکار درمان بیماری های مقعدی در ابتدای شروع بیماری و قبل از حاد شدن بیماری بوده که به محض مشاهده بهتر است به پزشک مربوطه مراجعه و به توصیه های پزشک مربوطه گوش نمود.
بهتر است تغذیه سالم داشته باشید و به یک رژیم غذایی مناسب پایند باشید و زیاد فست فود و غذاهای چرب مصرف نکنید و به میزان قابل قبولی تحرک و ورزش داشته باشید تا حد امکان در هنگام اجابت مزاج فشار نیاورید و طولانی مدت ننشینید. در صورت عدم رعایت موارد فوق ممکن است دچار درد و خونریزی مقعدی شوید.
بواسیر، شقاق و آبسه مقعدی، رایج‌ترین بیماری‌های مقعدی هستند که ممکن است تجربه کنید.
بهتر است تا برای درمان بیماری‌های مقعدی به متخصص گوارش، متخصص جراحی عمومی و پزشکان پروکتولوژیست (جراح کلورکتال) مراجعه کنید.