جراحی و درمان کیست مویی در دوران بارداری | کلینیک لیزر شفا
درمان کیست مویی در دوران بارداری

درمان کیست مویی در بارداری

آیا از کیست مویی در بارداری چیزی می‌دانید؟ اگر پاسختان به این سوال منفی است پس با ما همراه باشید. برای پاسخ به این سوال ابتدا باید ببینیم کیست مویی چیست؟ چگونه به وجود می‌آید؟ علائم و نشانه‌های آن چیست تا پس از آن به درمان کیست مویی در بارداری بپردازیم.

کیست مویی یکی از بیماری‌های پوستی می‌باشد که در خانم‌های باردار خیلی شایع نمی‌باشد اما با این حال در صورت مساعد بودن شرایط ممکن است بروز پیدا کند. در بارداری فرد دچار تغییرات هورمونی شدیدی می‌شود.

این تغییرات می‌تواند منجر به ضخیم‌تر شدن موی فرد و همچنین افزایش رشد آن شود. در بیماری کیست مویی، مو به جای اینکه به خارج رشد به سمت داخل رشد می‌کند و یا به داخل پوست می‌گردد. تکرار این روند موجب به وجود آمدن کیسه‌ای از مو می‌شود که ما آن را با نام کیست مویی یا کیست پیلونیدال می‌شناسیم. این بیماری را بیشتر در نواحی پر موی بدن مانند انتهای کمر، نزدکی خط باسن و یا زیر بغل می‌توان مشاهده کرد.

سوراخ کیست مویی نزدیک مقعد
سوراخ انتهای ستون فقرات

اما شاید بعضی از شما نام دیگری برای این بیماری شنیده باشید، مانند سینوس مویی یا سینوس پیلونیدال. اما چرا به آن سیسنوس می‌گویند؟ زیرا در این بیماری کانال‌ها و فضاهایی در زیر پوست ایجاد شده که می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند. دلیل نامگذاری این بیماری نیز همین است.

اگر به عوامل زمینه ساز این بیماری بخواهیم اشار‌ه‌ای داشته باشیم باید به عوامل ژنتیکی و محیطی اشاره کنیم. عوامل ژنتیکی که ریشه در ژنتیک و وراثت فرد دارد اما از عوامل محیطی مهم می‌توان به زیاد نشستن و اصلاح نکردن به موقع موها اشاره کرد. همچنین به چاقی و افزایش وزن نیز می‌توان اشاره کرد.

از علائم کیست مویی در بارداری چیزی می‎‌دانید؟

علائم بروز کیست مویی را می‌توان در گروه‌های زیر تقسیم بندی کرد:

• التهاب
  • قرمزی
  • ترشح چرک
  • بوی بد هنگامی که ترشحاتی از ناحیه مورد نظر خارج می‌شوند

دو مورد آخر تنها زمانی که کیست مویی ایجاد شده دارای ترشحات و چرکی باشد، اتفاق می‌افتد.

برگشت مویی نزدیک مقعد

از کجا تشخیص دهیم شخص دچار کیست مویی در بارداری شده است؟

برای این که تشخیص داده شود شما دچار کیست مویی شده‌اید تا به دنبال آن به درمان کیست مویی در بارداری بپردازید، طبیعتا باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با معاینه حضوری و دقیق مورد نظر متوجه این بیماری شود. پس از آن با توجه به شرح حالی که از شما می‌گیرد و بررسی اینکه بیماری شما در چه مرحله‌ای قرار دارد، درمان کیست مویی در بارداری برای شما آغاز می‌شود.

راه درمان کیست مویی در بارداری

در صورتی که بیماری کیست مویی در زنان باردار تشخیص داده شود، راه‌های درمان کیست مویی در بارداری به صورت زیر پیشنهاد می‌شود:

• اگر موضع مورد نظر چرک کرده باشد، ابتدا باید ترشحات چرکی توسط شخص ماهر و دوره دیده خالی شود و سپس ضدعفونی شود و در نهایت پانسمان شود.
  • اگر بیماری در وضعیت متوسطی باشد، معمولا برای درمان کیست مویی در بارداری از دارو درمانی استفاده می‌شود. به شرطی که داروها برای جنین مضر نباشد. برای مثال در این مرحله داروهای آنتی‌بیوتیک و یا آنتی‌میکروب استفاده می‌شود یا از داروهایی که در رفع درد و التهاب فرد موثرند.
  • در صورتی که بیماری خیلی پیشرفته نباشد و در مراحل اولیه باشد، برای درمان کیست مویی در بارداری می‌توان صبر کرد شخص باردار فارغ شود و یا زایمان کند تا پس از گذراندن دوره نقاهت زایمان، برای درمان وی اقدام شود.
  • اما اگر ناچارا در موارد حاد مجبور به جراحی شدید، هرگونه درمان بايد به سه ماهه دوم موكول شود. این کار معمولا به علت اینکه عفونت در بدن منتشر نشود و به جنین نرسد، انجام می‌شود.
  • روش دیگری که برای درمان کیست مویی در بارداری انجام می‌شود، درمان بدون جراحی یعنی از طریق لیزر می‌باشد که برای زنان باردار معمولا بعد از زایمان استفاده می‌شود.
  • برخی از پزشکان نیز برای درمان کیست مویی در بارداری ممکن است در مواردی که مورد خیلی حاد نباشد، استفاده از پمادهای مخصوص و همچنین پمادهای گیاهی توصیه می‌کنند.
    اما در هر صورت با تمامی این توصیفات و تمام راه حل‌های مورد نظر در درمان کیست مویی در بارداری، پیشگیری خیلی بهتر از درمان می‌باشد و بسیار موثرتر واقع می‌شود.

کیست مویی

آیا امکان جراحی سنتی یا لیزر در دوران بارداری وجود دارد؟

فرقی ندارد به هر حال معمولا توصیه میشود در دوران بارداری جراحی صورت نگیرد چه لیزر و چه جراحی سنتی اما همانطور که در بالا اشاره شد اگر ناچارا در موارد حاد مجبور به جراحی شدید، هرگونه درمان بايد به سه ماهه دوم موكول شود. این کار معمولا به علت این است که عفونت در بدن منتشر نشود و به جنین نرسد، انجام می‌شود.

روش‌های پیشگیری از کیست مویی در بارداری

در این قسمت به روش‌های پیشگیری به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری اشاره می‌کنیم:

• اگر فرد پرمویی هستید، به صورت منظم به اصلاح موهای خود را به خصوص در نواحی که ذکر شدید، بپردازید. به خصوص در فصل تابستان که احتمال تعرق هر شخص بیشتر است.
  • اگر دارای شغلی هستید که مجبور هستید، ساعات طولانی روی صندلی بنشینید و به دنبال آن دچار تعرق شوید، باید هر از گاهی از روی صندلی بلند شده و کمی نرمش کنید. این کار را حداقل هر دو ساعت یک بار انجام دهید.
  • همچنین سعی کنید وزن خود را در محدوده متعادل نگه دارید و دچار چاقی و اضافه وزن نشوید تا از این بیماری و همچنین درمان کیست مویی در بارداری مصون بمانید.

رعایت موارد ذکر شده علاوه بر موثر بودن در پیشگیری از این بیماری، پس از جراحی و درمان کیست مویی در بارداری نیز به بیماران توصیه می‌شود. به عبارتی دیگر رعایت دوران نقاهت در درمان کیست مویی در بارداری با این موارد امکان پذیر است.