مقایسه جراحی باز با لیزر کیست مویی

29/05/2019
جراحی باز کیست مویی
29/05/2019

درمان کیست مویی به روش باز یا لیزر؟

مقایسه جراحی باز با لیزر کیست مویی با مطالعه هر دو روش امکان پذیر خواهد بود در صورتی که اطلاعات لازم در هر دو مورد را داشته باشیم.

جراحی به روش باز کیست پیلونیدال

برای درمان کیست مویی روش های مختلفی وجود دارد. در روش جراحی باز کیست مویی که با جراحی، کیست مویی را حذف می کنند کل دیواره و محتویات کیست مویی تخلیه می شود و زخم کیست مویی باز می ماند.

معایب جراحی به روش باز

این روش بدون شک درد زیادی را به همراه دارد و فرد باید مدتی را در بستر بماند تا بهبودی پس از عمل جراحی را بدست بیاورد. مسلما یک جراحی دردناک هیچ محبوبیتی در میان بیماران ندارد و بدتر از همه اینکه تا 35 درصد موارد امکان عود مجدد کیست مویی وجود دارد. به علاوه جراحی کیست مویی به روش سنتی ظرافت جراحی با لیزر را ندارد و به بافت سالم اطراف نیز تا حدی آسیب وارد می کند.

جراحی کیست مویی بروش باز و لیزر

جراحی با لیزر کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

در روش درمان با لیزر نیاز به هیچگونه انجام بیهوشی عمومی نیست و بیمار برای اینکه راحت‌تر باشد تحت بی حسی موضعی قرار می‌گیرد اما در روش جراحی بیمار باید تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرد و تا چند روز پس از انجام عمل جراحی با درد و خونریزی زیادی مواجه است. البته عوارض بیهوشی عمومی هم در کنار سایر عوارض عمل جراحی قرار می‌گیرد.

پروسه‌ی درمان با لیزر کیست مویی در مدت زمانی کمتر از یک ساعت به پایان می‌رسد و پس از اتمام آن بیمار بلافاصله از کلینیک مرخص می‌شود در حالی که در روش عمل جراحی بیمار باید برای ۱ الی ۲ روز پس از انجام عمل جراحی در بیمارستان بستری باشد و تحت نظر پزشک قرار بگیرد. در مواردی که حال بیمار مساعد نیست یا محل عمل دچار عفونت شده است ممکن است مدت زمان بستری افزایش یابد.

طبق مطالعات انجام شده درصد موفقیت لیزر کیست مویی دست کم 50 درصد از روش های جراحی سنتی بالاتر است.

مزایای لیزر نسبت به جراحی باز

درمان کیست مویی به کمک لیزرهای برش دهنده مثل لیزر co2 و در هر اندازه و مرحله ای قابل انجام است و از نظر میزان برداشتن ضایعه هیچ تفاوتی با جراحی با چاقو ندارد اما تفاوت های مثبتی نسبت به این جراحی دارد که عبارتند از:

• لیزر در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی، انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند و در نتیجه بیمار بعد از عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد
  • عمل لیزر بطور سرپایی و بدون بیهوشی انجام میشود.
  • بیمار فقط شب اول استراحت می کند و نیاز به استراحت بیش تر ندارد.
  • بیمار سریع تر به محیط کار و زندگی طبیعی خود برمیگردد.
  • لیزر محیط عمل را استریل کرده و باعث کاهش عفونت محل عمل می گردد. به همین علت انتقال بیماری های ویروسی از جمله هپاتیت و ایدز به صفر می رسد.
  • لیزر هنگام عمل به بافت اطراف صدمه وارد نمی کند و مانند کوتر باعث نکروز نمی شود. به همین علت درد بعد از عمل کاهش داشته و به اسفنکتر مقعد و ناحیه اطراف عمل آسیبی وارد نمی شود. درنتیجه این مزیت لیزر باعث کاهش عارضه بی اختیاری مقعد می شود.
  • به علت ترمیم عروق لنفاوی توسط لیزر، ورم محل بعد از عمل بسیار کمتر از روش های دیگر است و محل عمل بدون هیچگونه اسکاری (جای زخم) ترمیم می شود.
  • محل لیزر احتیاج به پانسمان ندارد.
  • لیزر، عروق کوچک بریده شده در هنگام عمل را ترمیم می کند. در نتیجه خون ریزی هنگام عمل کاهش می یابد.

مزایا و معایب جراحی لیزر کیست مویی

دوره نقاهت در جراحی باز و لیزر کیست مویی

جراحی باز کیست مویی دوره نقاهت و بهبودی کامل بسیار طولانی دارد و به مدت طولانی امکان نشستن و کارهای روزانه را از بیمار سلب می کند. در این روش بعد از ۳-۲ ماه زخم ترمیم می شود اما با روش درمان لیزری این دوران به حداقل می رسد.

در درمان کیست مویی با لیزر بیمار بعد از عمل یک تا دو روز در منزل استراحت می کند و بعد می تواند به فعالیت های روزمره خود بپردازد. اما مراقبت از زخم باید برای مدتی طبق دستورالعمل های پزشک جراح ادامه داشته باشد.

هزینه جراحی باز و لیزر کیست مویی

هزینه درمان کیست مویی با لیزر به عوامل گوناگونی بستگی دارد و در موارد مختلف متفاوت است از همین روی برای تعیین دقیق قیمت این عمل لازم است پزشک آن را تعیین نماید.

اما درمان با لیزر سینوس مویی در مقایسه با انجام عمل جراحی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان و طی کردن دوران نقاهت طولانی مدت دارد. در این صورت هزینه لیزر مقرون به صرفه تر از انجام جراحی برای بیماران می باشد. جهت مطالعه کامل هزینه لیزر کیست مویی اینجا کلیک کنید.

حال براحتی میتوان مقایسه جراحی باز با لیزر کیست مویی را انجام داد.