Google+ دکتر داود تاج بخش - درمان یبوست و مدفوع سخت و سفت
استفاده از لیزر در درمان بیماریهای مقعد
لیزر موهای زائد

يبوست و مدفوع سخت

یبوست یک نوع اختلال در دستگاه گوارشی می باشد که به صورت دفع خیلی سخت همراه با درد و سختی می باشد و در هر سنی، از کودکی تا سنین پیری نیز بسیار دیده می شود.
غالبا اکثر افراد یک بار یبوست را تجربه کرده اند و این به علت رژیم غذایی فقیر از نظر تغذیه ای می باشد. اکثرا بیماری یبوست موقتی و گذرا می باشند.
علت اصلی یبوست کندی در سرعت عبور مواد دفعی از روده بزرگ است که منجر به جذب بیشتر آب مواد دفعی شده و در نتیجه مدفوع خشک تر می شود و عاملین آن از کم آبی و مصرف کم فیبر غذایی تا بیماری هایی مثل دیابت، کم کاری تیروئید و تومورهای روده بزرگ متفاوت می باشد

نشانه های یبوست

با توجه به تنوع نوع دفع در افراد مختلف تعريف جامعی برای بیماری يبوست وجود ندارد ممکن است برخی افراد در روز سه بار اجابت مزاج داشته و برخی هفته ای سه مرتبه اما دفع خشك و سفت که اجابت مزاج را بسیار سخت نموده و برخی مواقع ایجاد درد نیز می نماید و همچنین در صورتی که دفع مدفوع كمتر از سه بار در هفته باشد را مي توان يبوست ناميد.

درمان یبوست و سفتی مدفوع

جهت درمان یبوست از بی تحرکی، عدم مصرف شیر و عدم نوشیدن آب پرهیز نموده و حتما روزانه مقدار کافی آب و شیر بنوشید و در کنار آن از زیاد نشستن های مکرر به صورت جد پرهیز نمائید. در درمان بیماری های زمینه مثل کم کاری تیرویید کوشا باشید و در نهایت با قطع و یا تعویق داروهای ایجاد کننده یبوست ، آنرا درمان نمائید. پس اصل اول درمان اصلاح الگوی غذایی افراد در جهت کمتر مصرف کردن غذای چرب و سرخ کردنی و کم فیبر و افزایش فیبر در آب در رژیم غذایی می باشد

توصیه های مهم در مورد یبوست

1.در رژیم غذایی فرد از حبوبات، نان سبوس دار، میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید و سعی نمایید میوه های تازه را با پوست میل نمایید، میوه های آبدار موثرتر هستند، سبزی جات را به صورت خام میل کنید، سوپ را در غذای خود جای دهید. در سالاد خود حتماً از روغن زیتون استفاده کنید
2.غذای خود را در یک ساعت مشخص میل کنید
3.هر روز حداقل بین 15 تا 30 دقیقه و به صورت منظم ورزش کنید، حتماً صبح ها بعد از بیدار شدن و صرف صبحانه به توالت بروید و کمی بعد از غذا استراحت کنید

4. از نوشیدن چای غلیظ و قهوه خودداری شود.
5. در بیماری هم چنین توجه به تحرک کافی و ورزش منظم روزانه و برقراری نظم برای ساعات دفع می شود و در نهایت اگر با رعایت موارد فوق موفق به کنترل یبوست نشدیم می توان از داروهای ملین مثل هیدروکسید منیزیم، روغن کرچک و غیره استفاده نمود

عوارض یبوست درمان نشده

این عارضه منجر به عدم تفکر افراد می شود و نگران می شوند که مبادا دچار بیماری های سختی دردستگاه گوارش شده باشند، هم چنین در بلند مدت تجربه خون ریزی از مقعد و ایجاد هموروئید و شقاق بسیار دردناک و اذیت کننده می باشد می شود.

نوبت دهی اینترنتی